Lidovky.cz

Vychoval přední české grafiky - poznejte práci Zieglera i jeho žáků

Design

  7:00
Bývá označován za otce moderní české grafiky. Zdeněk Ziegler, který letos slaví 80. narozeniny, vychoval během svého 15 letého působení na VŠUP českou špičku v grafickém designu a 57 absolventů v čele s Alanem Zárubou mu teď přeje. Unikátní výstavou.

Práce Zuzany Lednické foto: VŠUP

Podle kurátora výstavy ZZ+57 (Zdeněk Ziegler a jeho žáci 1990 - 2001) Alana Záruby, má výstava připomenout význam Zieglerovy práce jak pro český design, tak pro absolventy ateliéru, mezi které kromě Záruby patří i třeba Tomáš Machek (,který se ujal výtvarného a grafického řešení expozice), Zuzana Lednická, Štěpán Malovec, Filip Heyduk, Johana Vojnárová a řada dalších.

"Prostory galerie jsou skromnější, než by si takový úkol – představit práci všech adekvátní formou – vyžadoval. Jsme tedy rádi, že jsme nakonec našli formu prezentace všech, kteří ateliérem za 15 let prošli. Jsme rádi, že můžeme našemu panu profesorovi složit hold a popřát mu ještě mnoho tvůrčích let v jeho dalším životě. Jsme rádi, že se díky jeho jubileu můžeme všichni, alespoň takto symbolicky, na tři týdny spojit v jeden celek," dodává Záruba.

Výstavu můžete shlédnout do 20. října v galerii VŠUP na pražském náměstí Jana Palacha.

Zdeněk Ziegler očima Alana Záruby

Už jako student architektury na pražské ČVUT se Zdeněk Ziegler koncem padesátých let více zabýval úkoly ryze grafické povahy než domýšlením a kreslením architektonických projektů. Od roku 1951 do roku 1955 pracoval v kresleném filmu ve studiu Bratři v triku a následně spolupracoval s Českou televizí, kde vytvářel titulky pro právě vznikající sportovní relaci Branky body vteřiny. V šedesátých letech, hned po ukončení studií, se zúčastňuje soutěží na vytvoření firemních značek, logotypů a různých komerčních symbolů. Tyto první realizace ho postupně etablovaly ve sféře propagační tvorby užitého umění a nasměrovaly jeho další profesní vývoj od architektury do oblasti grafického designu. Znamenité výtvarné úrovně záhy dosahovala i Zieglerova typografická úprava filmových plakátů, která se stala v období šedesátých až osmdesátých let minulého století – vedle grafického designu knižních titulů a edic – dominantní oblastí jeho tvorby. V době normalizace, po emigraci bratra do západního Německa a díky Zieglerovým osobním a profesním kontaktům v kapitalistické cizině, které dráždily oficiální, československá místa, byla jeho tvůrčí činnost pod důslednější kontrolou. Byl ale do jisté míry oficiálními místy tolerován. Díky svému výjimečnému talentu a nadprůměrně kvalitní práci, jejíž ohlas v zahraničí měl pro komunistickou propagandu – zvláště v době postupného uvolňování v druhé polovině osmdesátých let – jistou cenu, mohl realizovat některé výtvarné zakázky. Rozvoj počítačů a postmoderní vlivy v typografii, které od konce osmdesátých let minulého století odstartovaly v grafickém designu nové trendy a určitě osvobodily pracovní metodiku výtvarníka od nutnosti respektovat technologická omezení, jakým byla například mechanická sazba písma, nebo ruční výroba výtvarných předloh. Možnosti rychlých experimentů s písmem na počítači byly velmi lákavé a výsledky vznikaly jakoby samy! Typografická kompozice se díky počítačům liberalizovala a prošla v poslední dekádě 20. století celou řadou módních „turbulencí“, jako by grafičtí designéři chtěli rekapitulovat celý svůj historický vývoj ve 20. století ve zkratce pouhých deseti, patnácti let. Zieglerovo autorské vidění však tento „postmoderní kolotoč“, který počítače umožnily a v dalším svém rozvoji ještě umocnily, nijak nezměnil. Nový vývoj sice respektoval, zkoumal a využíval, nicméně ve vlastní práci se jím nenechal nijak zvlášť ovlivnit. Pád komunistického režimu znamenal otevření prostoru a svobodu pro všechny tvůrčí a umělecké činnosti. Zdeněk Ziegler nastoupil na místo pedagoga pražské VŠUP, kde spolu s Milanem Jarošem a Clarou Istlerovou převzal vedení ateliéru plakátu a grafického designu, a jeho tvorba reflektovala nové impulzy. S prvními lety svobody se naplno začíná rozvíjet jeho práce v oblasti korporátního designu.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.