Lidovky.cz

Vyrobit autosedačku trvá i tři roky, říkají designéři

Design

  17:00
Studio Koncern založili Jiří Přibyl a Martin Imrich před třinácti lety. První revoluční autosedačku navrhli už před devíti lety, s tou poslední s názvem Cybex Sirona získali jednu z nejprestižnějších designových cen na světě Red Dot Award. Jak však sami uvedli v on-line rozhovoru se čtenáři Lidovek.cz, průmyslový design se v současnosti zůstává stát na místě.

Jiří Přibyl (vlevo) a Martin Imrich (vravo) foto: Archiv studia Koncern

"Domníváme, že se automobilový design v poslední době točí dost na místě, ale to je tím, že designéři mají čím dál menší vliv na celkový tvar auta a jejich práce se zvrhává v pouhé dekorování povrchů. Dávno je pryč doba 50. a 60. let, kdy dělala auta sochařským způsobem, " uvedli designéři. Zároveň dodávají, že design je vždy reakcí na politiku a dobu, ve které vzniká.

Přečtěte si celý on-line rozhovor s Jiřím Přibylem a Martinem Imrichem

Ačkoli jsou v současnosti velice ceněnými designéry, nebylo tomu tak vždycky. "Průmyslový design je velice náročný obor, kde jsou dlouhodobé horizonty. Na každém projektu se samozřejmě vydělá, ale výraznější zisky přijdou až s opravdu úspěšnými projekty. Většinu vydělaných peněz ale reinvestujeme zpět do rozvoje studia. Kdybychom začínali s tím, že chceme rychle vydělat hodně peněz, založíme si třeba velkoobchod s olejovkama," říkají o své práci.

Studio Koncern

Úspěch studiu Koncern přinesla i práce se sklem, kromě impozantní skleněné stěny pro Lasvit určitě znáte jejich kolekci pro Becherovku.

Koncern Design pro Bomma

A jak dlouho jim trvá vyrobit autosedačku? "Některé projekty jsou plynulým navázáním na předešlý model a potom práce trvá od půl roku do jednoho roku. Tento čas se ale spíše se dělí na jednotlivé super intenzivní bloky a koordinace s technickým a technologickým departmentem v Německu. U složitých projektů, které jsou zcela inovativní, jako třeba poslední projekt Sirona, se mohou práce odehrávat až na ploše tří let," říká Martin Přibyl.

Oba se shodují, že designové autosedačky mají na trhu své místo. "Dítě si pamatuje v čem vyrůstalo," uvedli.

I když oba dva svou práci milují, alternativy by našli. Martin Imrich by dal přednost neprobádanému vesmíru a stal by se kosmonautem, což byl jeho sen už od dětství.

"Nikdy v životě jsem nedělal nic, co by mě nebavilo. V případě, že bych nebyl designérem, byl bych námořníkem," dodává Jiří Přibyl.

Článek o dětské autosedačce, která trůní na špičce moderního světového designu najdete v Espritu, středeční příloze Lidových novin.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.