Můj výběr z Londýna jsem soustředil na produkty, které nemají žádný přehnaný styling, ale které dosahují nějaké základní nezbytné jednoduchosti a splňují skvěle svou úlohu. Velké množství věcí na letošním 100% Design mě nudilo svou snahou inovovat formu a snažit se zaujmout, což jsou velmi povrchní cíle a v designu málokdy vedou k něčemu přesvědčivému. Můj výběr pěti nej produktů tedy jde opačným směrem a sleduje nadčasové hodnoty, které nepodléhají nesmyslným modním trendům.
ŽIDLE
Židle Archal od švédské značky Lammhults, kterou navrhli Johannes Foersom a Peter Hiort-Lorenzen. Její unikátnost spočívá v neuvěřitelně střídmém provedení všech tvarů. Sedačka je tvarovaná co nejméně to jde, jen aby byla pohodlná a správně následovala sjíždění zad po opěráku při opírání. Zbytek židle je celý složený z úžasně kvalitních hliníkových odlitků, jejichž tvarosloví je tak základní až to ve světě obludných kancelářských židlí působí revolučně. Zajímavostí je, že Lammhults pro své odlitky důsledně používá pouze recyklované hliníkové plechovky od nápojů.
STŮL
Stůl R6 od švédské značky Ragnars je podle mě zatím nejpovedenější provedení stolu s nastavitelnou výškou. Dvě tlačítka rozměru kláves na hraně desky plynule nastavují výšku stolu. Nosnost konstrukce je 160kg a i když se spoj mohutných nohou a tenké desky zdá být na pohled slabý, tak stůl je opravdu spolehlivě pevný ve všech směrech. Výběr odolných materiálů skvěle dotahuje dobré technické řešení.
SVÍTIDLO
Svítidlo Ombrella od maďarské designérky Anikó Rácz mě potěšilo svou upřímnou jednoduchostí a jasným provedením. Odkrytím drátové konstrukce se ze světla stala odolná klec na žárovku, která příjemně ztratila romantický ráz. Navíc mi svítidla v dobrém smyslu připomněli legendární lampu Gatto, kterou kdysi navrhli bratři Achille a Pier Giacomo Castiglioni pro Flos.
DETAIL
Provedení spodní strany stoličky s plastovým závitem a nápisem Tom&Jerry od Konstantina Grcice. Konstantin je jeden z nejvážnějších, ale také jeden z nejlepších průmyslových designérů. V jeho věcech vždy nacházím pocit klidu, že dokonalost v produktech opravdu je možná a s některými výrobci ji lze dosáhnout. U stoliček Tom a Jerry na mě velký dojem udělal plastový samomazný závit, který funguje naprosto precizně. Obě stoličky mají stejné plastové díly v zájmu šetření nákladů na výrobu, nicméně zde to vtipně vedlo k tomu, že je na obou z nich v plastovém díle vylisováno Tom & Jerry cartoonovým písmem.
TYPOLOGIE
Mini umyvadlo z kolekce Not only white od Marike Andeweg. Krásně provedené umyvadlo z jednoho kusu materiálu LG Hi-macs, které přináší velmi jemným a esteticky čistým způsobem nový typologický rozvrh. V sanitárním vybavení se málokdy najde tvůrce, který by přišel s něčím novým, co ale zároveň není těžkopádně obscénní nebo technologicky překombinované. Skvěle to umí třeba Rowan a Erwan Bouroullecové, ale kolekce od studia Marike Andeweg se mi líbí ještě víc.
MATĚJ CHABERAMladý český designér, několikrát nominovaný na ceny Czech Grand Design, autor návrhu Věšák 01, který zdobil Český dům během letošních Olympijských her. Po studiích na známé akademii Gerrita Rietvelda v Amsterodamu sbíral pracovní zkušenosti i v Itálii, v Čechách své práce vystavuje od roku 2009. Momentálně žije v Londýně, kde jako jediný Čech studuje na jedné z nejprestižnějších uměleckých škol na světě - Royal College od Art. Matějovo počínání ve Velké Británii sledujeme a o jeho práci vás budeme ještě informovat. |