Lidovky.cz

Dojná kráva Plzeňský Prazdroj je na prodej

Pivo

  15:00aktualizováno  15:13
PLZEŇ - Očekávaná změna vlastníka vysoce ziskového Plzeňského Prazdroje může být lákavá například pro koncern Heineken. Pak by v Česku ale zřejmě došlo k zavření některého z jejich průmyslových pivovarů, píše ekonom Tomáš Maier.

O Plzeňský Prazdroj bude mezi potenciálními vlastníky velký zájem. foto: Plzeňský PrazdrojLidovky.cz

Na podzim loňského roku došlo až na několikátý pokus k dohodě mezi dvěma největšími světovými pivovarskými společnostmi ohledně jejich spojení. Globální obří transakce je skutečností. Světová pivní jednička AB InBev za těžko představitelných téměř 2,5 bilionů korun převezme světovou dvojku společnost SABMiller.

Jen pro názornost o jakou sumu se jedná, je to zhruba státní rozpočet Česka na dva roky. Značky Pilsner Urquell, Gambrinus, Velkopopovický Kozel či Radegast z portfolia společnosti Plzeňský Prazdroj vlastněné společností SABMiller se tak měly ocitnout ve stejné stáji jako Budweiser (americký), Samson či Stella Artois.

U posledně jmenované značky by pak nastala poněkud kuriózní situace, neboť u nás tuto značku v licenci vaří pivovar Staropramen vlastněný společností Molson Coors.

Jak se zbavit lídra trhu

Nicméně už teď je jasné, že k tomuto vůbec nedojde. Nově vzniklý kolos se bude kvůli nenarušování hospodářské soutěže zbavovat některých svých evropských aktiv. Jinými slovy se to týká i Česka, Plzeňský Prazdroj bude v dohledné době na prodej.

Největší výrobce piva v Česku je pozoruhodný zejména svojí ziskovostí, za rok 2014 jeho čistý zisk na jeden půllitr vyrobeného piva byl více než dvě koruny, čemuž se u nás žádná jiná pivovarnická společnost ani zdaleka nepřibližuje a podíl Prazdroje na tuzemském trhu s pivem je někde mezi 43 a 44 procenty.

Jedinou kaňkou je snad to, že český trh po několika letech poklesu vykazuje stagnaci, globální pivovarské koncerny toto nerady vidí.

Nadchází tak čas spekulací, co s touto ekonomicky velice zajímavou firmou bude do budoucna. Je více než pravděpodobné, že bude prodána společně s ostatními středo a východoevropskými aktivy současného vlastníka společnosti SABMiller. Velcí pivovarští hráči a finanční skupiny jistě dávají bedlivý pozor a dost možná, že již začala jednání o odprodeji.

Dost možná tedy, že na nějaký čas současná středo a východoevropská aktiva SABMilleru skončí v rukou nějaké silné finanční skupiny, ostatně už jsme něčeho obdobného byli před několika lety svědky v případě společnosti Pivovary Staropramen. Nicméně takovýto stav nikdy nemá dlouhého trvání.

Položme si tedy otázku, která že pivovarská skupina se ve středně až dlouhodobém horizontu může stát vlastníkem Plzeňského Prazdroje.

Heineken na první místo?

Globální společnost Heineken, která je aktuálně trojkou na světovém trhu, dlouhodobě prosazuje takovou strategii, že na národních trzích chce být buď jedničkou nebo dvojkou a u nás je někdy od roku 2007/2008 trojkou, aktuálně pak má nějakých 11 až 12 procent podílu na tuzemském trhu s pivem.

Tomáš Maier

Narozen v roce 1977 v Prostějově, od svých sedmi let žije v Praze. Má doktorát v oboru Podniková a odvětvová ekonomika, studoval na Královské veterinární a zemědělské univerzitě v Kodani a na České zemědělské univerzitě v Praze, kde na Katedře ekonomiky Provozně ekonomické fakulty působí. Vyučuje Ekonometrii, Hospodářskou politiku a Ekonomiku pivovarského průmyslu, a to jak v češtině, tak v angličtině. Je autorem řady vědeckých a odborných článků týkajících se ekonomických aspektů pivovarského průmyslu a je členem Beeronomics Society (společnost ekonomů zabývajících se pivem a pivovarstvím). Má složené degustační zkoušky na pivo a zasedá v řadě hodnotitelských komisí degustačních soutěží. Vedle českého ležáku si rád pochutná na belgických klášterních pivech.

Tuzemská spotřeba od té doby výrazně poklesla, takže další nárůst tržního podílu vede jen a pouze přes akvizici a sousto, které se aktuálně nabízí, je hodně velké, možná až moc velké. Po akvizici by Heineken ovládal až nějakých 55 procent tuzemského trhu s pivem, nicméně to by ještě u antimonopolního úřadu mohlo projít, vždyť před krizí společnost Plzeňský Prazdroj měla na tuzemském trhu s pivem podíl 49 procent.

Určitě by ale něco takového nemohlo projít na některých jiných trzích, například na Slovensku, tam totiž jak Heineken, tak SABMiller mají každý přes 40 procent tamního trhu.

Měli by se pak čeští spotřebitelé výše nastíněného scénáře bát? Nelze se domnívat, že by se jednalo o změnu nějak extrémně zásadní. Na jedné straně trh jde cestou koncentrace, ale na druhé straně jde trh cestou rozmanitosti, čehož zejména využívají menší hráči na trhu.

Pro ty velké je ona rozmanitost značně nepříjemná, protože jim tím výrazně narůstají transakční a marketingové náklady.

Jedno je ale jisté, pokud by v nějaké podobě k výše uvedenému scénáři (tedy převzetí Prazdroje Heinekenem) došlo, tak by nastala další redukce počtu průmyslových pivovarů u nás. Aktuálně totiž u nás mají obě společnosti shodně po třech pivovarech a jedna společnost by šest pivovarů nepochybně neprovozovala.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.