Lidovky.cz

Česká šperkařka a její absolutně jiná brož pro Albrightovou

Design

  7:00
Madeleine Albrightová má mnoho broží, dokonce o nich napsala knihu. Jedna mezi nimi však vyniká. Je minimalistická. Vtipná. Interaktivní. A pochází z Čech - na míru slavné státnici ji vytvořila šperkařka Klára Šípková.

Klára Šípková foto: Archiv Kláry Šípkové

Sdružení American Friends of the Czech republic (AFoCR) zaujaly minimalistické šperky mladé designérky, které vystavovala například na Designbloku nebo designSUPERMARKETU. Později ji kontaktovali ji s přáním, že by rádi obdarovali významného amerického státníka šperkem – broží, která by vyjadřovala poslání AFoCR – tedy vztahy mezi Českou republikou a Spojenými státy americkými. Klára vymyslela minimalistickou a hravou brož složenou ze dvou zlatých koulí, které jsou spojeny zlatými lanky. Koule symbolizují zmíněné státy a lanka vztahy, propojení a komunikaci obou zemí. Albrightová tak může beze slov vyjádřit svůj momentální vztah k České republice. Cítí, že jsou si státy vzdálené? Nebo naopak velmi blízké? Narušují vztahy nějaké problémy, aféry? Stačí z lanek udělat uzel a řečeno je vše.

Brož pro Madeleine Albrightovou

“Chtěla jsem, aby brož zůstala v minimalistickém stylu, který je mi velmi blízký, ale aby byla zároveň kreativní a určitým způsobem chytrá. Pro tak vzdělaného člověka, jako je Madeleine Albrightová, jsem nemohla navrhnout pouze esteticky líbivý šperk,” přibližuje designérka vznik brože.

Madeleine Albrightová s broží od Kláry Šípkové při odhalení Wilsonova památníku v Praze.

Ačkoliv se brož od ostatních velmi liší, u Albrihgtové měla velký úspěch. “Dokonce mi po nějakém čase volali z její kanceláře, jestli bych jim mohla říci adresu, že by ráda poslala osobní díky,” prozrazuje Klára Šípková.

Její práce se však netočí pouze kolem broží pro slavné státníky. Dávala o sobě vědět už od studií na Vysoké škole uměleckoprůmyslové, kdy dvakrát po sobě získala Národní cenu za studentský design, hned poté byla nominována na Objev roku a letos dokonce na cenu pro nejlepšího šperkaře v soutěži Czech Grand design. (Rozhovor s vítězi této kategorie čtěte ZDE.)

V ateliéru Kláry Šípkové

“Všech ocenění si moc vážím, je to pro mě velká čest,” říká. Pouze z medailí se ale žít nedá. V České republice není design šperku příliš perspektivním povoláním, přesto se Klára rozhodla na přelomu tohoto roku skončit s denní prací a věnovat se pouze svému řemeslu. Společně se Zdeňkem Vackem a Danem Poštou (Zorya) se letos zúčastnila prestižního šperkařského veletrhu Inhorgenta v Mnichově a této investice rozhodně nelituje, ba naopak. “Bylo to úžasné, navázala jsem kontakty s galeristy ze zahraničí a rýsují se skvělé spolupráce. Za hranicemi to totiž funguje tak, jak má. Žádné komise, pouze přímý prodej a galeristé i sběratelé si designu váží, berou ho jako přirozenou součást své osobnosti a bez problému za něj platí,“ říká Klára a naznačuje tím cestu, po které by se chtěla vydat. O stěhování do jiné evropské či světové metropole zatím prý neuvažuje, své šperky by ale do zahraničí prodávala ráda.

Zde vznikají charakteristické minimalistické šperky Kláry Šípkové.

To však neznamená, že si stěžuje na stav v České republice, nebo že zanevřela na své české klienty. Ba naopak. Kromě vývoje dalších kolekcí (například pro módní značku No. Návrhářky Hany Zárubové a Štěpána Malovce) se stala vyhledávanou tvůrkyní originálních snubních prstenů, (za které byla letos nominovaná na šperkaře roku) a s bývalými spolužáky z VŠUP založili skupinu UNOSTO. Po společné úspěšné výstavě na Designbloku plánují další projekty a workshopy. (Více o UNOSTO čtěte ZDE.) Takže kdo si myslí, že český design je strnulý a nevzniká nic nového, je na omylu. Stačí mít jen oči otevřené.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.