Lidovky.cz

Úspěch může přijít neplánovaně, říká zakladatel cyklistické značky Rokůsek

Design

  7:50
Cyklistické oblečení české značky Free Circle je vizuálně i technicky dokonalé. I když je základní kolekce stará více než tři roky, je stále aktuální. Přesto se kvůli vysoké ceně moc neprodává. Zakladatel značky Petr Rokůsek však nespěchá. Ví, že jeho chvíle dříve či později přijde.

Ukázka z cyklistické kolekce Free Circle, kterou vytvořila Monika Drápalová. foto: www.freecircle.cz

Na rozhovor se zakladatelem módní značky Free Circle jsem přicházel s jasnou představou toho, co si odnesu. Měl to být rozhovor s mužem, který mi povypráví o těžkých začátcích luxusní sportovní módní značky v nemódním Česku, přidá pár historek o náročném shánění materiálů za rozumnou cenu, zdůrazní ty nejúžasnější vychytávky, které nabízí jen a pouze jeho značka, a přidá pár vtipných historek z výroby. Nic z toho se nestalo.

Díky našemu povídání jsem zjistil, že kolekce oblečení na kolo, která vznikla před třemi lety pod značkou Free Circle, je jen špičkou ledovce. A že to budou právě lidé v jejím pozadí, kdo možná bude stát u zrodu zcela nového módního světa. Světa, jehož existenci jsou si běžní lidé ochotni připustit leda ve sci-fifilmech. Petr Rokůsek má však v rukou přesvědčivé důkazy o tom, že změna je za rohem.

Snílek s jasnou vizí

S Petrem Rokůskem se setkávám v zasedací místnosti jedné z jeho firem, která se zabývá obchodem se zelenou elektřinou. Mladí lidé zde na monitorech sledují grafy, předpověď počasí a červená i zelená čísla, která připomínají nejdokonalejší šifrovací systém kdesi v Pentagonu. Rokůsek se mi snaží vysvětlit, co přesně se ve firmě děje, ale marně. Ostatně, přišli jsme se bavit o módě. Petr má na sobě bílou košili a kárované kalhoty z kolekce Free Circle: „Do našeho saka se teď nevejdu, ale když se podívám na štíhlé cyklisty, říkám si, že spíš než o větších velikostech bych měl uvažovat o tom, že na tom kole začnu víc jezdit,“ říká s úsměvem podnikatel, který už založil celou řadu firem.
Za vznikem té první stála touha po svobodě. Rokůsek nechtěl být zaměstnaný, o svobodu mu šlo víc než o bohatství.

Petr Rokůsek stojí za značkou Free Circle.

„A tak vznikla firma vyrábějící hliníkové rámečky. Díky ní jsem získal zkušenosti s výrobou a naučil se spolupracovat s týmem sta lidí. Firma existuje dvacet let, dnes má po světě šest poboček a já jsem pořád 50% spoluvlastníkem. V době, kdy jsem si uvědomil, že vydělávám tolik, že tu svobodu mám, jsem založil Nano Energies, kde jsme teď. S nástupem obnovitelných zdrojů energie byl pro mě její vznik přirozený. Ta firma začala fungovat ve velice malém týmu fajn lidí, se kterými jsme řešili matematické podchycení dynamiky, přenosové soustavy a predikce obchodování s čistě zelenou elektřinou. Abychom se odreagovali, začali jsme vyvíjet vlastní elektrokola,“ vypráví Rokůsek a začíná být jasné, kde se vzala myšlenka na Free Circle.

„Když jsem jezdil ráno na kole do práce, byla to ta nejkrásnější část dne. Začal jsem si toho vážit. Díky elektrokolu, které vyrovnává pražský kopcovitý terén, jsem se moc nezpotil. Jediný problém byl v tom, že oblečení na kolo prostě nebylo vhodné do kanceláře – a to kancelářské zase bylo nepraktické na kolo. To byl ten hlavní impulz.“
A na sedle elektrokola se zrodil další americký sen, říkám si nahlas.

