Lidovky.cz

Concept Store. Co to je, odkud to přišlo a proč slaví úspěch

Design

  6:00
První specializované lifestylové obchody, zvané „concept store“, se začaly objevovat v Itálii a Francii už v 90. letech. V loňském roce tento obchodní koncept naplno zasáhl i Prahu, kde vznikla řada nových butiků, nabízejících převážně tvorbu českých umělců.

Kurator foto: Archiv Kurator

Jejich počet po celém světě neustále roste a u zákazníků mají mnohdy větší úspěch než klasické butiky. Concept story jsou totiž obchody, které krom širokého výběru zboží různých značek nabízí něco navíc – originální nápad. Vznik vůbec prvního obchodu s netradičním konceptem je připisován italské galeristce Carle Sozzaniové, která milánský concept store 10 Corso Como založila v roce 1990.

Nejprve šlo o galerii spojenou s knihkupectvím. V následujících letech se však nabídka rozrostla i o designové předměty, oblečení, doplňky nebo třeba hudební nosiče – prostě o vše, co se právě nese na vlně popularity. Později byla v prostorách obchodu otevřena i kavárna a mikrohotel o třech pokojích. I když se 10 Corso Como nenachází přímo v centru Milána, díky své originalitě se tento prostor stal jedním z nejdůležitějších kulturních center ve městě. Dnes už má 10 Corso Como se svými pobočkami v Tokiu, Soulu a Šanghaji dokonce mezinárodní přesah.

Další, trochu komerčnější rozměr concept storů přišel s otevřením pařížského Colette v roce 1997. Jeho filozofie spočívá v tom, nabídnout zákazníkům vždy překvapivé, originální a často i exkluzivní zboží, které designéři mnohdy vytvářejí přímo a jen pro tento obchod. Zakladatelky konceptu Sarah Lerfelová a její matka Colette Roussauxová (po které obchod dostal své jméno) stojí i za proslavením mnoha začínajících umělců a designérů, kterým dávají vedle zavedených značek nemalý prostor.

Pražské začátky

Smyšlenkou založit v centru Prahy první concept store přišla v roce 2009 společnost Carollinum. Kreativním ředitelem projektu se stal Lukáš Loskot, pro kterého byl vzorem výše zmíněný Colette. Simple Concept Store, který sídlí v Pařížské ulici, se díky nabídce té nejexkluzivnější módy od světových designérů zapsal na seznam oblíbených adres milovníků luxusu.

Ze škatulky „luxusní multibrandový butik“ ho však vyčleňují zajímavé projekty, které si každoročně odnášejí ty nejprestižnější české umělecké ceny. V minulosti to byla třeba kolekce šatů Liběny Rochové a šperků Zorya Zdeňka Vacka a Daniela Pošty nebo nápojový servis Artěl – to vše vytvořené speciálně pro Simple. Pravidelně se zde však představují i nejrůznější instalace postavené na spolupráci se zahraničními značkami nebo s českými začínajícími návrháři či Vysokou školou uměleckoprůmyslovou.

V loňském roce se mapa pražských concept storů rozrostla o několik nových adres. Na rozdíl od těch luxusních (Simple, Obsession, Dusni3) se nesoustřeďují jen na okolí Pařížské ulice, ale jsou rozesety po širším centru metropole.

Dalším rozdílem je skutečnost, že se zaměřují předevšímna tvorbu českých designérů. Své zákazníky nehostí luxusním šampaňským, ale moravským vínem či domácím koláčem a mnohem více než nově vznikající světové komerční koncepty odkazují na původní myšlenku 10 Corso Como – stávají se nejen místem prodeje zboží, ale také příležitostnými galeriemi a častým místem setkávání české umělecké scény.

Nové adresy

Takovým concept storem je i Natalie Steklova shop & café (Jungmannovo nám. 17). Vstup do něho není zrovna jednoduchý – po zdolání nekonečného schodiště vám však bude odměnou nejen kouzelný výhled na střechy Starého Města z místní terasy, ale i domácí koláče a káva, kterou vaří sama návrhářka. Součástí obchodu je její ateliér, ve kterém vzniká módní kolekce z organických a recyklovaných materiálů. V obchodě najdete i sekci s botami Keds, přírodní kosmetikou, bioparfémy nebo kokosovými oleji. Ve vybrané dny si zde můžete zacvičit jógu a v letních měsících si užít tematické večery s poslechem gramofonu či promítáním filmů.

Novým obchodem s nejvýraznějším konceptem je Kurátor (Karolíny Světlé 17), založený výtvarnicí Martinou Malou a grafickým designérem Janem Košátkem. Krom stálé nabídky zboží českých i zahraničních šperkařů a brašnářů nabízí také jedinečné projekty. Jedním z nich je kolekce Kurator Basic. Ta se mění každou sezonu a vždy se zaměřuje na jeden základní prvek šatníku, který na objednávku majitelů obchodu vytvářejí různí čeští návrháři – momentálně jde o bílou košili. Dalším projektem jsou tematické kolekce zpracované českými návrháři, které jsou v obchodě většinou dostupné zhruba dva měsíce. Nejnověji se můžete těšit na kolekci koktejlové módy a spodního prádla, která Kurátor pohltí už koncem ledna.

Milovníkům originálních českých šperků, bot, oblečení, ale i designových předmětů je věnován nový concept store Debut Gallery (Malé náměstí 12) majitelky Kateřiny Rezkové. V její nabídce jsou většinou originály vyrobené v jednom kuse nebo malé sérii. Své kolekce zde nabízí třeba značka Zorya, Janja Prokic, Eliška Kuchtová, Rony Plesl, Zdeňka Imreczeová a další.

pozvánka na otevírání obchodu Boho

Mimo samotné centrum Prahy najdete vintage concept store Boho (Francouzská 76). Ten založila Patricia Madarová s myšlenkou nabídnout zákazníkům nejen vlastní tvorbu, ale také vintage a retro módu a interiérové doplňky, které mají svůj příběh a po zásahu majitelky konceptu se vrací na výsluní jako originální designové kousky.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.