Lidovky.cz

Obrovi se ofenziva vyplatila

Česko

Internetový vyhledavač Seznam.cz po letech přišel o pozici jedničky v podílu na českém trhu. Na jeho místo nastoupil Google. Tak to alespoň vyplývá ze statistiky TOPlist. Seznam.cz se brání, jedná se prý o chybnou interpretaci statistiky.

PRAHA Souhrnný podíl Googlu ve vyhledávání na internetu měl v lednu vystoupat na téměř 51 procent, což je o 14 procentních bodů více než před rokem. Seznam pak měl meziročně ztratit téměř 11 procentních bodů.

Údaje vyplývají ze statistiky TOPlistu. S jejím výsledkem ovšem Seznam nesouhlasí a tvrdí, že ve výpočtu nebyly zohledněny tři jazykové mutace - Google.com, Google.cz a Google.sk. „TOPlist je jediná dostupná metrika, která umožňuje měření podílu vyhledávání na českém internetu. Jelikož Google neparticipuje na jediném oficiálním měření českého internetu NetMonitor, nejsou k dispozici ověřená data,“ tvrdí mluvčí Seznamu. cz Veronika Rozumková. V konečném výsledku pak prý navíc byli zahrnuti i uživatelé ze zahraničí. „Seznam.cz je lokální hráč, a proto jsou relevantní výsledky z lokálních přístupů,“ dodala Rozumková. Podíl Seznamu činí dle statistiky, která zohledňuje pouze uživatele z České republiky, 51,43 procent. Google z této statistiky vychází se 40,59 procenty.

Statistika může být zavádějící TOPlist je veřejná statistika, která měří, jaký podíl návštěvnosti jednotlivé vyhledávače přinášejí českým webům. „Google jako celek přináší majitelům českých stránek podle posledních údajů TOPlistu 50,54 procent kliknutí. Jde o všechny Google domény a portály, které technologii Google využívají (Centrum. cz, Klikni),“ říká marketingový ředitel českého Googlu Luděk Motyčka. „Tato statistika zahrnuje i import, tedy kolik zahraničních návštěvníků vyhledávače českým webům přinášejí. Nezahrnuje však export, tedy kolik českých uživatelů vyhledávače přinášejí zahraničním webům,“ vysvětluje situaci ohledně statistik Motyčka.

Sílící boj mezi Googlem a Seznamem potvrzují i internetoví analytici, a to bez ohledu na výsledky statistik. „Boj mezi Seznamem a Googlem začíná být velmi těsný,“ tvrdí Josef Šlerka, expert na studia nových medií z Filozofické fakulty Karlovy univerzity. „Je jedno, zda Seznam již prohrál, nebo ne. Trend totiž jasně ukazuje, že prohraje během tohoto roku.“ Důvod je dle Šlerky jasný. „Seznam podcenil úlohu inovací a soustředil se na konzervaci dosažených výsledků. To se mu vymstilo,“ vysvětluje Šlerka.

Také podle odborníka na internetový trh Miloše Čermáka je výsledek příliš těsný. „Statistiky na TOPlistu navíc nepředstavují zcela relevantní podklad pro takové tvrzení. Tím by byl výsledek auditu NetMonitoru, kterého se však Google neúčastní,“ říká Čermák. „Výsledek je to rozhodně zajímavý. Není důležité, jestli Google už porazil Seznam, ale o kolik ve statistikách meziročně vzrostl,“ vysvětluje Čermák.

Češi na kampaně slyší Za úspěch Googlu může i reklamní kampaň, kterou společnost spustila na konci loňského roku. „Věříme, že jde o kombinaci dvou faktorů. Na jedné straně k tomu přispěl organický růst uživatelské báze, za nímž stojí neustálý vývoj, zlepšení a inovace ve vyhledávaní. Na straně druhé pak vzdělávací reklamní kampaň v mediích, jež nám umožnila oslovit i dříve méně dostupné uživatele,“ podotýká Motyčka. Ten dále dodal, že k nejpopulárnějším inovacím patří prohlížeč Chrome nebo stále častěji využívané vyhledávání na chytrých telefonech.

Seznam však v rámci boje o podíl na trhu přišel dnes s protiútokem a po delší odmlce spustil i on novou reklamní kampaň. Její hlavní součástí je zejména televizní spot, který bude k vidění na hlavních českých televizních stanicích. Změní se i slogan Seznamu. Starý slogan „Najdu tam, co neznám“ nahradí nový ve znění „Najdu tam, co hledám“.

Generální ředitel Seznamu Pavel Zima vysvětluje změnu sloganu tím, že internet se pro většinu lidí stal nepostradatelnou věcí a zdrojem všeho, co hledají. „Změna sloganu je proto jen reakce na internet současné doby“, dodává Zima. Jak pro LN uvedla mluvčí společnosti Rozumková, celá kampaň vyjde Seznam na desítky milionů korun.

***

Boj o prvenství na českém internetu

Řekli o TOPlistu

Veronika Rozumková, mluvčí Seznam.cz TOPlist je bohužel jediná dostupná metrika, která umožňuje měření podílu vyhledávání na českém internetu. Jelikož Google neparticipuje na jediném oficiálním měření českého internetu NetMonitor, nejsou k dispozici ověřená data. Výsledky TOPlistu se zakládají na chybné interpretaci statistik, kdy je navíc třeba zohlednit součet tří jazykových mutací. Seznam.cz je lokální hráč, a proto jsou relevantní výsledky z lokálních přístupů.

Luděk Motyčka, marketingový ředitel Google.cz TOPlist je veřejná statistika, která měří, jaký podíl návštěvnosti jednotlivé vyhledávače přinášejí českým webům. Google jako celek přináší majitelům českých stránek podle posledních údajů TOPlistu 50,54 % (zaokrouhleno 51 %) kliknutí. Jde o všechny Google domény a portály, které technologii Google využívají (Centrum.cz, Klikni.cz). Zahrnuje i import (tj. kolik zahraničních návštěvníků vyhledávače českým webům přinášejí).

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.