„To je právě zavádějící, protože co se amerického snu týče, často se říká jen to pozitivní. Pak si to někdo chce zkusit, narazí na první překážku a ta ho odradí. Já bych to rád řekl jinak. Chtěl bych teď mluvit k lidem, kteří jsou ve věku dvaceti třiceti let, jako jsem byl já, když jsem začínal. Rád bych jim poradil, aby se ničeho nebáli, ale zároveň nečekali, že úspěch přijde do roka a do dne,“ říká Rokůsek.

„Často si čtu příběhy lidí, co chtějí udělat a proč. Třeba jak jste mi říkal o té paní, které nevyhovovalo oblečení na Bikram jógu, a tak si udělala vlastní, se kterým má dnes úspěch ve světě. To je přesně ono. Uspěla, aniž by to plánovala. Může se to povést prakticky každému, jen stačí objevit svou příležitost a proměnit ji v úspěšný příběh. To však neplatí pro ty, kteří o startupu uvažují na základě kalkulu. Pokud někdo o start-upu uvažuje způsobem, že se zaobírá tím, co by mohl dělat, aby to fungovalo, nemá podle mě šanci. To se tady ale zkrátka neříká. Tu šanci má však každý z nás, jde jen o to, objevit ji a proměnit v ten úspěšný příběh,“ vypráví zapáleně Rokůsek a mně je jasné, že Free Circle je jeho srdeční záležitost.

Kolekce funkčního a zároveň elegantního oblečení na jeho popud navrhla Monika Drápalová, grafickou podobu značce vdechla Anna Šotolová Issová. Celý projekt vznikal pouhé tři měsíce a veřejnosti byl představen v rámci Designbloku v roce 2013. Kolekce si okamžitě odnesla všechny ceny, co mohla, a dnes, o tři roky později, je stále aktuální.

„To je jedna z věcí, jichž jsme chtěli docílit. Navrhnout věc, která umí stárnout. Ne že nestárne, ale umí stárnout. Třeba tyhle mé kalhoty nosím na kolo, chodím v nich pěšky, pět kilometrů sem, pět zpátky, nosím je v autě, v letadle. A nosím je čtyři měsíce v kuse. Zrovna dneska jsem byl v jednom televizním pořadu, kde se mě ptali na téma udržitelná móda. Ve výsledku je to skutečnost, že nosím to, co mám rád, a nosím to dlouho. S Free Circle jsme si vybrali tenhle směr a chceme ho dotáhnout k dokonalosti. To je dle mého názoru budoucnost nejen naše, ale i budoucnost textilní výroby,“ říká Rokůsek.

Vizionář, nebo blázen?

„Přijde doba, a nebude to trvat dlouho, kdy bude běžné použití 3D scanneru. Ty už se vlastně dneska testují v chytrých telefonech. Každý z nás se bude moci naskenovat a vytvořit si takového vlastního avatara v počítačovém konfigurátoru. S ním pak budou pracovat třeba e-shopy, které vám díky tomu umožní vyzkoušet si oblečení přímo,na sobě‘. Přestanou tedy prodělávat na vratkách, protože tu nebude problém se špatnými velikostmi. To bude ta první věc. Pak přijde na základě těchto dat šití na míru,“ vypráví mi zapáleně a ukazuje přitom kus látky.

„Podívejte. Na základě dat se udělají střihy přímo na tělo, ty se natisknou na látku a následně se vyříznou,“ nastiňuje Rokůsek svou vizi a nebojí se jít ještě dál. „Ta revoluce je v tom, že existujete vy jako zákazník a zároveň člověk, který může tvořit. Jestli je konfigurátor v současné době schopen mi pomoci vidět sám sebe, jsem já schopný vidět sám sebe způsobem, kterým se sobě líbím. A stejně jako já mám tu možnost – jako třeba u této látky –, vytvořit si vlastní potisk, mohou dostat šanci tvůrčí lidé po celém světě. Chceme umožnit všem, aby se toho procesu mohli zúčastnit. Když si budete chtít objednat šaty nebo tričko, objednáte si střih od vybraného návrháře, ten zbytek spočívající v barvě či velikosti si doladíte sám. Anebo taky ne,“ pokračuje.

