Lidovky.cz

Nejhezčí české auto, DOX vystavuje nejnovější Erko od Novague

Design

  7:45
Jak vypadá legendární české auto v prvotřídním designu 21. století? Pražské centrum DOX připravilo výstavu nejnovějšího českého vozu R200. Auto, které si vychutnají nejen milovníci rychlých kol a špičkového designu, má na svědomí tandem Petr Novague a Marek Hoffmann.

Designéři Petr Novague a Marek Hoffmann představili nový automobil inspirovaný československým vozem Škoda110 R. foto: ČTK

Jaký byl příběh vzniku fenomenálního vozu? Přední český designér Petr Novague, aktuálně již držitel tří prestižních cen Red Dot a dalších designových ocenění, se nechal inspirovat dvěma oblíbenými modely škodovek (110 R a 130 RS), které se vyráběly v tehdejším Československu.

Designéři Petr Novague a Marek Hoffmann představili nový automobil inspirovaný...
Designéři Petr Novague a Marek Hoffmann představili nový automobil inspirovaný...

„Škoda 130 RS je automobil, o kterém se nemusí psát, mluvit, ani ho stavět na piedestal slávy jako něco legendárního. On prostě skutečná československá legenda je a zvolit si jeho tvar jako východisko k naší prvotině pro nás bylo přirozenou volbou,“ vysvětlují autoři volbu své inspirace. Ikonická silueta Škody 130 RS je totiž podle nich nejpovedenější karoserií poválečného období v Československu.

Petr Novague říká vozu jednoduše Erko a jako technický základ pro stavbu použil Audi R8 s manuální převodovkou, z něhož byl zachován osmiválcový motor, podvozek a okenní skla. Většina komponentů pochází od koncernu Volkswagen. Počítá se s jeho malosériovou výrobou, řekl novinářům Marek Hoffmann, ředitel společnosti Kovovýroba Hoffmann, kde prototyp auta vznikal.

V pražském Centru pro současné umění DOX byla 15. dubna zahájena výstava R200 non-fiction. Designéři Petr Novague (vlevo) a Marek Hoffmann představili nový automobil inspirovaný československým vozem Škoda110 R.

„Měla by to být malá série aut pro lidi, kteří chtějí mít v garáži něco zajímavého a nechtějí vždy po pěti letech měnit auto a omílat stále stejnou značku,“ říká Novaque. Tvar podle tvůrců „nadiktovala“ Audi a jejich snahou prý bylo, aby i přes relativně robustní základ byl nový model elegantní. Podobně jako u originálu ani u nového automobilu nechybí elegantně se svažující linie střechy či kulaté přední a hranaté zadní světlomety. Dodrželi i postranní, jakoby grafické žebrování a pro první model zvolili leskle oranžovou barvu, která také odkazuje k původním autům.

Petr Novague (1981)

Patří k nejrespektovanějším českým designérům. Absolvoval obor produktový design na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a design studoval také na Univerzitě Duisburg-Essen v Německu a na Akademii výtvarných umění v Bratislavě. Je držitelem mezinárodních prestižních designových ocenění, např. Red Dot (2012, 2014, 2015) či IF Design Award (2015).

Cena automobilu podle Hoffmanna stanovena není, bude se vyvíjet podle poptávky, může do ní prý promluvit i to, zda zájemci přijdou z tuzemska či zahraničí. Auto se prý staví z velké části ručně, firma je schopná vyrobit dva vozy měsíčně. Automobil je určen pro jízdu na silnici, nejde o model pro závodní okruhy.

Výstavu nazvanou jendoduše R200 Non-Fiction doprovází v DOXu fotografie Antonína Kratochvíla, ktreré mapují příběh jeho vzniku. Vůz bud ek vidění do 11. května.

Marek Hoffmann (1973)

Je ředitelem společnosti Kovovýroba Hoffmann (zal. 1989), která úspěšně působí na českém i zahraničním trhu se specializací na segment prototypové a malosériové výroby lisovacích a tvářecích nástrojů a karosářských dílů pro renomované výrobce automobilů.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.