Lidovky.cz

Zábavné botasky: legendární boty baví v inovovaném designu

Design

  7:52
Zárodek sportovních bot do města vznikl jako semestrální práce Jana Klosse a Jakuba Korouše, v níž oprášili kultovní model Botas Classic. Ve šlépějích tradičních českých botasek navrhují již šest let nápaditou obuv pod značkou Botas 66.

Kolekce Botas Classic 66. foto: Botas

Kam si doma schováváš opičku? Je lepší vrabec v hrsti, nebo na střeše? Jakým způsobem si vybíjíš vztek? Pouhé tři otázky z dotazníku s výběrem několika odpovědí, které položili Jan Kloss a Jakub Korouš návštěvníkům loňského Designbloku.
Patnáct odvážlivců, kteří dotazník vyplnili, a poodhalili tak svoji osobnost, získalo speciální boty vyjadřující jejich originalitu, navíc s monogramem na patě. Dopředu ještě byli upozorněni, že jejich prozrazená svéráznost jim může nadělit každou botu jinou. Nikdo z účastníků ankety nezaváhal a všichni dodnes spokojeně kráčejí po ulicích měst v unikátní obuvi značky Botas 66, kterou jim na míru navrhli oba designéři a ušili v obuvnickém závodě ve Skutči. Naopak ti upejpaví dodnes litují, že se do hry nezapojili.

Studentský začátek

Jan Kloss a Jakub Korouš studovali v Ateliéru grafického designu a vizuální komunikace na UMPRUM v Praze. Jejich profesor Rostislav Vaněk zadal všem studentům semestrální úkol: navrhnout novou sportovní obuv. Budoucí grafici zadání tak trochu obešli, protože sáhli po produktu, který už existoval, modelu Botas Classic. Vyrábí se od roku 1966 a byl zařazen mezi sto ikon českého designu.

Zachovali jeho tvar a pohráli si s barevným řešením. S projektem vyhráli v roce 2008 první cenu v soutěži European Design Awards a výrobce botasek ze Skutče pozvali na klauzurní výstavu, kde model předvedli.

Právě udělení ceny a šedesáté výročí založení obuvnického podniku o rok později přesvědčilo vedení firmy Botas, aby začalo s Janem Klossem a Jakubem Koroušem spolupracovat. Vznikla první kolekce třinácti modelů pod značkou Botas 66.

Na jméně záleží

Dvě dámy postávají přede dveřmi obchodu značky Botas 66, který designéři otevřeli letos v létě v ulici Skořepka na Starém Městě. Je ještě zavřeno. Jan Kloss jejich klepání neodolá a otevře. Ženy se omlouvají, pospíchají na vlak.

Jedna z cizinek bez rozmyšlení žádá speciální vánoční model Last Christmas, který je součástí produktové řady Classic. „Zkoušeli jsme nový potisk, chtěli jsme narušit ikonický klín na boku boty,“ přibližuje vzhled bot Jan. Boty mají trochu hororový nádech. Boční klín narušuje „rozstříknutá“ krvavě červená. „Je určena milovníkům Vánoc, kteří si každý rok opakují, že už konečně na svátky někam odjedou, ale nikdy to neudělají,“ doplňuje Jakub. Napadá mě, zda si je Angličanka nadělí pod stromeček.

O interiéru concept store 66 Gallery psal i britský měsíčník Wallpaper*.
botas

Vymýšlet botám jména návrháře baví. Mnohdy je název napadne dříve než podoba nového modelu, jindy se naopak se jménem trápí. Boty Forever Second jsou cenou útěchy pro ty, co v životě zatím nikdy nevyhráli, Rainbow Maker září v barvách duhy, Stolen Tree se pyšní barvou vánočního stromku, na němž ulpělo trochu sněhu. Bad Joke je opravdu špatný vtip, jak podotýká Jakub Korouš, neb barevná kombinace bot je více než smělá. Ke každému novému modelu se jako bonus váže i vtipná miniúvaha jeho tvůrců.

