Lidovky.cz

Supermarkety umění nabízejí 'za hubičku' originální výtvarná díla

Design

  11:17
Místo poutačů na zlevněné zboží visí na stěnách krajinky nebo portréty a regály nepřetékají zeleninou ani mléčnými výrobky, ale akvarely a pastely. Přesto jsme v supermarketu.

Supermarkety umění nabízejí vždy po několik týdnů v roce možnost koupit si za přijatelné ceny originální díla současných umělců foto: ČTK

Přesněji řečeno v jednom ze supermarketů umění, které v německy mluvících zemích nabízejí vždy po několik týdnů v roce možnost koupit si za přijatelné ceny originální díla současných umělců. Nechybí mezi nimi ani Češi, řekl iniciátor tohoto projektu Mario Terés.

První takový supermarket otevřel v roce 1998 v německém Marburgu. "Chtěli jsme přinést umění každému, aby si ho mohl koupit za výhodnou cenu," přiblížil hlavní myšlenku svého podniku, který se od té doby rozrostl do pěti měst.

Ten berlínský svůj provoz v jedné z nákupních galerií na rušné Friedrichově ulici v centru města zahájil v pátek už podesáté. Uměnímilovní zájemci si zde mohou vybírat z 3000 obrazů a plastik od 70 autorů do 29. ledna. Po stejně omezenou dobu fungují i filiálky ve Vídni, Frankfurtu nad Mohanem, švýcarském Solothurnu a na německém ostrově Sylt. Důvod je prý přilákat zájem lidí.

Supermarkety umění nabízejí vždy po několik týdnů v roce možnost koupit si za přijatelné ceny originální díla současných umělců

Předvánoční čas
"Supermarket umění funguje jako mimořádná výstava. Když muzeum pořádá takovou výstavu, přijdou se na ni návštěvníci podívat. Žádné ale nevystavuje umění celé roky, a proto i my děláme omezenou výstavu. Pak uděláme roční přestávku, než se zas mohou lidé přijít podívat se na nové věci," vysvětlil rodilý Španěl, pro něhož se Německo stalo druhým domovem.

Většina supermarketů umění otevírá na podzim a končí po Vánocích. "Každý ví, že největší chuť k utrácení je ve vánočním období, a proto je to strategická volba," přiznává Terés. Výjimkou je severomořský Sylt, kam se každé léto soustředí německá honorace a za ní davy turistů. Tamní obchod s uměním proto funguje v letní sezoně.

Supermarkety umění nabízejí vždy po několik týdnů v roce možnost koupit si za přijatelné ceny originální díla současných umělců

Lákavé ceny
Hlavním lákadlem jsou ale především ceny. Všechna díla jsou rozdělena do čtyř cenových kategorií v hodnotě 50, 99, 199 a 299 eur, což je v přepočtu od 1200 do 7300 korun. "V galeriích člověk najde ceny přes 1000 euro. My chceme nabídnout něco zákazníkům, kteří se rozhodují, jestli si koupí malou židli, pohovku nebo pár dobrých bot," líčí Terés, jakou skupinu zákazníků chce oslovit.

Supermarkety také proto vždy otevírá v obchodních střediscích a živých ulicích. "Naše obchody nejsou v muzeích ani galeriích, ale tam, kam lidé normálně chodí nakupovat," říká.

Že to na zákazníky zabírá, dokládá i Sylvie Kesslerová, která v den otevření berlínského supermarketu prý náhodou zašla dovnitř a ven vyšla s rozměrným obrazem. "Neměla jsem v úmyslu nic kupovat, ale ty ceny jsou skvělé," řekla čtyřicátnice pocházející ze západoněmeckého Mannheimu.

Supermarkety umění nabízejí vždy po několik týdnů v roce možnost koupit si za přijatelné ceny originální díla současných umělců

V regálech jsou i díla Čechů
Podle Terése jsou všechna díla originály. Většinou prý spolupracuje s výtvarníky z Evropy, při letmém pohledu po vizitkách autorů připevněných na obrazech nebo stojanech jsou mezi nimi ale i Argentinci, Novozélanďané a dokonce Malijec. "Máme tu také jednoho nebo dva Čechy," poznamenal při usilovném listování letošním katalogem.

"Jsou tu umělci, kteří pro nás pracují už víc let, ale vždy představujeme i nové. Pokaždé děláme nový konkurz, rozhlížíme se po nových tvářích, a když je někdo zajímavý, tak jeho díla vezmeme," nastiňuje Terés výběr tvůrců při následné obchůzce po obchodu, který vzhledem ke své velikosti spíše než supermarket snese označení samoobsluha.

I přesto se prý najdou zákazníci, kteří se tu chovají jako v klasickém supermarketu a najednou si pořídí deset i 15 obrazů. Ročně do všech pěti prodejen podle Terése zavítá přes 150.000 lidí.

Ten, kdo nemá před Vánoci do německé nebo rakouské metropole cestu a chtěl by si nějaký obraz "za hubičku" pořídit, může tak učinit i na internetových stránkách supermarketu umění. Za 13 let své existence už prý nabídl přes 30.000 výtvorů více než 175 mladých i renomovaných kumštýřů. Expandovat do dalších měst nebo zemí se zatím nechystá. "Každý umělec může udělat jen omezené množství děl, nejsou to stroje v továrně. Proto musíme být obezřetní, abychom mohli nabízet dobrou kvalitu," uzavřel Terés.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.