Kvalitní jídla
Nejen díky Zdeňku Pohlreichovi a pořadu Ano, šéfe! se začali lidé víc zajímat o to, co se jim v restauracích servíruje. Nikdo už nechce číst jídelní lístek, který nebyl od spuštění provozu obměněn, na němž nabídka sezonních jídel neexistuje a největší invencí kuchaře je zapéct kuřecí plátek s nivou. Gastronomická mapa Česka byla až na Prahu a několik větších měst zatím dost chudá. Každému asi zaskočí při vzpomínce na to, co se podává ve stále tak oblíbených pizzeriích, které s modrými nebo oranžovými štíty straší u známých turistických tras či na českých horách. Už vloni ovšem začal fungovat server Scuk.cz, na který proudí z celé republiky recenze na všechny možné gastronomické provozovny – od špičkových hotelových kuchyní až po zapadlá bistra. Takže lze říct, že zatímco dřív se ten, kdo svoje zákazníky odbýval nekvalitním jídlem, docela dobře schoval, v době internetu a společenských sítí pro něj může být i jedna špatná recenze likvidační. Tento trend – dalo by se říci internetové informovanosti – bude letos pokračovat.
Kurzy a semináře
Mezi lidmi, kteří ani zdaleka nejsou od kuchařského nebo restauratérského fochu, bude také přibývat těch, kteří se o jídlo zajímají a vzdělávají se na různých kurzech a poloodborných seminářích. Takový zákazník potom nešťastnému personálu v restauraci nejen vrátí špatné jídlo, ale hlavně bude své rozhodnutí schopen vyargumentovat, či dokonce navrhnout, co by se mělo zlepšit.
Farmářské trhy
Zatímco před rokem v České republice fungoval na pravidelné bázi snad jen jediný pořádný farmářský trh, loni jich – i díky předvolební kampani – citelně přibylo. Lidé se spíš než o bio začínají zajímat o to, odkud produkt pochází a jak daleko k nim musel putovat.
Podniky s příběhem
Čím dál víc "poletí" také potraviny nebo podniky, které mají vlastní příběh, bistra, kde obsluhuje majitel, a malé rodinné hospůdky, v nichž se dbá na to, aby se tu zákazník cítil jako doma. V letošním roce bude přibývat těch, kteří budou chtít mít "svého" zelináře, "svého" prodejce vajíček a pro mléko si budou chodit s lahví do jednoho z množících se automatů.
Italské speciality
Přibude také specializovaných obchodů s italskými potravinami nebo vínem a snad se dočkáme toho, že jejich cena díky vyšší konkurenci nebude tak vysoká. Už na konci roku se ohlásil i návrat malých kaváren, zatím se mluvilo hlavně o Brně, ale snad se přidají i další města.
Zavařování
Jako trend číslo jedna pro letošní rok vyhodnotil televizní kanál Food Channel zavařování. Stejně jako se vrací do módy pletení a šití, pro mladší ročníky už nemá nakládání okurek nebo zavařování kompotů a okopávání vlastní zahrádky pachuť dob nedávno minulých. Naopak: na balkonech se vysazují bylinky a prodávají se designové nádoby pro pěstování brambor. U vlastních výrobků lze také dle chuti nebo zdravotního stavu kontrolovat množství přidané soli či cukru. Leckdo se totiž snaží, aby byl aspoň do nějaké míry v zásobování základními potravinami nezávislý. I když taková životní filozofie nejde aplikovat v paneláku, ve Spojených státech se v některých městech zakládají malá družstva a obyvatelé osazují plodinami prázdná místa mezi bytovkami. I přesto, že zde často platí zákaz chovu mnoha živočichů (včetně včel v NewYorku), rozmohlo se mezi studenty hnutí za chov "ilegálních kuřat" a za domky rostou malé kurníky. Návrat vlastní produkce vbrzku čeká i nás.