Lidovky.cz

Náramky z barevných gumiček: miliónový nápad, který zaplavil svět

Design

  7:21
Propadly jim děti po celém světě. Nosí je i dospělí. Chlubí se jimi celebrity. Je to jednoduché až k pláči – a z jedné americké rodiny jsou boháči. Kde se vzala a jak dlouho vydrží globální gumičková mánie?

Ilustrační foto. foto: Lidovky.cz

Tenhle nosí vévodkyně Kate a tenhle má papež,“ ukazuje na řadu svých náramků z barevných gumiček sedmiletá Anežka. Letos v září nastoupila do druhé třídy a mezi holčičkami ve školních lavicích nechybí ani jedna, která by některou z proplétaných ozdob neměla. Oblíbenost gumových šperků odsouhlasí i Anežčin starší bratr teenager Vláďa. U nich ve třídě – tercii osmiletého gymnázia – mají náramky i kluci, někteří řadu dlouhou až po loket.

Oba sourozenci se shodují v tom, že ještě před prázdninami tuhle zábavu neznali. Teď jsou gumičky najednou všude, staly se hitem v hračkářstvích i na farmářských trzích v malých městech.

Náramek, jenž se nosí v britské královské rodině, je červenomodrobílý ve vzoru fish tail, rybí kost. Takový vyrobí i začátečník, lidská kreativita má však netušené možnosti. Složité vzory se nepletou jen v ruce jako kdysi populární náramky přátelství z bavlny, ale na pomůcce z plastu zvané Rainbow Loom, malém „tkalcovském“ stavu. Jde o destičky s vystouplými kolíčky, na kterých se pomocí háčku různě přetahují různě barevné gumičky. Ty se už prodávají i ve vonící a svítící variantě.

Geniální nápad

Globální gumičkové šílenství se rychlostí blesku rozšířilo po celém světě a stává se výnosným obchodem. Nedávno se šaty vyrobené z gumiček vydražily na online aukci eBay za 170 tisíc liber (v přepočtu zhruba 5,8 milionu korun) a na internetovém prodejním serveru Amazon okupují gumičky a k pletení potřebné propriety přední příčky v žebříčku nejprodávanějších hraček.

Se stále sílící globalizací, rozšířením internetu i sociálních sítí se dramaticky zrychluje šíření jakékoli trendy záležitosti. Proto se gumičky mohou stát ještě větší mánií než svého času jo-jo nebo v osmdesátých letech v někdejším Československu céčka, i když mají stejné základy.

„Příznačné také je, že mánii odstartoval v Michiganu jistý Malajsijec, který se do USA přistěhoval,“ říká Lukáš Kovanda, hlavní ekonom finanční skupiny Roklen. „Ve Spojených státech trvá založení firmy pět dní, jak plyne z aktuální studie Doing Business 2014. V České republice to trvá téměř dvacet dní. Možná že kdyby žil zmíněný Malajsijec v ČR, gumičky by jeho dcery přestaly bavit dříve, než by za ony skoro tři týdny firmu založil, a svět by tak přišel o jeden pozoruhodný fenomén.“

Majitele gumičkového podniku malajsijského emigranta čínského původu a strojaře z automobilky Nissan Cheong Choon Nga k nápadu vyrobit plastový ministav na háčkování náramků z gumiček v roce 2010 motivovaly dcery Teresa a Michelle (dnes 16 a 13). Pletly zrovna náramky pro svoje kamarádky, když se chtěl otec zapojit do hry, zjistil, že na jemné vzory má moc velké ruce. Proto přišel s dřevěnou destičkou, do které zapíchal řady špendlíků, na ně pak gumičky připevnil – a mohl tak ohromit své dcery krásnými velkými náramky.

Starší Teresa mu poradila, že by svůj vynález měl začít prodávat. Pan Ng, jenž se živil designem produktů, testováním jejich kvality a dohlížením na výrobu, navrhl spolu se svým bratrem komponenty z plastu a za všechny ušetřené rodinné peníze si je nechal v Číně vyrobit. Jeho manželka kompletovala stavy na pletení přes den, on v noci po práci.
První prodeje v roce 2011 po internetu nebyly nijak vysoké – lidé nevěděli, co všechno lze na nové hračce vyrobit. Ng a jeho dcery proto začali natáčet instruktážní videa a dávat je na YouTube, zaplatili si také za reklamu na Googlu.

Zlom přišel v létě 2012, když si prvních 24 stavů objednala firma provozující velkou síť hračkářství, která vsadila na to, že bude zákazníkům přímo v obchodech ukazovat, co všechno se dá na Rainbow Loomu uplést. Podle New York Times prodal Cheong Choon Ng do konce roku skoro tři miliony hraček podle svého návrhu, a to ještě nevkročil na zahraniční trh. O dva roky později šílí z gumiček (nejen) děti po celém světě a náramky z nich upletené se stávají hitem i na školách od Aše po Břeclav.

Nový byznys

Na Ngův byznys se navaluje další podnikání. I v Česku vznikají internetové obchody zaměřené čistě na gumičky. Teprve 19. července spustila Tereza Langová se svou sestrou své facebookové stránky Gumičkování.cz, propojené s jejím online obchodem Gumičkování.cz, a už mají přes dvacet tisíc fanoušků. A to je v řeči facebookových čísel hodně.

Balíčky gumiček loom bands s označením CE, které podléhá regulím EU.

„Děti si gumičkování oblíbily, protože jde v podstatě o hru, kde mohou využít svého talentu, kreativity, je to i zábava,“ zamýšlí se nad popularitou svého prodejního artiklu Langová, která se kromě gumiček živí jako obchodní manažerka internetového portálu. Na oblíbenosti novinky má podle ní vliv i možnost sdílet nápady s kamarády, přicházet s novými vzory, zlepšovat se a zkoušet stále složitější propletence. Limitem je pouze fantazie – a zručnost. K prodeji gumiček Terezu Langovou přivedl nápad sestry, která žije v zahraničí.

