Lidovky.cz

Čapí hnízdo i malé nádraží, kniha mapuje mimořádné stavby v obcích

Design

  7:00
PRAHA - Pražská Galerie Jaroslava Fragnera představuje 109 mimořádných staveb z měst a obcí pod dvacet tisíc obyvatel. Spisovatel a novinář Petr Volf, který se léta systematicky věnuje současné architektuře, připravil výstavu s příznačným názvem Místa vz(d)oru aneb Česká architektura mimo centra 1990–2013. Najdete tu špičkové stavby, které nezdobí metropole a velká sídla, ale naopak vesnice a menší města.

Jízdárna v Olbramovicích ve tvaru čapího hnízda (2006–2010) od architekta Jiřího Javůrka a kol. foto: GJF

Cílem Petra Volfa bylo dokázat, že spousta zajímavých staveb, rekonstrukcí, revitalizací i drobných intervencí může vzniknout i na venkově nebo v regionálních centrech s počtem obyvatel pod dvacet tisíc. To byl Volfův, myslím že, velmi přesně zvolený limit. Expozice, která je nyní v Galerii Jaroslava Fragnera na pražském Starém Městě, dokládá, že po roce 1989 vzniklo opravdu hodně zajímavých staveb. Některé realizace, např. ty z Litomyšle, historického města, jež je díky osvícenému vedení už po léta známým centrem moderní architektury, získaly řadu ocenění.

Šperk a sedm obyvatel

Na nápad uspořádat bilanční výstavu přišel Volf po prohlídce golfového centra Čertovo břemeno, které vzniklo na zdevastovaném pozemku obce Alenina Lhota, čítající přesně 7 (slovy: sedm) stálých obyvatel. Všiml si, jak tato jediná investice pozvedla životní úroveň zapadlého místa, přitom se jedná o dílo, které dokonale respektuje krajinný charakter České Sibiře (architekt Stanislav Fiala, 2007–2011).

Povznášející také je, že se v přehlídce opět po letech objevují církevní stavby: kaple, kostelíky, ale také boží muka. V této kategorii vyniká drobný, ale invenční betonový hranol Dálniční kaple smíření v katastru obce Šlovice v Plzeňském kraji od Jana Soukupa z let 2007–2008, který zdobí dálniční odpočívadlo. Skvělé jsou i kaple a kostely brněnských projektantů Ladislava Kuby a Tomáše Pilaře v Jestřebí a v Černé na Vysočině, které tvarově a materiálově dokonale zapadají do vesnické scenerie, nebo kostel sv. Ducha Marka Štěpána v obci Šumná v Jihomoravském kraji.

Dálniční kaple v katastru obce Šlovice v Plzeňském kraji od Jana Soukupa (2007–2008)

Z větších realizací na první pohled zaujme „čapí hnízdo“ architekta Jiřího Javůrka a kol. ve středočeských Olbramovicích (2006–2010). Jde o rekonstrukci a dostavbu ještě nedávno se rozpadající zemědělské usedlosti, z níž vzniklo školicí středisko s kruhovou jízdárnou pokrytou nepravidelně uspořádanými dřevěnými tyčovými prvky. 

Stavba na břehu rybníka krajinu ozvláštňuje, ale současně s ní souzní.
Jako zjevení působí organický tvar dostavby zámku ve Velkých Olbramovicích v Jihomoravském kraji, která slouží jako Muzeum moravského kartografického centra s řadou exponátů vzácných starých map. Autorem je Zdeněk Fránek (1989–2007). Stavba s dřevěnou konstrukcí je krásná i uvnitř.

Potěší i prostá budova venkovského nádraží v Čeladné (Moravskoslezský kraj) od Daniela Kotka a Kateřiny Holenkové z let 2009–2011, která jako by tu stála odjakživa. Materiálem je klasické režné zdivo a nechybí ani typický přístřešek, ovšem oživený dřevěnými sloupy ve tvaru písmene „V“.

Z představených úprav veřejných prostranství působí nejpřesvědčivěji prostý a velkorysý redesign frýdlantského náměstí od Vladimíra Baldy a Jiřího Janďourka z let 2004–2011 nebo prostá a vlastně nenápadná úprava nábřeží říčky Loučné od Josefa Pleskota v Litomyšli (2001–2002), o to cennější, že se nachází na okraji panelového sídliště.

Dobré neznamená nutně drahé

Takových podařených staveb představuje expozice i rozsáhlá doprovodná publikace desítky. Jsou seřazeny od těch nejmenších obcí (začínají tedy Aleninou Lhotou) až po větší města. Vedle počtu obyvatel dané obce obsahují i informace o architektech, prováděcích firmách, vročení a také velmi podstatný údaj o výši investice; nízká cena některých staveb mnohdy překvapí. 

Trochu mi jen chybí jméno investora, což nejsou vždy jen státní nebo obecní instituce, ale v mnoha případech i osvícení soukromníci.

Když si člověk tuto bilanci posledního čtvrtstoletí prohlédne, má celkem povznášející pocit: navzdory neustálému nářku na poměry, politiku, místní mafie a zkorumpované úředníky u nás vznikla řada děl, která obstojí i v konfrontaci s jinými zeměmi. 

Ale abychom to zase s tím optimismem nepřehnali: Ovšem, trochu se to ztrácí v té plejádě staveb průměrných a podprůměrných, v kýčovité produkci podnikatelského baroka, nevzhledných adaptacích a vůči krajině i malebné historické architektuře necitlivých zásazích, někdy asi napravitelných (to jsou ty jedovaté nátěry nebo plastová okna), jindy bohužel nevratných.

Aby se nám dobře žilo Volfova výstava a téměř čtyřsetstránková publikace (neprodejná, ale k dispozici obcím i místním knihovnám) nám ukazují tu správnou cestu a měly by být inspirací pro obecní zastupitelstva i potenciální investory. Možná by stejně důležitá byla i obdobná práce věnovaná tomu, co se vůbec nepovedlo, asi i s nutným komentářem odborníka, proč tomu tak je. Každopádně je tu dobrý návod, jak správně stavět, nikoli draze a okázale, ale prostě tak, aby se nám na venkově dobře žilo.

Výstava v Galerii Jaroslava Fragnera na Betlémském náměstí v Praze je otevřena do 23. dubna.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.