Ukázka z cyklistické kolekce Free Circle, kterou vytvořila Monika Drápalová.

Nedá mi to a musím se zeptat, jak moc je tato myšlenka sci-fi. „V tuto chvíli máme naprogramované IT konfigurátory, připravujeme ladění konkrétní technologie, hledáme konkrétní tiskárny, které budou schopné naše požadavky splnit, ale předpokládám, že tento krok spustíme ještě letos,“ vyráží mi Rokůsek dech.

„Dalším krokem, který však bude ještě pár let trvat, je fakt, že my při výrobě oblečení nechceme látky sešívat. Technologii šití chceme nahradit lepením a svařováním. To je něco, co v budoucnu úplně změní oblečení. Můj další cíl je do tří let udělat jakousi výrobní linku, která bude plně robotizovaná a bude vyrábět šaty v jedné malé místnosti. Od základu. A tenhle koncept potom decentralizovat. To znamená, že když vy si objednáte cokoliv třeba z Londýna, ta platforma vyhledá nejbližšího výrobce s robotickou linkou, která onu věc okamžitě vyrobí, a ušetří se tak nejen peníze za dopravu, ale i skladování,“ říká Rokůsek.

Zpátky na zem

Rokůsek mi na mobilu ukazuje robotické ruce, na něž se byl před pár dny podívat na veletrhu v Mnichově. Fascinující. Přesto se snažím vrátit na zem, zpět ke kolekci, která kolem nás visí na štendrech. Jaký má úspěch? Jak ji přijali zákazníci u nás a jak za hranicemi?

„Když jsem firmu zakládal, vůbec jsem nepřemýšlel o tom, jestli s ní prorazím v Česku. Má zkušenost je taková, že v Česku se dají skvěle vyvíjet věci, které pak uspějí v zahraničí. To, že jsme Free Circle poprvé prezentovali v Česku, vlastně není důležité. Vím, že tady nemáme moc šanci, je tu extrémně malý trh a my jsme vyrobili extrémně drahou věc,“ říká.

„Koupit si kalhoty za devět tisíc je něco, co bych neudělal, kdybych nevěděl, co stojí za jejich vznikem. Vůbec se nedivím, že se moc neprodávají. Ale já nechci srážet cenu tak, že zradím vývojářskou část. Chci kvalitní materiál, a tak se prostě musím pohybovat v tom exkluzivním sektoru,“ říká a já se ptám, kolik věcí z kolekce si již našlo své zákazníky. „Naše zkušenost je taková, že za ceny, které to oblečení stojí, je kolekce vlastně neprodejná. Neprodáváme skoro nic, a to ani do zahraničí. Momentálně jsme ve fázi vyjednávání s partnery, kteří by kolekci mohli zařadit do svých prodejních kanálů,“ doplňuje Rokůsek.

Podle něj přišel vývoj základní kolekce Free Circle na čtyři miliony korun. Návratnost své investice si však neslibuje z prodejů oblečení, ale ze spuštění konfiguračního systému, který zmiňoval. „Nevadí mi, že to bude trvat ještě pár let. Život mě naučil, že kvalita se tvoří dlouhodobě, nelze urychlit. Dle mých zkušeností trvá minimálně tři roky, než se projekt naplno rozjede. Tvůrci a vizionáři se odlišují tím, jak dlouho dokáží driftovat na své vizi. Když ji člověk pevně necítí, nemůže se udržet tři roky. Člověk získává spoustu impulzů zvenčí, které ho znervózní. Ale to, že firma tady zítra nemusí být, vás znervóznit nesmí. Musíte to tak prostě brát. Od nápadu k realizaci je dlouhá cesta, ale když se to podaří, stojí to za to,“ uzavírá Rokůsek.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.