Lidovky.cz

Je český design exkluzivita pro snoby?

Design

  7:00
PRAHA - Pošesté představují pořadatelé Czech Grand Design nejlepší český design za uplynulý rok a opět stojí ta přehlídka za vidění: nechybí jí humor, globální záběr ani zajímavá lokální témata. Kéž by se jí také podařilo sesadit design z piedestalu exkluzivity.

Nominace na Czech Grand Design 2011 foto: ČTK

"Nesahat,“ okřikne kustodka čtyřletého chlapečka, který se s vervou vrhá k velkému, ladně tvarovanému bílému letadlu. Se zdviženým obočím pohoršeně kárá nepozornou matku, která dítě na chvíli pustila z dohledu. Nejsme přece někde na hřišti, ale na výstavě, v seriózní instituci! Letadlo, které chlapečka okouzlilo, je z porcelánu, z ateliéru mistra křehkého materiálu Dana Piršče.

Ovšem není to žádna hračka, nýbrž dekorativní objekt, přesněji 3D tapeta. Designovaná ikona. I když možná právě vzpomínka na žádostivě natažené dětské ruce inspirovala Piršče k jejímu návrhu. Ale ať. Tady jsme na půdě Národního technického muzea, kde předměty ztrácejí svoji služebnou funkci a mění se v „exponáty“.

Momentálně jich tu mají vystavených kolem sto padesáti. Odborná porota složená z teoretiků, kurátorů a publicistů se shodla, že právě tyto předměty reprezentují to nejpovedenější z produkce českých designérů za uplynulý rok. Pořadatelé výročních cen Czech Grand Design poprvé vystavili všechny artefakty, které postoupily do druhého kola (doteď vystavovali pouze vítězné práce v jednotlivých kategoriích). Chtějí ukázat nejen to, jak vypadá aktuální český design, ale i to, jak se s ním žije. Jak se obléct, co dát do bytu nebo jakými časopisy listovat, chcete-li být považováni za člověka s vkusem.

Nostalgie, myslivecké posedy i poetika venkova

Co je tedy pro současný český design typické? Retro nostalgie, kterou je cítit z květinových stojanů Petra Mikoška či zlatavých lustrů Ronyho Plesla. Na vtip, nadsázku a parodii jsme už tradičně zvyklí u Maxima Velčovského. Letos je nominován za odkapávač na nádobí sestavený z vodárenských trubek.

Nominace na Czech Grand Design 2011

Humor použila také skupina Posedlí. Dva grafičtí designéři, architekt, andragožka a jaderný fyzik se letos rozhodli zmapovat typologicky druhou nejpočetnější stavbu v Česku: myslivecké posedy. Výstupem projektu je zatím kniha a stylizovaný stojánek, pro který autoři vymysleli už 410 alternativních využití.

Podobnou poetiku vyznává i nová hvězda česko-slovenského designu Boris Klimek. Absolvent zlínské katedry designu VŠUP předloni zazářil diplomkou Vidiečan (Venkovan), která do městských interiérů vnesla vůni slovenských pastvin a poetiku venkova. Taburety připomínající kupky sena nebo stolky ve tvaru špalků na dříví by obstály i v katalozích světových značek. Loni přišel se svítidly Memory pro novou českou značku Brokis, která je letos nominovaná v kategorii Výrobce roku. Memory pracují se vzpomínkami a formami zasutými v paměti a připomenou třeba nedělní odpoledne v lunaparku a chuť cukrové vaty smíchanou se slzami pro ulétlý balonek. Kdo by odolal?

Svěží vítr odjinud

Domácí scéna také přijímá stále více podnětů a inspirace zvenčí. Přinášejí ji mladí designéři, kteří se prosazují na mezinárodním hřišti. Například Lucie Koldová, před dvěma lety objev sezony, dnes pendluje mezi Prahou a Paříží a navrhuje i pro české výrobce design čistých forem, v němž pozorný divák nalezne ozvuky rozmanitých kultur.

ČTĚTE O NEJUŽŠÍCH NOMINACÍCH

Nominace na Czech Grand Design 2011

Módní návrhář Ondřej Adámek čerpá inspiraci hlavně mimo módní svět. Do šatů se pak snaží přenést třeba hudební tvarosloví. Jeho bakalářská kolekce z adorované londýnské St. Martin College je zkonstruovaná z pruhů hedvábného saténu a odkazuje na zvukové vlny, které se nositelce rozvibrují až na těle.

Potěšitelné ale je, že roste i migrace opačná, kdy zahraniční tvůrci hledají inspiraci pro studium či tvorbu v Česku. Zjevením minulé sezony je mysteriózní kolekce šperků Lure balkánské výtvarnice Janji Prokičové a běloruské designérky Nastassii Aleinikavové. Pracují s nalezenými úlomky kamenů, ovíjejí prsty, krky a zápěstí úponky rostlin, mrštnými těly lištiček, cupitavými nožkami, pukajícími pupeny... V křehkých, do detailu propracovaných špercích jsou zakleté širé krajiny fantazie i magie hlubokých lesů, kde lidé ještě věří na víly.

