Bižuterie tvoří deset procent objemu výroby českého skla a není jen polotovarem a imitací šperku, ale představuje také hotové výrobky inspirované aktuálními módními trendy, říká Nový, který působí v jabloneckém Muzeu skla a bižuterie.
Výstava vznikla hlavně pro zahraničí, od čtvrtka bude ale přístupná také v Praze. V Galerii Českých center, která ji iniciovala, potrvá do 30. června. Poté se představí v Černínském paláci, sídle ministerstva zahraničí, pak bude putovat do Maďarska, Německa, Jižní Koreje či do Japonska. Výstava ukazuje aktuální tendence v české bižuterii - od inspirace tradičními vzory přes současné trendy až po vize mladých tvůrců.
Bižuterie jsou ozdobné a oděvní módní doplňky, především náramky, korále, náušnice, brože, náhrdelníky. Obecně se pod termínem bižuterie vnímá cosi méně nákladného než je šperk, který tradičně býval zhotovován z drahých kovů, případně doplňován drahými kameny.
Rozdíl mezi šperkem a bižuterií se ale dnes stírá, také proto, že i ti nejvýznamnější šperkaři dnes tvoří za použití netradičních, buď nových a syntetických, nebo přírodních materiálů. Svědčí o tom i ukázky práce šperkařů na výstavě, kde jsou zastoupeni třeba studio Zorya, držitel ceny Czech Grand Design, nebo LLEV studio. Jablonecký region patřil výrobě bižuterie tradičně, podnik Jablonecká bižuterie, od roku 1990 Jablonex patří mezi světové obchodní značky v oboru již od konce 19. století. Po roce 1946 získal světové renomé podnik Swarovski, založený Danielem Swarovským z Jiřetína pod Jedlovou. V posledních dvou desetiletích převzaly vůdčí postavení asijské trhy.
Na Jablonecku přesto působí desítky společností založených po roce 1989, z nichž na výstavě jsou zastoupeny AAC, G&B Bijoux, Odvárka Bijoux, Ralton a Šenýr Bijoux. Jejich zástupci se na tiskové konferenci shodli na tom, že i přes obrovské množství levné bižuterie, která zaplavuje obchodní řetězce s módou, je stále pro české výrobce na trhu místo. „Vyvážíme do celého světa,“ řekl Martin Odvárka.
Petr Svoboda z firmy Ralton uvedl, že prosadit se novým směrem není jednoduché. „Ani tady, ale ani v zahraničí. Nám vzniká prostor prosadit se tam, kde chtějí být jiní. Ale není takových klientů mnoho,“ uvedl opět s odkazem na množství levného zboží, které většinou imituje výrobky Swarowski. „Byli jsme montovna, vozili jsme vzorky do světa, začátek byl výroba pro nikoho....Dnes děláme nové tvary, nové barvy, nabízíme značkám pořád něco nového. Na trhu je stále prostor,“ uvedl zakladatel firmy, která již několik let spolupracuje se světoznámými módními domy jako jsou Jean Paul Gaultier, Chanel, Christian Dior, Louis Vuitton, Nina Ricci, Yves Saint Laurent, Marc Jacobs, Prada a dalšími.
Českého skla se podle výroční zprávy Asociace sklářského a keramického průmyslu ČR za rok 2014 prodá ročně přibližně za 45 miliard korun. Z toho užitkové sklo včetně designu činí skoro pět miliard. Podle Petra Nového pak bižuterie dělá dalších asi 4,5 miliard korun.
Zobrazit celou fotogaleriiProhlédněte si pohodlně všechny fotografie |