Lidovky.cz

Bary nechtějí sklo. Budou víno nalévat ze sáčků?

Jídlo

  14:00
BERKLEY (USA) - Prodej vína po skleničkách je dobrý obchod, ale zbývající načaté láhve příliš výhodné nejsou. Tato skutečnost přiměla restaurace a bary k prozkoumání nových systémů dodávek vína od sofistikovaných konzervačních zařízení až po vinné sudy. Jeden z nejnovějších způsobů lze označit slovy "zpět do budoucnosti".
Víno - ilustrační foto.

Víno - ilustrační foto. foto: Shutterstock

Víno je uchováváno v plastových sáčcích podobných těm, co se používají v krabicovém víně, ale v tomto případě je sáček v elegantním dřevěném obalu.

Firma Boisset Family Estates, která pracuje na vinicích DeLoach v regionu Russian River Valley, prodává víno podle koncepce nazvané sud k sudu, tedy víno dodávané v plastovém sáčku uchovávaném v desetilitrových sudech, už přes rok.

Zůstane déle čerstvé
Víno v plastovém obalu má výhodu z hlediska absence dovážení a následného recyklování skleněných láhví. Víno zároveň zůstane déle čerstvé. Podle firmy Boisset nenaplněný desetilitrový pytlík váží asi 68 gramů, tedy o 99 procent méně než bedna s deseti prázdnými lahvemi.

Víno - ilustrační foto.

Zatím bylo do restaurací a barů dodáno asi 800 takových desetilitrových sudů. Vinice DeLoach také nedávno zavedly třílitrovou verzi pro domácnosti.

Řediteli chicagského řetězce restaurací Wildfire Wine & Spirits specializovaných na steaky a mořské plody Bradovi Wermagerovi se koncepce líbí, protože je jiná a "líbí se nám, že je přátelská k životnímu prostředí".

Wildfire nabízí 30 druhů rozlévaných vín a ředitel Wermager se rozhodl kupovat soudky, což je další způsob, jak může ušetřit při likvidování lahví. Libí se mu, že sud lze zároveň vystavit. "Je to dobré téma konverzace," dodává.

Vinaři si teprve zvykají
Sáček v krabici prošel dlouhou cestou od dob, co byl vděčným tématem vtipů. Mezitím si ale vysloužil velkou chválu a stále častěji ho lze spatřit v policích obchodů.

Červené víno - ilustrační foto.

Někteří vinaři si na nové obaly teprve zvykají, neboť pochybují zejména o zachování dostatečné čerstvosti vína. "Plníme víno každé tři měsíce, abychom zachovali jeho správnou chuť," říká Stephanie Putnam z vinařství Raymond v kalifornské Svaté Heleně.

Ve jednom městečku si majitel restaurace Captain´s Tavern Bill Bowers sudy po několika měsících od prvního nákupu pochvaloval. Jediný problém, který musí řešit, je státní nařízení, které umožňuje nákup pouze třílitrových sáčků. Při rušných nocí je třeba sáčky často měnit a když v nich klesne hladina, sklenice se plní pomaleji. "Kvalita vína je ale excelentní," tvrdí Bowers.

Kromě systémů stáčeného vína pro komerční a domácí potřeby vylepšily společnosti, které plní víno do krabic, i jejich design. Některé zvolily znovu použitelné dřevěné krabice. Jak ale píše agentura AP, zdá se, že pro zákazníky je obal stále méně důležitý. Rozhodující je obsah.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.