Obuvnické minimum

Do učení odjeli oba designéři přímo do modelárny Botasu ve Skutči. Jejich učitelem byl její tehdejší šéf Milan Mlynář, který je seznámil s konstrukčními detaily obuvnického řemesla, aby věděli, co si mohou ve svých projektech dovolit a co je pro ně kvůli technologickým požadavkům tabu.

Návrháři si stanovili pravidlo, že všechny jejich modely se musí držet lety prověřené a osvědčené tradice. Samozřejmě že se značka postupně vyvíjela, botasky v šedesátých letech vypadaly jinak než ty z let osmdesátých a v roce 2015musejí vyhlížet zase odlišně. Proto chtějí ve spolupráci s Botasem v obdobném stylu pokračovat a značku bez radikálních změn designově posouvat. Někdy stačí třeba jen hladkou kůži perforovat a bota dostane zcela jiný charakter.

Ve čtyřech tvarech

Vždy na jaře a na podzim vznikají nové kolekce. V mezičase tvůrci překvapují zákazníky limitovanými edicemi, například vánočními, nebo když oslovili ke spolupráci muzikanty z kapely Prago Union a Ty Nikdy Label. Edice Champion 66 v kombinaci černé, oranžové a stříbrné se zrodila po nálezu zapadlé špulky ve skutečské modelárně. Počet ozdobně prošitých bot limituje délka duhové niti na špulce.

„Nesedáme si s Honzou dvakrát za rok ke stolu, abychom rychle něco vymysleli. Nezávisle na sobě dostaneme nápad, nějaká událost nás inspiruje a vznikne náčrtek, který společně konzultujeme,“ upozorňuje Jakub. „Necháváme si také průběžně vyvzorovat nápady, které se nakonec ani do kolekce nedostanou,“ dodává Jan.
Modely značky Botas 66 se vyrábějí ve čtyřech unisexových tvarech: Classic, Urban, Mid a Run. Každému sednou jiné. „Osobně upřednostňuji,runy‘, člověk ani neví, že je má na nohou, jsou nejlehčí,“ říká Jan. Nejčastěji padnou lidem na nohu potomci univerzálních tenisek „urbany“, protože jsou širší, oblíbenou stálicí je již zmiňovaný tvar Classic.

„Kotníčko důležité, vé,midy‘, které vycházejí z basketbalových bot osmdesátých let, jsou takové džentlmenské důchodky, mně třeba nesednou,“ upozorňuje Jakub.
Designéry těší, že do kolekce mohli zařadit také boty pro děti. Kmodelu Insane Remix přibyl model Insane Remix Kid. Pokud tatínek nemá velikost nohy větší, než odpovídá číslu 48, může se synem vyrazit na procházku ve stejné obuvi.

Jan s Jakubem mysleli i na ochránce zvířat a příznivce veganské stravy. Mohou si vybrat mezi modely Tofu Black a Tofu White. Získali navíc výhodu, protože veganské boty jsou z pochopitelných důvodů levnější než ty z kůže. Uvítali je proto i někteří konzumenti masa.

Zákazníkovi nablízku

Obchod ve Skořepce je druhým showroomem, který návrháři otevřeli. První funguje už přes rok na pražském Žižkově. Pro Jana Klosse a Jakuba Korouše je aby byli zákazníkům nablízku. Chtějí vědět, co se jim líbí, o jaké boty mají největší zájem. „Lidé často vstoupí do obchodu s odhodláním koupit si model v černé barvě, a nakonec odcházejí s výrazně barevnými. Ještě jsem nepřišel na to, v jakém okamžiku otočí o sto osmdesát stupňů. Teprve při dalším nákupu si dopřejí tu černou,“ říká Jan Kloss.

Oba obchody, jejichž interiéry navrhli kamarádi Václav Mlynář a Jakub Pollág ze studia deForm, mají stejný charakter. Ctí vizuální charakter značky, která prostupuje všemi detaily včetně krabic na boty. Jejich perforace odkazuje k číslu 66, dvěma šestkám, které každý zná z hracích kostek. Připomínají nejen rok narození kultovního modelu, ale přinášejí vždy tu nejvyšší výhru. Zdobí i každou botu. Zatímco jedna šestka stojí zpříma, druhá se kloní do strany, aby se každému v nových botaskách dobře vykročilo do ulic.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.