Lidovky.cz

Příběh architekta, který dal tvář Plzni

Pohled Zdeňka Lukeše

  7:09
V Západočeské galerii v Plzni byla k vidění výstava věnovaná architektovi Hanuši Zápalovi (* 1885), jedné z klíčových osobností meziválečné plzeňské architektonické scény. Expozici i doprovodnou publikaci pečlivě připravil znalec Zápalova díla architekt Petr Domanický.

Krematorium v areálu městského hřbitova navrhl Hanuš Zápal v letech 1924–1926, stylově náleží k modernímu klasicismu s prvky art deca. foto: Radovan Kodera

Jsou projektanti, jejichž stavby najdeme v mnoha městech, ba dokonce různých zemích. A pak jsou takoví, jejichž dílo je soustředěno jen do určitého regionu. Výraz „lokální architekt“ ale bohužel nezní příliš dobře. Má pejorativní přídech a to je škoda zejména tehdy, jsou-li jeho návrhy a stavby kvalitní a obstály by kdekoliv jinde. To je i Zápalův případ.

Koneckonců šlo o žáka Josefa Schulze a Rudolfa Kříženeckého z pražské techniky, o nadaného kreslíře, který prošel krom jiného i praxí v ateliérech slovutných architektů Jana Kouly, autora rekonstrukce renesanční plzeňské radnice, nebo Antonína Balšánka, spolutvůrce pražského Obecního domu.

Generace dohánějící vlak

Po této náročné učednické éře začal Hanuš Zápal pracovat v plzeňském stavebním úřadě a záhy se dostal k zakázkám městských staveb, zejména školních budov. V jeho ateliéru ale vznikly i návrhy rekonstrukcí památek, rodinných domů, školních statků, sanatorií, družstevních a činžovních domů i rekreačních budov a také plzeňského krematoria. Připočtěme i drobnou architekturu pomníků a hrobek a samozřejmě soutěžní projekty.

Zápalova veřejná stavba: Masarykova škola na Jiráskově náměstí v Plzni (1923).

Zápal patřil ke generaci Bohumíra Kozáka, Kamila Roškota, Josefa Chochola, Oldřicha Tyla, Ladislava Machoně nebo Rudolfa Stockara. Tedy vesměs projektantů, kteří začali svou tvorbu v éře secese a kotěrovské moderny, případně i v éře kubismu, ale její těžiště spadá až do meziválečného období, pro něž jsou rovněž příznačné četné stylové proměny.

Vlastně měli tihle pánové štěstí: mohli si vyzkoušet různé formy od takzvaného národního dekorativismu přes moderní klasicismus, cihelný racionalismus až po konstruktivismus nebo funkcionalismus. K těmto avantgardním trendům ovšem nedospěli všichni, a pokud přece ano, nebylo to pro ně tak jednoduché, protože ve středním věku již nestáli v čele vývoje, spíše doháněli vlak, který řídili představitelé mladší generace.

Procházíte-li se po plzeňských ulicích, narážíte na Zápalovy stavby doslova na každém kroku – a jde o díla zpravidla nepřehlédnutelná. K těm nejstarším patří budova obchodní akademie v neoklasicistním stylu, navržená ještě před první světovou válkou, či takzvaný plzeňský mrakodrap – drúza domů ve stylu dekorativismu, zakončená nástavbami ve tvaru koruny, poblíž Wilsonova mostu. V centru se nachází také mohutná budova divadelních dílen, zakončená bazilikální střechou. Pak je tu řada školních staveb. Ty nejstarší ještě ve stylu národního dekorativismu s prvky doznívajícího kubismu (Masarykovy a Benešovy školy z počátku dvacátých let).

Fascinující je i městský bytový dům v Úslavské ulici s prvky z režného zdiva v kombinaci s umělým kamenem, který je ekvivalentem domů Kotěrova žáka Jaroslava Vondráka v Praze-Bubenči a Dejvicích.

Asi nejznámější Zápalovou plzeňskou prací je krematorium s kolumbáriem v areálu městského hřbitova. Zapomenout by se nemělo ani na jeho Zemědělskou školu ve slezské metropoli Opavě. Z pozdní tvorby stojí ještě za upozornění zdařilý konstruktivistický objekt Pikovy měšťanské školy a českobratrský kostel v západočeských Kralovicích.

Zapálení

Bohužel některé Zápalovy stavby byly v minulých letech zbořeny, a to navzdory úsilí řady osobností, které marně poukazovaly na jejich význam. To byl třeba případ plzeňských městských domů sociální péče s průčelími dekorovanými geometrickými obrazci ve stylu Gočárovy pražské Legiobanky nebo sokolského pavilonu. Obě budovy zmizely v průběhu 90. let.

Zápalova veřejná stavba: českobratrský kostel v západočeských Kralovicích (1934).

Boj za jejich záchranu vedla také skupina mladých plzeňských historiků umění a architektů (patřil k nim i autor publikace a výstavy Petr Domanický), kteří přijali příznačné jméno Zapálení a později se angažovali i v dalších kauzách. Dobře totiž věděli – zřejmě na rozdíl od mnoha plzeňských radních –, že západočeská metropole patří k důležitým centrům moderní architektury.

Stojí tam první secesní domy na našem území od Wagnerova žáka Františka Krásného, v Plzni pracoval světoznámý vizionář Adolf Loos, jsou tam budovy navržené Antonínem Balšánkem, Aloisem Čenským, Aloisem Dryákem, Kamilem Hilbertem, Ladislavem Skřivánkem, Fritzem Lehmannem, Františkem Roithem, Gustavem Paulem, Josefem Špalkem, Václavem Neckářem, Miladou Pavlíkovou-Petříkovou, Bohumilem Chvojkou a mnoha dalšími významnými představiteli české moderní architektury.

Hanuš Zápal zemřel v roce 1964, pochován je v rodinné hrobce v Rakovníku, kterou sám navrhl.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.