Lidovky.cz

Jan&Henry: Cesta od Designbloku ke světovým zakázkám

Design

  7:00
Jan Plecháč a Henry Wielgus jsou mladí  čeští designéři, které již oslovují špičkové zahraniční firmy. Na letošní milánské přehlídce designu byla k vidění jejich díla u italských firem Kubikoff a Cappellini a holandské NgispeN. Jak upoutali pozornost světových výrobců? „Začalo to už v roce 2010 na Designbloku v Praze, ale nejvíc se to rozjelo právě před rokem v Miláně na SaloneSatellite“, vzpomíná Plecháč.

Salone Satellite 2012 foto: Salone Satellite

ČTĚTE VÍCE O MILÁNSKÉM VELETRHU

Plecháčova variace na ikonickou židli Gerritta Rietvelda.

Minulý rok vystavoval Jan Plecháč na veletrhu v Miláně svoji diplomovou práci a sklidil velký úspěch. Potom se odehrála mediální vlna, která zahrnovala i věhlasné časopisy o designu z celého světa. „Giulio Cappellini mi pak jednoho dne napsal mail, že se mu líbí moje práce“, říká Plecháč.  „Pak už to šlo rychle. Po několika týdnech přiletěl do Prahy, přišel do studia, dali jsme si kafe a popovídali si o designu. Pak mi řekl, jestli bych pro ně chtěl něco navrhnout. Cokoliv mě napadne. Z jakéhokoliv materiálu. Ale někde vzadu mi bylo jasné, že by to mělo být něco drátěného“. S kolegou Henry Wielgusem udělali pár studií a poslali na korekturu. Líbilo se to. Vyrobili tedy několik prototypů, přičemž ty finální se poslaly do Milána, kde byly posléze součástí výstavy projektů mladých designérů „Cappellini Next.“ 

Giulio Cappellini s projekty mladých designérů pro výstavu Cappellini NEXT. Vlevo křesílko Circles od Plecháče a Wielguse.

Rietveld a Pantonka - hra s tradicí

Spolupráce se značkou NgispeN, odnoží slavného holandského výrobce nábytku Gispen začala na Designbloku v Praze. Tam vystavoval Plecháč jako svoji diplomovou práci kolekci Icons a mezi těmi slavnými ikonami byla i slavná Rietveldova židle z roku 1917.  Richard Hutten, známý holandský designér a současně kreativní ředitel NgispeN, byl pozvaný jako host od pořadatelů Designbloku. „Ta moje židle ho zaujala, protože i  shodou okolností dával dohromady novou kolekci, kde bylo hlavní motto "Playing with tradition". Potkali jsme se potom v Miláně a rok nato již představil NgispeN toto křeslo v rámci nové kolekce. Opět v Miláně”, říká Plecháč.

Wire S Chair od Henryho Wielguse a Jana Plecháče

Zakázka pro firmu Kubikoff vznikla na základě Plecháčovy prezentace na SaloneSatellite v loňském roce. Oslovil jej tam šéf této známé italské firmy a zeptal se přímo, zda by pro ně navrhl drátěnou Pantonku (pozn. slavná židle od Vernera Pantona, která je původně z plastu). „Shodou okolností jsem o ní přemýšlel již při své diplomové práci“, říká Jan Plecháč. „Bylo to principiálně něco jiného než ostatní ikonické židle“. Nápad, jak na to, vznikl během pár minut. Pak ale probíhalo trochu složitějši prototypovaní. Zatímco například u Rietveldovy židle jsou zdůrazněny obrysové linky, u židle Wire S Chair, je tomu naopak. „V jejím případě jsem se snažil zdůraznit právě plochu, která vizuálně potlačuje původní formu, “ vysvětluje Plecháč. Nyní se stále řeší finální sériová podoba. V Miláně byl představen pouze prototyp.

Spolupráce pokračuje

V nejbližší době budou Plecháč s Wielgusem pokračovat ve spolupráci s Cappellini a začnou pracovat i na nových produktech pro NgispeN. „Rádi bychom je představili již příští rok.”, uvavírá Plecháč.

KDO JSOU

Jan Plecháč

V roce 2010 absolovoval Vysokou školu umělecko-průmyslovou v Praze. V roce 2011 se stal Designérem roku a získal i ocenění Elle Décor International Award. V roce 2012 založil spolu s kolegou Henry Wielgusem studio JAN@HENRY.

Henry Wielgus

Vystudoval architekturu a design na Vysoké škole umělecko-průmyslové v Praze a studoval také na Escola de Disseny i Art v Barceloně. Účastnil se mnoha mezinárodních přehlídek designu. V roce 2007 založil festival DesignSUPERMARKET.

www.janandhenry.com

Henry Wielgus a Jan Plecháč

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.