Lidovky.cz

Luxus na kolejích, Francouzi chtějí obnovit legendární Orient Express

Design

  6:10
Francouzská železniční společnost SNCF plánuje obrodu legendárního vlaku. Orient Express 21. století - stále vysoce luxusní a s širokými okny, jimiž budou cestující moci hledět na ubíhající krajinu - by mohl spatřit světlo světa do pěti až deseti let. "Takový projekt vyžaduje dost času. Každá obroda velkých značek si žádá čas," říká Patrick Ropert, jež stojí v čele pobočky Orient Express, kterou nedávno SNCF založila.

Francouzi by rádi představili legendární Orient Express v novém kabátě. Stylově by měl mít opět nádech secese, ale tentokrát v moderním stylu. foto: ČTK

V Paříži právě skončila v Institutu arabského světa výstava nazvaná Byl jednou jeden Orient Express, kterou navštívilo 251 000 lidí. Obroda tohoto vlaku však postupuje pomalu. "Ještě je brzy hovořit o tom, kde a jak bude vlak jezdit. Představujeme si jakousi okružní cestu po kolejích," dodává Ropert a zdůrazňuje, že legendární vlak v sobě nesl jakési tajemno, které je třeba zachovat.

Není zatím jisté, zda cesta bude trvat oněch 67 hodin a 46 minut, jak tomu bylo u historické trasy Paříž - Istanbul. Už byl však předložen nástin vnitřního vybavení a jak uvádí agentura AFP, jednotlivá kupé budou uzavřená. Nebudou tam salonní vozy s čalouněnými sedadly ani jídelní vůz - ten se změní v jakousi terasu, aby byla usnadněna konverzace mezi vedlejšími stoly.

Secese v moderním duchu

Orient Express byl klenotem secese, vyzdobili jej významní umělci, například René Prou či René Lalique. Moderní verze se bude inspirovat stylem secese, ale v moderním duchu, říká Ropert.

Čalouněná sedadla budou umístněna naproti širokým oknům, střecha bude částečně prosklená, použito bude dřevo a další luxusní materiály. Je třeba navázat na umělecká řemesla tehdejší doby, vytvořit nový vlak stejně krásný, jako byl ten z 20. let minulého století. Na moderním Orient Expressu budou spolupracovat prestižní společnosti, jako je výrobce luxusních zavazadel Moynat, šéfkuchař Yannick Alléno vyznamenaný třemi michelinskými hvězdičkami, či výrobce parfému Guerlain.

Společnost SNCF pracuje na novém Orient Expressu od roku 2011. Odkoupila od skupiny Accor, která vlastní Společnost lůžkových vozů, sedm historických vagonů, které jezdily na kolejích téměř sto let.

"Společně s šéfem SNCF Guillaumem Pepym jsme si řekli, že Orient Express je naše dědictví, že to je součást železniční historie Francie a SNCF," říká Patrick Ropert. Výši předpokládaných investic neuvedli; známá by měla být zhruba do roka.

Luxusní vlak vznikne do deseti let

Francouzská SNCF, vlastník značky Orient Express, podepsala kontrakt s anglickou společností, která tak může nadále používat název Venise-Simplon Orient Express. Příjmy z této licence mají umožnit realizaci nového vlaku, neboť v době rozpočtové tísně musí SNCF spoléhat na vlastní zdroje.

Pokladnu SNCF kromě toho naplní prodej kolekce lůžkovin Orient Express, kterou vytvořil zásobovatel luxusních hotelů Treca Interiors, stejně jako příjmy z restaurace, která po pět měsíců stála před Institutem arabského světa v Paříži.

Nový Orient Express už má své logo, kulaté a inspirované znakem zobrazeným na vagonech. Do pěti až deseti let má být zhotoven jediný exemplář nového vlaku. "Zpočátku to nebude žádný vlak pro všední cestování, bude to naopak cosi exkluzivního," zdůrazňuje Ropert.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.