Lidovky.cz

Z Vejprnic do Hollywoodu: sekl se školou, aby dělal na kasovních trhácích

Design

  6:29
Jak z filmového plátna je příběh, který prožívá Pavel Kacerle. Šestadvacetiletý rodák z Vejprnic u západočeské Plzně strávil posledních několik let ve světových metropolích, od New Yorku až po Singapur. Stavební průmyslovka ho nebavila, chtěl k filmu. Povedlo se a prorazil. Ve filmovém průmyslu patří mezi nejmladší talenty, které dělají na světových blockbusterech. V rozhovoru pro Lidovky prozradil, jaké to je, pracovat na kasovních trhácích typu Iron Man 3, Jupiter vychází, Jurský svět, Avengers: Age of Ultron a další.

Total Recall byl jeden z jeho prvních filmů, na kterých Pavel Kacerle dělal. foto: Archiv Pavla Kacerle

Lidovky.cz: Ve vašem profilu uvádíte, že jste „Lighting Technical director“. Co si pod tím přesně mám ve světě filmu představit?
Zjednodušeně řečeno jsem někdo, kdo zajišťuje, aby Iron Man létal, Thorovi se vracelo kladivo a dinosauři se měli kde pást. Ne, tak teď už vážně. Starám se primárně o vizuální efekty. Jsem zodpovědný za vzhled postav a scén, jejich „vyrenderování“ a připravení k finálnímu compositingu, střihu a barvení.

Lidovky.cz: Co ta práce v reálu obnáší? Za co jste zodpovědný, jak vypadá vaše pracovní náplň a jak vypadá výsledek na plátně?
Bez světla a renderu by žádný z vizuálních efektů na plátně vidět nebyl. Tak jako v životě. Tam, kde není světlo, není lidskému oku viditelná žádná barva. Mohu tedy říci, že naším oddělením prochází naprostá většina veškerých filmových triků. Ze své pozice jsem zodpovědný za všechno 3D. Pokud má compositor, tedy člověk, který pracuje na finální podobě – v té době už jen v 2D prostoru -, jakýkoliv problém s animací, texturou, světlem, nebo samotným modelem, jde v první řadě za mnou. Já se musím postarat o řešení.

Lidovky.cz: Jak jste se k té práci dostal? Tedy z Čech až do Hollywoodu?
Dlouhý příběh, který se pokusím zkrátit do několika vět. Nerozuměl jsem si se střední stavební školou v Plzni a rozhodl se studium přerušit. V komplikované situaci jsem poprosil kamaráda, aby se za mě zaručil a vzal si obrovskou půjčku v bance, díky které jsem mohl odjet studovat animaci do New Yorku. Největším problémem se ukázala angličtina, kterou jsem zoufale podcenil. Celý život jsem se učil pouze němčinu, protože u nás na vesnické základní škole žádná jiná možnost nebyla. Po návratu z New Yorku jsem si ve sklepě za vlastní skromné finance a další půjčku postavil malé studium, ve kterém jsem po půl roce vytvořil vlastní prezentaci ukazující mé dovednosti, jež za několik málo dnů zaujaly až v Londýně. Odkud mě vytáhlo jedno z velkých hollywoodských studií na první Disney film. Měl jsem obrovské štěstí.

Jeho tým byl nominován na Oscara za vizuální efekty ve filmu Iron Man 3.
Pavel Kacerle již pracovla na filmech Iron Man 3, Jupiter vychází, Jurský svět,...

Lidovky.cz: Proč zrovna světelné efekty?
V Londýně jsem začínal jako 2D compositor, ale to mi úplně nevyhovovalo, chtěl jsem se vrátit k tomu, co mi šlo již na škole nejlépe. Když jsem končil film John Carter, naskytla se možnost v Londýně zůstat na pozici, o které jsem mnoho nevěděl (film Total Recall), ale měl jsem obrovskou chuť ji zkusit. Tahle specializace mi zůstala dodnes.

Lidovky.cz: Co je na vaší práci nejnáročnější a nejrizikovější?
Jsou to obvykle dva až tři měsíce před dokončením. Tlak ze strany studia, režiséra a klienta je obrovský. Není výjimkou pracovat sedm dní v týdnu od rána do noci.

Lidovky.cz: Našel byste i uplatnění mimo nákladné snímky, například v Česku?
Mohl bych v Česku pracovat v reklamě, možná i na filmech s nižším rozpočtem, ale to nikdy nebyl můj osobní cíl. Zajímalo mě hlavně, co se děje za oponou těch největších snímků. Přesto mám k českým umělcům a grafikům obrovský respekt a rád bych s některými v budoucnu rád pracoval.

Pavel Kacerle pochází z Vejprnic u Plzně. Průmyslovka ho nebavila, chtěl dělat u filmu. Povedlo se.

Lidovky.cz: Které z filmů považujete za nejdůležitější?
Kariéru mi určitě změnil Iron Man 3. V té době se neočekávalo, že by mohl uspět. Nakonec šlo o největší překvapení roku. Film trhal finanční rekordy a náš tým za něj dokonce dostal nominaci na Oscara za vizuální efekty. Z poslední doby to byl letošní Avengers: Age Of Ultron. Tenhle film pro mě byl speciální hlavně v tom, že jsem byl ze strany klienta osobně pozván na červený koberec během premiéry v Los Angeles, kde jsem se konečně potkal a potřást rukou se všemi herci, režisérem a týmem. O takovém momentu jsem snil, když jsem během zimy před několika lety jezdil s kolečkem písku a stavěl si své malé vesnické studio. Moment, který mi dokázal, že je na světe všechno možné, pokud ukážete dostatečný zájem a snahu.

Lidovky.cz: Právě se nacházíte v Singapuru. Máte nějaké stálé zázemí či kancelář, nebo neustále putujte po celém světě dle natáčení?
Lucasfilm/Disney má naprosto úžasnou, několika cenami oceněnou budovu ve tvaru legendárního Sandcrawleru z hvězdných válek přímo tady v Singapuru. To je místo, ve kterém trávím poslední rok nejvíce času.

Pavel Kacerle již pracovla na filmech Iron Man 3, Jupiter vychází, Jurský svět, Avengers: Age of Ultron a dalších.

Lidovky.cz: Na čem aktuálně pracujete a jaké jsou vaše plány do budoucna?
Projekt, na kterém v současné době pracuji, nemohu zatím veřejně představit. Věřím, že by mohlo jít o začátek určité revoluce v odvětví, ale to je bohužel vše, co v tuhle chvíli mohu prozradit. Plány do budoucna jsou velké. Koncem září se ukážu po dlouhé době v Praze. Domluvil jsem se s Lucasfilmem na několikaměsíční pauze, během které se pokusíme prosadit na hollywoodském trhu s vlastní malou firmou, kterou jsme s několika úžasnými českými talenty začali před půl druhým rokem budovat. Ambice máme velké, ale stojíme pevně na nohou. Jestli může malinkatá firma na tak velkém a přeplněném trhu uspět, ukáže až čas.

Lidovky.cz: Poté, co je snímek uveden do kin, sledujete jeho kritiky a tržby? Ovlivňuje vás nějakým způsobem, pokud avizovaný trhák nenaplní ve sledovanosti a tržbách očekávání?
Sledujeme, ale už jde čistě jen o naši zvědavost, nijak to naší práci neovlivňuje. Situace sice obvykle napoví, kam naše kroky budou směřovat v příštích letech, ale nejsme na výsledcích závislí na denní bázi.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.