Samostatná šperkařská kategorie patří k novinkám tohoto ročníku Czech Grand Design. Abylo načase - právě na této scéně se už pár let odehrávají ty nejzajímavější výboje českého designu. Etablovaly se tu značky a jména, která garantují kvalitu, a přitom každoročně překvapují pohledem na šperk, který je rozhodně vzdálen stereotypům. Letos nominovaná Klára Šípková připravila kolekci inspirovanou městskou architekturou a urbanismem. Šperkařské duo Zdeněk Vacek a Dan Pošta získalo nominaci za masivní náhrdelníky z lodních lan porostlých krystaly kamence. Pozoruhodně nakládají s jejich charakteristickým technicistním stylem i organickým tvaroslovím.

Od vibrátoru ke skleníku, od prototypu k výrobě

Tradičně nejvíce hravosti očekáváme od nových jmen z kategorie Objev roku. Ta na výstavě v Národním technickém muzeu nenajdeme, ale jsou k vidění jako každý rok v exteriérové Windows gallery České spořitelny, generálního partnera Czech Grand Design,v Melantrichově ulici.

Mezi nominovanými hned upoutá multifunkční lampa/skleník pro městské farmáře Kristýny Pojerové, značný mediální rozruch už vyvolala kolekce erotických pomůcek Anny Marešové. Mým osobním favoritem je pohovka Osídlená krajina, kterou Klára Šumová vyskládala z dřevěných polínek. Šikovně tak parafrázuje aktuální témata, která hýbají i světovým designem - ekologii, ready made objekty, návrat ke kořenům a archetypálním tvarům.

Kristýna Pojerová - Skleník

Rozptyl funkcí vybraných předmětů ukazuje, jak by mohl originální design činit náš každodenní život zábavnějším a pestřejším. Jenže to by je musel někdo nejdřív vyrobit - a osvícených výrobců je stále jako šafránu. Většina vystavených kousků jsou prototypy, vyrobené v rámci školních zadání.

Letošní obšírněji pojatá přehlídka Czech Grand Design Awards potvrzuje, že designérů s originálními nápady je v Česku spousta. Je dobře, že kurátoři už neukazují jenom nejužší nominace (ty byly v mezičase vyhlášeny - nakolik se kryjí s naším pohledem, můžete zjistit na stránce http://2011.czechgranddesign.cz). Širší záběr pomáhá návštěvníkům všech doprovodných výstav pochopit, že podstatou designu nejsou artistní hrátky v galeriích.

Jenže aby se výjimečný produkt dostal do prodeje, je vedle kreativního tvůrce nutný také osvícený zadavatel a kvalitní výrobce. Proto má v udělování výročních designérských cen zásadní roli kategorie Výrobce roku. „Myslím, že situace se pomalu, ale znatelně zlepšuje,“ říká s nadějí Jana Zielinsky. Ředitelka Czech Grand Design už jedenáct let zároveň pořádá také přehlídku Designblok. „Ze začátku jsme tu měli pár českých výrobců, loni jich bylo dvacet. Marketingový potenciál designových řad už chápou snad všechny tradiční značky typu Moser, Prim či Botas. A nové firmy vznikají i navzdory ekonomické recesi,“ říká Zielinsky a jmenuje například letos nominovaného nováčka, výrobce nápojového skla BOMA.

Zatímco nábytek či módu si všichni s designem spojují samozřejmě, u běžných spotřebních předmětů mnohé ani nenapadne, že se ergonomií či estetikou výrobku někdo zabýval. A třeba grafický design veřejnost stále vnímá jako zbytný luxus. Bublinová vizuální identita České republiky od studia Side 2, která autorům zajistila absolutní vítězství v prvním ročníku Czech Grand Design Awards v roce 2006, se například nikdy nezačala používat.

O to víc je záslužné, že se mezi nominovanými produkty objevují i masově vyráběné předměty, které tak mohou splnit úlohu designové osvěty u běžných spotřebitelů. Letos jsou to sklenice, které pro pivovar Gambrinus navrhl Jan Čapek (v minulosti byl nominován za plastové lahve na vodu pro Mattoni - ano, i PETka má svého autora).

Design jen pro výjimečné?

Pojem „design“ dnes patří k velmi módním slovům. Obvykle na něj ale narazíte v lifestylových magazínech radících čtenářům, jak vylepšit svoji image. Tím se ovšem z designu stává běžnému životu vzdálená, jen snobům určená záležitost. A designové předměty jsou v tomto světě pojímány jako zerotizované objekty touhy, které samy o sobě zajistí majitelům vyšší status, uspokojení, či dokonce štěstí.

Je škoda, že toto klišé podporuje také přehlídka nejlepšího českého designu uplynulého roku, byť třeba nezáměrně. K exponátům musíte vyšplhat po tribuně, kde jsou krásné předměty vystavěny coby triumfální vítězové. Nikoli společníci našich obyčejných dnů. Nikoli běžné věci, které si lze osahat, vyzkoušet, inspirovat se jimi. Zkrátka užívat je.

Válečný pokřik kustodek NESAHAT! vytváří výstavě Czech Grand Design Awards mnohoznačnou zvukovou kulisu. A připomíná, že to, o co se snažila už prvorepubliková Krásná jizba, totiž o povznesení bytové kultury a obecného vkusu v co nejširším, neelitářském měřítku, neztratilo na aktuálnosti.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.