Kuchař Slanina z New Orleans: kreolská kuchyně a krokodýlí maso

USA

Naší poslední zastávkou bylo New Orleans, město na jihu Spojených států ve státě Louisiana. Město, které je proslavené největším počtem vražd na obyvatele, pohromou v podobě tragického hurykánu Kathrina v roce 2005 a hlavně úžasnou kuchyní.

Šéfkuchař Ondřej Slanina. foto: ČTK

Po příletu jsme se ubytovali v hotelu Intercontinental a pak vyrazily do města. Přiznám se, že mě kvalita hotelu Intercontinental překvapila. V Praze je kvalita ubytování a služeb o poznání lepši. Mimochodem jsem byl celou dobu upozorňován, jaké budou v tomto hotelu super snídaně. Nabídka ovoce byla sice skutečně dobrá, ale jinak byl každý den v nabídce bagel, sýr Philadelphia a uzený losos. To je mimo asi dvou teplých jídel, která byla také stejná, všechno.

Zpět k městu. Šli jsme přes Canal Street do Bourbon street, což je jedna z nejslavnějších ulic v New Orleans. Bourbon street je plná barů a restaurací. Nicméně to není jen o barech s pitím, ale jde hlavně o hudbu doprovázející světelná šou a skvělé míchané nápoje. Všude se hraje živá muzika různých žánrů, je zde neuvěřitelná atmosféra místních afro-amerických obyvatel, kteří jsou plni lánu a energie. Navštívil jsem restauraci Red Fish, kde jsem vyzkoušel tradiční kreolskou polévku Gumbo. Základem polévky je vývar z kuřete a hlavně okra. Okra je zelenina přivezena západoafrickými otroky, v jejichž řeči se řekne kimgombo a na základě zdomácnění se polévka jmenuje gumbo. Do klasického gumba se přidává bobkový list, krevety, chilli, tymián a další bylinky. Nesmí chybět klobása, v mém případě krokodýlí.

Absolvoval jsem i kurz vaření pravé kreolské kuchyně.

Po polévce a pár pivkách jsem se odebral do hotelu a ráno už nás čekal bohatý program. Nejprve jsme navštívili společnost Second Harvest food bank, což je organizace, do které mnoho firem dováží potraviny, které mají již krátkou dobu trvanlivosti. Zaměstnanci suroviny zpracovávají a dále rozvážejí do dvě stě čtyřiceti neziskových organizací a tím pomáhají dvě stě šedesáti třem tisícím obyvatel města a okolí.

Heslo Second harvest food bank: Protože nikdo si nezaslouží být hladový.

Další zastávkou s obědem byla Liberty´s kitchen, organizace, která pomáhá mladým lidem z problémových rodin najít správnou cestu do života v podobě učení kuchařského řemesla. Kromě výuky pomáhá svým studentům nalézt práci. Dalším nádherným posláním této neziskové organizace je zajišťování pokrmů do škol a dalších organizací. Studenti pro nás připravili výborný rautík se skvělým jídlem. Ve škole jsme se navíc zúčastnili přednášky o celém projektu.

Raut v Liberty´s kitchen.

Po této návštěvě už na nás čekal autobus s průvodcem, abychom si dokonale prohlédli celé město. Musím říct, že na jednu stranu někde byly ještě místy vidět pozůstatky po ničivém hurikánu Kathrina, ale na druhou stranu jsme viděli i krásně opravené nebo nově vybudované město. Večer jsme navštívili charitativní koncert pro Second Harvest food bank. Zde jsme si užili skvělý kulturní program v doprovodu s úžasným jídlem. Prodejem jídla a pití si několikrát ročně tato společnost vypomáhá s napjatým rozpočtem.

Pozůstatky hurikánu Katrina jsou na některých místech viditelné i po sedmi letech.

Náš program v USA se chýlil ke konci a nám zbýval jen jeden den, který jsme věnovali třem významným událostem. První byl náš společný meeting, kde jsme společně shrnuli uplynulé poznatky z cest. Každý z nás obdržel certifikát o absolvování programu. Organizátorům jsme sdělili naše zážitky i připomínky, které mohou pomoci našim následovníkům s přípravou dalšího ročníku. Po ukončení oficiální části jsme dostali rozchod a volné odpoledne, které jsme využili k nákupu dárků pro naše blízké v domovských vlastech.

Večer jsme se všichni sešli v tanečním baru v centru New Orleans. Samozřejmě nesmělo chybět dobré jídlo a pití v doprovodu živé hudby a tance. Loučení nebylo snadné. Přece jen jsme poznali řadu nových přátel z různých koutů světa, se kterými se budeme rádi setkávat i v budoucnu. Lidí, kteří mají společný zájem v podobě podporování dobré gastronomie. Je jedno, že někdo vyznával takovou víru a jiný makovou. Všichni máme rádi skvělé jídlo a jídlo je to, co spojuje celý svět.

Byla to skvělá parta lidí.

Chtěl bych poděkovat vládě Spojených států a velvyslanectví USA v Praze za tuto unikátní příležitost. Příležitost, na kterou do smrti nezapomenu. Ráno jsme se každý přesunuli na letiště a čekala nás cesta domů.

© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.