Lidovky.cz

Hevlín chce lokálku, možná i svůj vlak

Česko

V nejhorším si dopravu zajistíme sami, tvrdí starosta Hevlína na Znojemsku. Rušení železnice se mu nelíbí a trať chtějí získat.

BRNO/HEVLÍN První jihomoravská obec jde do nejistého obchodu: chce převzít rušenou železniční lokálku. Řeč je o Hevlínu a sedmikilometrové trati, kterou chtělo ministerstvo dopravy zcela zrušit.

Ministerstvo dopravy včera na 180 dnů přerušilo rozhodování o rušení tratě z Hevlína do Hrušovan nad Jevišovkou právě proto, aby se radnice domluvila s železničáři. LN to zjistily z úřední desky ministerstva. „Zvažujeme několik možností,“ potvrdil LN starosta Hevlína Drahomír Nosek.

Údržbu a správu trati by obec ráda svěřila soukromníkovi. „Pak jsou dvě varianty. Buď vypíšeme výběrové řízení a provoz opět bude zajišťovat soukromá firma, nebo trať budeme provozovat jako obec,“ plánuje Nosek. Motoráček by se pokusili koupit od Českých drah, které opouštějí místní trati a soupravy prý prodávají levně.

Koleje ale stále patří státu a Správě železniční dopravní cesty. „Jsme připraveni jednat o převodu. Víc ale v tomto okamžiku nejde říci, bude to záležitost jednání,“ potvrdil Pavel Halla ze SŽDC.

Hevlínská trať je mimo provoz zhruba osm měsíců, krajský úřad místo ní dotuje autobusy. Původně přitom obce usilovaly o opak: obnovení mostů přes řeku Dyji, které by propojily trať do rakouského městečka Laa an der Thaya. Tak fungovala od roku 1870 až do konce druhé světové války, kdy byl přeshraniční úsek zničen a dodnes z mostů zůstaly jen opěrné sloupy.

„O znovuobnovení tratě až do Laa se snažíme asi patnáct let. Jenže v době, kdy projektu bylo nakloněno i ministerstvo dopravy a možná by byly i peníze, nechtěly České dráhy o něčem takovém slyšet,“ připomněl Nosek. Náklady na vzkříšení trati do Rakouska by ale byly příliš vysoké - a rychlejší, modernizované a rovinatější trati z Brna přes Břeclav by nemohla konkurovat.

Do hry by ale mohli zasáhnout právě Rakušané. Tamní investor totiž koupil například cukrovar v Hrušovanech nad Jevišovkou, kde hevlínská trať začíná, a kousek za hranicí leží rakouská celulózka a továrna na výrobu kyseliny citronové.

„Železniční doprava by pro všechny byla velmi výhodná. Jenže zatímco obnovení trati na rakouské straně by si vyžadovalo náklady ve výši asi sto milionů, na české části by to bylo asi půl miliardy,“ shrnul hlavní důvod ostražitosti případných rakouských investorů hevlínský starosta.

Důvodem pro prodloužení by mohly být i velké lázně otevřené v Laa. K těm je nyní z Brna přímé autobusové spojení, které zčásti nahradilo právě trať.

Obecní trať už v ČR funguje: Pořídilo si ji například sdružení obcí v údolí Desné na Šumpersku. Povodněmi zničenou trať chtěly dráhy v roce 1997 zrušit, nyní funguje právě v režii obcí.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.