„Má možnost sledovat některé trendy s předstihem. Gumičkování ji zaujalo, a protože má sama malého syna a kolem sebe mnoho dětí, začala se jím také zabývat. Posléze si založila facebookovou stránku Gumičkování.cz.“ V době, kdy její sestra s nápadem přišla, prý Langová vůbec nepředpokládala, že i u nás vypukne taková mánie.

„Děti si velice často kupují gumičky ze svého kapesného, což pokládám za úžasné. Od počítačů a tabletů alespoň na chvilku odběhnou k něčemu tvořivému, navíc jsou ochotné této zábavě obětovat i něco z už tak hubeného prasátka,“ říká Langová, která sama ráda plete. Objednávky na jejím eshopu začínají u stokoruny, končí u několika tisícovek. „Největší úspěch mají v současné době sady Monster Tail a Starter Box, ve kterých je vše, co ke gumičkování potřebujete. Také doplňky jako korálky či hodinky, na které si sami můžete ugumičkovat náramek. A samozřejmě samostatné gumičky.“

Sada gumiček loom bands s nástroji na pletení náramků a dalších barevných...

Takový box pro náramkového začátečníka, obsahující háček, stav a množství gumiček na dvacet čtyři náramků, prodává za 639 korun, levnější varianty bez kovového háčku stojí necelé tři stovky, sáčky s 300 až 600 gumičkami pak něco málo přes sto korun.
Firma sester byla na trhu jednou z prvních, dnes je větších eshopů, které nabízejí originální Rainbow Loom zboží, několik. Existuje však i celá řada napodobenin. Jsou k dostání v hračkářstvích, ale i na tržnici, v novinovém stánku či v obchodech s potravinami. Jejich kvalita je prý kolísavá. Navíc rozdíl v ceně mezi originálem a kopií podle Terezy Langové není o tolik větší. „Levných napodobenin je v balení většinou méně, jsou nesrovnatelně horší kvality. A proto po krátkém nošení, nebo dokonce už při gumičkování prasknou. Navíc nejsou na ruce moc příjemné.“ Značkové zboží také prochází testy na bezpečnostní i zdravotní nezávadnost, ty kopie mít nemusí.

Trefa do dětské duše

Podle psycholožky Julie Rákosové z pražské psychologické poradny Beztíže náramky z gumiček vystihují to, na co děti ve věku základní školy slyší a co také odkoukají od svých vrstevníků, kteří jsou pro ně v mladším školním věku důležití. „Patří mezi to i vyměňování a směňování nejrůznějších předmětů, zkušeností či návodů. Odtud pramení například obliba figurek, různých nalepovacích alb a podobně. Pokud je to zároveň spojeno s určitou výlučností, příběhem, příslušností k tajnému společenstvu a podobně, tím lépe,“ říká psycholožka.

Ve věku okolo deseti jedenácti let také vrcholí takzvané „sběratelské období“. Děti většinou zakládají nejrůznější sbírky, které později opouštějí. „Jen málo jedincům tato vášeň vydrží přes pubertu. Ve starším školním věku se dostávají ke slovu zájmy umělecké, tvořivé – a zaplétání náramků tvořivé je,“ říká.

U větších dětí zase roste potřeba zapadnout, mít to, co ostatní. „Přitom by ale mladý člověk rád zůstal jedinečný, vyjádřil svou osobnost něčím originálním. A to zřejmě variabilita barev a vzorů gumičkových náramků splňuje. To koneckonců platí i pro nás dospělé. Taky často toužíme po tom, co má kolega či kamarádka, ale chceme to trošku výkonnější, hezčí… Chytrý výrobce toho využije a nabídne takové možnosti, aby si uživatel mohl upravit výrobek na míru,“ zamýšlí se Rákosová.

V čem spočívá obliba právě těchto gumiček, může prý jen spekulovat. „Předpokládám, že to bude právě velká variabilita, možnost směňovat, určitý tvůrčí prvek a v neposlední řadě cena – která je příznivá jak pro rodiče, tak pro děti, které mají k dispozici své kapesné. Koupit si něco za vlastní peníze totiž děti obvykle velmi těší.“ Mezi dalšími taháky vypočítává i to, že na naši takzvaně první signální fungují i krásné barvy gumiček. „Vzpomínám na podobné prodejní hity svého dětství, které fungovaly na podobném principu – céčka, uzlíkové náramky přátelství z různobarevných bavlnek a podobně.“

Gumičky jsou neškodnou zábavou i nakažlivou módou, o které o příštích Vánocích nemusí nikdo vědět. Jako přechodnou módní vlnu, která nakonec opadne stejně rychle, jako se objevila, vidí ozdoby i ekonom Lukáš Kovanda. „V minulosti gradovalo více podobných mánií. Stejně jako v případě gumiček byla výroba klíčových propriet symbolizujících uplynulé módní vlny poměrně velmi lacinou záležitostí. To jen usnadnilo masové rozšíření módního prvku, ať už šlo o jo-jo, nebo obruče, či další podobné ‚hity‘,“ říká.

„Koupil jsem Rainbow Loom pro syny ve věku šest a osm let a došlo mi, že jde o hybridní hračku mezi virtuálním a skutečným světem. Synové seděli hodiny u videí na internetu a hledali si návody, jak začít. Učí se, jak přecházet z materiálního světa do digitálního a zpátky,“ vypráví o své zkušenosti s pletením z gumiček přispěvatel amerického Forbesu Jordan Shapiro.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.