Lidovky.cz

Pivovary velí zpět do hospod. Chtějí tím zabránit poklesu pití piva

Jídlo

  17:22
PRAHA - Češi pijí stále méně piva v hospodách a restauracích. Zatímco před deseti lety vypili v hospodách 55 půllitrů ze 100, nyní podíl klesl těsně pod 50 procent. Důvodem je především horší ekonomická situace, ale i změna životního stylu obyvatel,

Pivo - ilustrační foto. foto: Jindřich Mynařík, Lidové noviny

"Při prodeji piva přes gastronomické provozovny jsou (pro pivovary) daleko férovější podmínky, než jsou v maloobchodě, kde vládnou řetězce," řekl na kulatém stolu Českého svazu pivovarů a sladoven výkonný ředitel pivovarnického svazu Jan Veselý. Podmínky řetězců jsou podle něj často naprosto nehorázné. Například v dlouhodobé splatnosti či ve zpětných bonusech. "Já ti dám za pivo osm a ty mi zpátky vrátíš dvě. A když ne, tak to pivo příště odnes někam jinam," řekl Veselý.

Češi pijí stále méně piva

Zatímco před deseti lety vypili v hospodách 55 půllitrů ze 100, nyní podíl klesl těsně pod 50 procent. Důvodem je především horší ekonomická situace, ale i změna životního stylu obyvatel. Přestože je současný podíl ve srovnání s jinými zeměmi stále vysoký, čeští pivovarníci hledají nové způsoby, jak spotřebu piva opět navýšit.

Zamezit tomu měl zákon o významné tržní síle. "Ministr Kocourek se chystá tento zákon posoudit především z hlediska dopadu na podnikatele. Na základě výsledků analýzy se rozhodne, zda navrhne změny v tomto zákoně nebo případně i jeho zrušení," sdělil v polovině srpna mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Pavel Vlček. Podle ministra zemědělství Ivana Fuksy je novela zákona o významné tržní síle zapotřebí. "Vím, že ten zákon je trošku složitější, trošku zkostnatělý, nicméně v této fázi to nechci dál komentovat," řekl Fuksa.

Český svaz pivovarů a sladoven je proti jeho zrušení. "Argumenty, že není dokonalý, jsou liché," míní Veselý. Prý je lepší nějaký zákon než žádný.

Pivovarníci se soustředí na podporu restaurací
Napomoci zvýšení podílu hostů konzumujících pivo v gastronomických zařízeních mají četné marketingové a další aktivity. Pivovary proto investují do zařízení a vybavení hospod a restaurací, procesu čepování piva, ale též do reklamních zařízení a skla stamiliony korun ročně. A v této činnosti plánují pokračovat například soutěžemi a školeními pro majitele a pracovníky gastronomických zařízení či investicemi do estetické stránky míst, kam chodí spotřebitelé pivo pít. Výrazně se rozšířila škála pivního skla, pivovary platí ubrusy, slunečníky, mnohde i technické vybavení pro sledování sportovních přenosů.

Český svaz pivovarů a sladoven v součinnosti s Prvním dámským pivním klubem také vyhlásil anketu o nejpopulárnější značku piva mezi ženami v České republice. Probíhá od 18. srpna do 5. září a zúčastnit se jí mohou členky klubu a jeho sympatizantky. Je to další z několika anket a soutěží o nejoblíbenější pivo. Je mezi nimi například odborná degustační soutěž České pivo či novinářská anketa Naše pivo 2010. Výsledky všech tří soutěží budou vyhlášeny 23. září v Praze.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.