Lidovky.cz

‚Pomalá móda’ na pražském Fashionweeku

Design

  7:00aktualizováno  10:57
PRAHA - Fenoménu takzvané udržitelné módy se bude věnovat v sobotu a v neděli část programu pražského týdne módy Mercedes Benz Prague Fashion Week. V Kafkově domě poblíž Staroměstského náměstí se v rámci akce Sustainable Fashion Day představí 30 značek, které vyrábějí produkty šetrné k přírodě i ke společnosti.

Prague fashion week, ilustrační foto foto: Archiv Mercedes-Benz Prague Fashion Week

Uskuteční se přednášky a diskuse nebo workshopy o efektivním šatníku, udržitelném navrhování oblečení. Zájemci se dozvědí, co je to rychlá móda a co pomalá.

Pomalá móda, podobně jako hnutí pomalého jídla (Slow Food), je silnou odezvou na takzvanou rychlou módu (Fast fashion) produkující trendové oblečení za nejnižší náklady bez ohledu na sociální a environmentální dopady. Pomalá móda se soustřeďuje na navrhování a výrobu, přechází od kvantity ke kvalitě, snižuje tlak času. To umožňuje dodavatelům plánovat objednávky, předpovídat počty potřebných pracovníků a investovat v dlouhodobém horizontu. Oblečení vyjadřující trend pomalé módy je ušito, aby vydrželo a bylo imunní vůči trendům.

Kamila Boudová, odbornice v oblasti udržitelné módy a zakladatelka Sustainable Fashion Day, ve své přednášce slibuje ukázat realitu módního průmyslu a představit technologické, marketingové a obchodní řešení, která umožňují udržitelnou módu.

Ti, kdo se zaměřují na udržitelnou módu, pracují nejen s termínem recyklace, který je obecně známý i z třídění odpadu, ale i upcyklace. Recyklace znamená, že jednou použitou věc lze použít znovu, třeba po úpravě; většinou se z ní však nestane nic kvalitnějšího. Upcyklace je ale přeměňování nepotřebných produktů v nové materiály či produkty lepší kvality. Upcyklaci se věnují designéři a módní návrháři a na programu dnešní akce je také třeba film s názvem Co se nenosí, který představí jednoho z nich. Estonská módní návrhářka v něm hledá pravdu o módním průmyslu, zavede diváky do dílen v Bangladéši i na jednání s nadnárodními giganty a předvede, jak se snaží minimalizovat textilní odpad.

V neděli vystoupí zakladatelka značky La Petite Mort Andrea Oviedová a zájemcům poradí, jak udržitelnou značku založit. V Paříži objevila koncept udržitelné módy a zjistila, že velká část organické bavlny se pěstuje u ní doma, v Peru. Dnes rozvíjí svou značku na evropském trhu i v Peru, kde získává materiál a zadává produkci do malých dílen.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.