Lidovky.cz

Nové Porsche ničí koleje

Česko

  8:34
PRAHA - Na nové nízkopodlažní tramvaje Škoda 14T si stěžuje už i dopravní podnik. V zatáčkách totiž těžké vozy ničí kolejnice. Dopravce tak koupí jen šedesát vozů.

Nové tramvaje. foto: Igor Šefr, ČTK

Jsou krásné, nové, bezbariérové, ale do Prahy se příliš nehodí. Tak lze ve zkratce charakterizovat nízkopodlažní tramvaje Škoda 14T, které jezdí v ulicích hlavního města od února.

Nevýhod mají takzvané Porsche tramvaje celou řadu. Jen jedna je ale natolik zásadní, že kvůli ní dopravní podnik hodlá koupit jen šedesát tramvají tohoto typu a dále si pořizovat už jen novější typ 15T.

Nové tramvaje 14T jsou totiž nešetrné k pražským kolejím. Kvůli tomu, že nemají otočné podvozky, brousí v prudkých obloucích vnitřek kolejnic. „Jsou to poměrně těžké tramvaje, které nemají otočný podvozek. Pokaždé, když projíždějí prudkým obloukem, sjíždějí bok kolejnice,“ popisuje ničení pražské kolejové sítě Tomáš Jílek z dopravního podniku.

Podle něj však není potřeba panikařit. Tramvají zmíněného typu jezdí v Praze pouze třináct, takže nějaké velké ničení kolejového svršku v této chvíli nehrozí. Koleje prý nijak výrazně neutrpí ani poté, co do Prahy dorazí celá zásilka plzeňských čtrnáctek - tedy všech šedesát vozů. „Budou po Praze rovnoměrně rozesety, aby neprojížděly jedním místem,“ dodává Jílek.

Víc než šedesát tramvají 14T ale Praha nechce. Kdyby v hlavním městě totiž tyto tramvaje převládly, spletitá kolejová síť plná prudkých oblouků by se postupně ničila. Dopravnímu podniku by pak nezbylo nic jiného, než opotřebované úseky častěji rekonstruovat. „Když jsme tyto tramvaje začali nakupovat, potřebovali jsme alespoň nějaké nové tramvaje, protože stáří vozového parku tramvají bylo nejvyšší ze všech dopravních prostředků, které v Praze jezdí,“ vysvětluje nákup nepříliš ideálních tramvají Jílek.

Plzeňský výrobce si ale žádnou vinu za ničení pražských kolejí nepřipouští. „Odmítáme tvrzení, že by tramvaje Škoda 14T poškozovaly tramvajový svršek,“ říká mluvčí společnosti Škoda Holding Radka Pistoriusová.

Dodáním šedesáti kusů 14T ale obchod Škodovky s pražským dopravním podnikem nekončí. V Plzni se totiž nyní konstruuje zbrusu nová tramvaj 15T, která je Praze šitá doslova na míru. Její hlavní výhodou bude právě plně otočný podvozek, který bude kopírovat tvar kolejí a co nejméně je zatěžovat. Prototyp tramvaje 15T má být dokončen v roce 2009, na pražských ulicích se objeví po roce 2010. Celkem jich má po Praze jezdit 250.

Je hlučná a není v ní místo
Pevný podvozek je sice poměrně velká nevýhoda, ale běžný cestující ji nepocítí. Pražanům vadí na Porsche tramvaji daleko více jiné věci. Lidé si například stěžují na její stísněný interiér. V části tramvaje, kde jsou sedadla posazena proti sobě podél stěn, je totiž velice úzká ulička.

Dále je tramvaji vytýkána její přílišná hlučnost a také to, že přední dveře tramvaje patří jen řidičovi. Této nevýhody si všimli v Brně, kde si již před dodáním první tramvaje vymínili, že všechny dveře budou pro cestující. Jinak poskládány tu mají být i sedačky.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.