Jaký byl příběh vzniku fenomenálního vozu? Přední český designér Petr Novague, aktuálně již držitel tří prestižních cen Red Dot a dalších designových ocenění, se nechal inspirovat dvěma oblíbenými modely škodovek (110 R a 130 RS), které se vyráběly v tehdejším Československu.
„Škoda 130 RS je automobil, o kterém se nemusí psát, mluvit, ani ho stavět na piedestal slávy jako něco legendárního. On prostě skutečná československá legenda je a zvolit si jeho tvar jako východisko k naší prvotině pro nás bylo přirozenou volbou,“ vysvětlují autoři volbu své inspirace. Ikonická silueta Škody 130 RS je totiž podle nich nejpovedenější karoserií poválečného období v Československu.
Petr Novague říká vozu jednoduše Erko a jako technický základ pro stavbu použil Audi R8 s manuální převodovkou, z něhož byl zachován osmiválcový motor, podvozek a okenní skla. Většina komponentů pochází od koncernu Volkswagen. Počítá se s jeho malosériovou výrobou, řekl novinářům Marek Hoffmann, ředitel společnosti Kovovýroba Hoffmann, kde prototyp auta vznikal.
„Měla by to být malá série aut pro lidi, kteří chtějí mít v garáži něco zajímavého a nechtějí vždy po pěti letech měnit auto a omílat stále stejnou značku,“ říká Novaque. Tvar podle tvůrců „nadiktovala“ Audi a jejich snahou prý bylo, aby i přes relativně robustní základ byl nový model elegantní. Podobně jako u originálu ani u nového automobilu nechybí elegantně se svažující linie střechy či kulaté přední a hranaté zadní světlomety. Dodrželi i postranní, jakoby grafické žebrování a pro první model zvolili leskle oranžovou barvu, která také odkazuje k původním autům.
Petr Novague (1981)Patří k nejrespektovanějším českým designérům. Absolvoval obor produktový design na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a design studoval také na Univerzitě Duisburg-Essen v Německu a na Akademii výtvarných umění v Bratislavě. Je držitelem mezinárodních prestižních designových ocenění, např. Red Dot (2012, 2014, 2015) či IF Design Award (2015). |
Cena automobilu podle Hoffmanna stanovena není, bude se vyvíjet podle poptávky, může do ní prý promluvit i to, zda zájemci přijdou z tuzemska či zahraničí. Auto se prý staví z velké části ručně, firma je schopná vyrobit dva vozy měsíčně. Automobil je určen pro jízdu na silnici, nejde o model pro závodní okruhy.
Výstavu nazvanou jendoduše R200 Non-Fiction doprovází v DOXu fotografie Antonína Kratochvíla, ktreré mapují příběh jeho vzniku. Vůz bud ek vidění do 11. května.
Marek Hoffmann (1973)Je ředitelem společnosti Kovovýroba Hoffmann (zal. 1989), která úspěšně působí na českém i zahraničním trhu se specializací na segment prototypové a malosériové výroby lisovacích a tvářecích nástrojů a karosářských dílů pro renomované výrobce automobilů. |
Zobrazit celou fotogaleriiProhlédněte si pohodlně všechny fotografie |