Lidovky.cz

Varšava má svůj sladký symbol. Dortík s pikantní chutí klikvy

Jídlo

  18:00
VARŠAVA - Je sladká, zaskočí ale i příjemně pikantní chutí klikvy a jemného čokoládového krému. Dortík zvaný zygmuntówka je sladkým symbolem Varšavy. Má jejím obyvatelům i návštěvníkům připomínat dlouhé tradice varšavských cukráren i to, že k životu ve velkém městě nepatří jen stres, ale také každodenní drobné kulinářské radosti.

Varšavský dortík zygmuntówka. foto: ČTK

Zygmuntówku tvoří košíček z křehkého mandlového těsta, vyplněný čokoládovým krémem, trochou klikvové zavařeniny a šlehačkou. Tuto spodní část dortíku korunuje špička z bezé.

Doba si žádala inovaci
Varšavská radnice soutěž o sladký symbol polského hlavního města vyhlásila před dvěma lety. Do té doby se pověsti neoficiálního cukrářského reprezentanta Varšavy těšil dost nenápaditý dortík z dvou vrstev kakaového piškotu, spojených smetanovým krémem, s čokoládovou polevou na vrchu. Jeho název, "wuzetka", pochází zřejmě z přelomu 40. a 50. let, kdy ve Varšavě, kterou za války nacisté prakticky změnili v město trosek, vznikla první velká dopravní tepna. Propojila městské čtvrti ležící na východním (W) a západním (Z) břehu Visly.

KLIKVA

Klikvy jsou plazivé rostliny rostoucí ve vlhké na minerály chudé půdě. Mají bílé, narůžovělé až růžové květy na stopkách. Plody jsou růžové až červené bobule, nakyslé chuti. Klikvy se zpracovávají v potravinářství jako čerstvé, sušené, v podobě marmelád a podobně.

"Jedenadvacáté století si žádalo inovaci," řekla Beata Kubiszynová-Puková z oddělení propagace varšavské radnice. Nový dortík měl odpovídat požadavkům zákazníků, kteří se kvůli pestré nabídce polských cukráren v posledních letech stali poměrně zmlsaní.

Jíst zygmuntówku vyžaduje šikovnost
Zygmuntówka spatřila světlo světa ve výrobně rodiny Teledzińských, která se cukrářským řemeslem živí od 20. let minulého století. "Na začátku všeho byla klikva, na té jsme se shodli všichni, pak jsme přibližně po týdnu metodou pokusů a omylů dospěli k závěrečnému složení zygmuntówky," popsal Witold Teledziński, majitel firmy.

Zygmuntówka staví vyznavače vysoké kultury stolování, kterým se příčí brát jídlo do ruky, před nelehký problém. Poradit si za pomocí vidličky nebo lžičky s korunou z bezé a neohrozit sebe samého ani okolí, vyžaduje značnou dávku šikovnosti.

Konkursu na sladký symbol Varšavy se zúčastnilo 18 cukráren. Vítěze vybírala porota, v níž zasedly známé osobnosti, které mají blízký vztah k polskému hlavnímu městu. O jeho názvu rozhodovali lidé v internetovém hlasování. Padly návrhy, aby se varšavský cukrářský reprezentant jmenoval metropolitanka, kravaťák, případně Chopinův dortík. Vyhrál ale název zygmuntówka. Je holdem švédskému a polskému králi Zikmundovi III. Vasovi, který před čtyřmi stovkami let přenesl královský dvůr z Krakova do Varšavy.

I když je zygmuntówka "dítětem" rodiny Teledzińských, mohou ji vyrábět a lákat na ni zákazníky i jiní varšavští cukráři. Musejí se ale u městského Cechu potravinářských řemesel zavázat, že k tomu budou používat výhradně přírodní suroviny.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.