Lidovky.cz

Statistika: Myslíte, že pijete desítku? Ve skutečnosti jsou to devítky

Pivo

  22:40
Praha - Podrobná statistika celní správy o prodeji piv v členění podle stupňovitosti ukazuje, že ze všeho nejvíc se v Česku kupují jedenáctky. Hned na druhém místě jsou devítistupňová piva, kterých se prodá skoro dvakrát víc než desítek. Ale cožpak si někdo objednáváme v hospodě „devítku“?

Desítka nebo devítka? Ležák! A od Fleků. foto:  Petr Topič, MAFRA

Pohled do statistik je leckdy poučné čtení. Třeba do té, kterou vydává celní správa, a ve které dopodrobna rozpitvává prodeje piva v rozdělení podle stupňovitosti.

Celníci podle stupňovitosti vybírají od průmyslových i minipivovarů spotřební daň, a tak mají přesný přehled, kolik a jakého piva se v Česku prodá (uvede na trh).

Celní správa uvádí čísla za celý trh i podle měsíců. Z údajů je například vidět, že nejvíc piva se loni prodalo v červnu (1,69 milionu hektolitrů), což není až tak překvapivé.

O něco překvapivější je, že nejméně piva z celého roku prodají pivovary v prosinci, tedy včetně vánočních svátků hojnosti - loni to bylo 664 tisíc hektolitrů.

Všechny zde uváděné údaje se týkají produkce domácích pivovarů (včetně minipivovarů) pro český trh plus dovoz ze zemí Evropské unie. Dovoz z další části světa tvoří jen mizivý zlomek české spotřeby.

Ale pokud se vrátíme k rozdělení prodeje podle stupňů, jednoznačně vedou jedenáctky (loni se jich prodalo v Česku 6,8 milionu hektolitrů). Pivaři je považují za zlatou střední cestu mezi desítkou a dvanáctkou - je hutnější než výčepní piva a stojí méně než dvanáctka.

Pane vrchní, devítku!

Na druhém místě jsou však už řadu let devítky, kterých se loni prodalo 4,1 milionu hektolitrů a které patří do skupiny výčepních piv. Ale cožpak si někdo objednáváme v hospodě nebo žádáme v obchodu devítku?

Maier: Zaklínadlo jménem stupňovitost

Kouzlo vysokého prodeje piv, uvařených v rozmezí 9 až 9,99 stupňů (EPM) tkví v nižší spotřební dani. Pojem výčepní pivo se od doby zavedení těchto kategorií často zjednodušuje a zaměňuje s bývalými „desítkami“.

„Dal bych si jednu desítku,“ slyší většinou hospodští. Vyhláška ministerstva zemědělství však kategorii „desítka“ nezná, místo ní je „výčepní pivo“. A v kategorii výčepní pivo jsou podle vyhlášky piva sedmi až desetistupňová.

Pivovaru (většinou se jedná o ty největší) stačí, když pomocí technologie HGB naředí várku na 9,99 stupně. Nebo třeba i na 9,5 nebo v horším případě na 9 stupňů. Rozdíl několika setin (možná i desetin) stupně běžný pivař nepozná.

A pivovar, který platí spotřební daň 32 korun za každý uvařený hektolitr a každý celý dosažený stupeň, ušetří ročně miliony. Takže proto kralují ty devítky. Všechno je to přitom výčepní pivo.

Je třeba však upozornit, že jakmile výrobce uvede kromě kategorie (nejčastěji právě třeba výčepní pivo nebo ležák nebo speciál) i konkrétní stupňovitost, nesmí mít pivo podle vyhlášky ani o setinu stupně méně. Pokud se na výčepu nebo na etiketě lahve objeví třeba 10°, měl by mít pivař jistotu, že pije skutečnou desítku.

Takových konkrétních označení přibývá, ale převažují stále obecné a širší pojmy typu „výčepní pivo“. Takže nezbývá než číst důsledně text na etiketách.

Stupňovitost piv podle kategorií na etiketách:

stolní pivo: do 6,99°

výčepní pivo: 7° až 10,99°

ležák: 11° až 12,99°

speciální pivo: 13° a více

porter: tmavé pivo nad 18°

Prodej piva v roce 2016 v Česku (od domácích pivovarů a dovoz z EU)
stupňovitost pivaprodáno hektolitrů
1 1,4
2 9
30
40,2
510,2
6182525,6
7182230,1
8493237,2
94137592,1
102257305,6
116818603,6
12999630,9
13105113,8
1456925,7
1546290,9
1613514,8
172356,2
189535,3
191993,1
20488,7
21638,9
22196,3
2323,9
243269,5
2526,1
2616,7
2716,6
283,7
290,2
304,5
3116,6
324,8
3336,2
celkem15311618,1
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.