Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Změna. Opera se opraví za provozu

Česko

Náměstek ministra kultury uklidňoval zaměstnance Státní opery a Národního divadla

Státní opera může v klidu připravovat sezonu 2011/2012 a v polovině března může na její představení zahájit předprodej pro abonenty.

A nebude se ani uzavírat z důvodu generální rekonstrukce. Na včerejším setkání se zaměstnanci SOP a Národního divadla to potvrdil náměstek ministra kultury Radek Zdráhal.

PRAHA V zaplněném hledišti Státní opery zástupci ministerstva kultury Radek Zdráhal, náměstek pro umění a knihovny, a Daniela Gadasová, která má koordinovat pracovní tým pro reformu pražských operních divadel, odpovídali na dotazy zástupců odborů a posléze i z pléna. Postoje ministerstva, jak je dosud prezentovalo v uplynulých týdnech, se od středy, kdy ministr navštívil rozbouřenou činohru Národního divadla, poměrně dost proměnily.

Navrhovaná koncepce Josefa Hermana, jak zreformovat pražskou operu, je nyní pouze jednou z možných studií a přibyly údajně další.

„V nejbližších dnech bude mít první sezení odborná skupina, která se bude i těmito názory zabývat, uvedl Zdráhal a požádal zaměstnance SOP, aby do konce tohoto týdne připravili své návrhy s tím, že vybraní zástupci souboru mohou posléze s týmem spolupracovat. Podle náměstka byli k témuž i písemně osloveni ředitelé ND i SOP. „Byli vybídnuti, aby předložili vlastní, nechci říkat koncepci, synopsi, tezi, jak by navrhli reformní kroky, řešili tuto situaci. Termín je do 15. února,“ uvedl Zdráhal.

Personální obsazení pracovního týmu ministerstva ale Zdráhal odmítl sdělit. A když bylo u Gadasové poukazováno na neznalost divadelní problematiky, náměstek se ohradil s tím, že jmenovaná má velké manažerské zkušenosti, a posléze potvrdil jediné jméno, které zaznělo z hlediště jako návrh. Jediným známým členem týmu je tedy šéf Dilia Jiří Srstka.

Odboráři: Zdráhal se nás chce zbavit Další obrat ministerstvo ohlásilo, pokud jde o generální rekonstrukci Státní opery. Zástupci odborů označili opakované veřejné prohlášení náměstka Zdráhala, že budova SOP je v havarijním stavu, za účelové s cílem rychle se zbavit stávajícího souboru. „Znovu opakujeme, že v letech 1998–2010 zde probíhala postupná rekonstrukce historické i provozní budovy a bylo proinvestováno 200 milionů korun. V lednu zde byli architekti ministerstva kultury s Milošem Štreitem a ten po obhlídce řekl našim vedoucím technickým pracovníkům, že budovy nejsou ve špatném stavu a rekonstrukce točny a technického vybavení jeviště lze provést za provozu divadla.“

Náměstek Zdráhal popřel, že by se kdokoliv chtěl zbavovat souboru, a označil to za fabulaci. „S největší pravděpodobností rekonstrukce budovy začne za provozu, aby se uzavření budovy eliminovalo na nejkratší možnou dobu. Bude to rozdělené na dvě etapy – na práce, které jsou možné dělat za provozu, a na práce, které se budou dělat o prázdninách a dojde nejspíš ke zkrácení sezony.“

Vysvětlování zástupců ministerstva se nijak nesetkalo s pochopením a kritika připravovaných kroků zazněla z mnoha aspektů, včetně zodpovědnosti ministerstva za současný stav. Například Petr Pergl, předseda ZO Unie orchestrálních hudebníků, poukázal na řadu protichůdných výroků a bezradnost ministerstva směrem k vedení SOP. Připomněl někdejší oddělení Státní opery od ND v 90. letech.

„Náš společný zřizovatel nikdy nevymezil vztah obou divadel ani nedefinoval jasně jejich program. Naopak v neznalosti problémů a pohodlnosti ponechal ředitelům ND i SOP volnou ruku a na kritické hlasy reagoval obvykle jen prohlášením, že SOP se hodlá v budoucnu zbavit. V tuto chvíli hovoří ministr kultury o připravované reorganizaci jedině jako o prostředku ke zvýšení kvality a funkčnosti opery, činohry a baletu v Praze a popírá postranní úmysly, třebaže jasné signály a evidentní vazby tomu nasvědčují,“ řekl Pergl.

Stala-li se chyba, může za ni ministerstvo Pokud se připustí, že něco nebylo v pořádku, pak je podle něj třeba hledat příčinu a kdo je za to odpovědný. „ Za všechna špatná rozhodnutí, a tedy i za nedostatky, je odpovědný ředitel podniku se svým týmem. Ale všichni dosavadní ředitelé obou našich divadel byli dosazeni ministerstvem na základě nejrůznějších řízení, a to často i bez ohledu na názor odborníků nebo našich souborů. Jestliže tedy ministerstvo tvrdí, že dosavadní model nefungoval nebo že něco nebylo v pořádku, pak musí hledat chybu hlavně u sebe jako zřizovatele, který se nestaral nebo asi něco podcenil,“ shrnul Pergl.

Autor: