Lidovky.cz

Obří výluka končí. Další začne

Česko

  8:08
PRAHA - Po tříměsíční výluce otevřel včera dopravní podnik křižovatku Palackého náměstí. Slavit je ale předčasné. Dnes v osm večer se totiž zavírá náměstí Karlovo.
Kolona - ilustrační foto.

Kolona - ilustrační foto. foto: Jan HroudaLidové noviny

Do ulic hlavního města se po měsících pauzírování vrátily už téměř zapomenuté tramvajové linky. To je především případ „sedmičky“, která vyjela z vozovny naposledy na počátku února. Všechny návraty souvisí s jednou dokončenou rekonstrukcí - křižovatky Palackého náměstí.

Kdo by si ale myslel, že svařením posledním kolejnice na Palackého náměstí je pro letošek výlukám v tomto místě konec, je na omylu. Dopravní podnik totiž přichystal pro cestující jen jakousi ochutnávku. Pravidelného provozu tramvají od Palackého náměstí přes stejnojmennou křižovatku dále na Moráň si Pražané užijí jen několik hodin. Přesněji od včerejšího rána do dnešní osmé hodiny večerní, kdy dopravce rozkope část křižovatky na Karlově náměstí. Všechny tramvaje, které mají namířeno z Karlova náměstí na Moráň tak pojedou jinudy. Většinou pak Myslíkovou ulicí po nábřeží přes Jiráskovo náměstí.

Výluka na Karlově náměstí

Křižovatka na Karlově náměstí se bude opravovat ve třech etapách. První začne dnes: linky 3 a 52 v úseku Lazarská Palackého náměstí odkloněny přes Myslíkovu, linka 4 v úseku Karlovo náměstí-Zborovská odkloněna stejnou trasou, linky 10 a 14 v úseku Karlovo náměstí-Anděl odkloněny přes Újezd, linka 16 v úseku Karlovo náměstí-Palackého náměstí odkloněna přes Myslíkovu, linky 24, 53 a 55 v úseku Lazarská-Albertov odkloněny stejnou trasou, linka 18 v úseku Národní divadlo-Albertov odkloněna přes Jiráskovo náměstí.

Výluka ale nebude tentokrát nijak dlouhá. Tramvaje se vrátí na Karlovo náměstí už za čtyři dny, 29. října, kdy bude kus křížení opraven. To je ale jen první ze tří plánovaných po sobě jdoucích výluk. Dopravní podnik chce totiž opravit celou křižovatku na Karlově náměstí, tedy i její dvě zbývající větve. Nebude ji ale rekonstruovat naráz, jak v původních plánech zamýšlel, ale postupně. Dělníci se tak na Karlově náměstí objeví jen o třech víkendech. Ve většině všedních dnů tu budou jezdit tramvaje bez jakéhokoliv omezení.

„Rozhodli jsme se tak, aby měla oprava kolejí co nejmenší vliv na automobilovou dopravu, která je o víkendech slabší než ve všední dny,“ zdůvodňuje netradiční harmonogram Ondřej Pečený z tiskového oddělení dopravního podniku.

V dalším prodlouženém víkendu od 1. do 5. listopadu se dělníci vrhnou na část křižovatky do Spálené ulice. V posledním termínu od 9. do 12. listopadu opraví zbývající větev do Ječné ulice. „Změny provozu tramvají oznámíme vždy před daným víkendem. Nyní se tak lidé na našem webu dočtou o výluce směrem na Moráň,“ říká Pečený. Ten také dodává, že o vynucených přeložkách linek se cestující dozví díky přehledným tabulím, kde budou všechny změny vyznačeny. S orientací jim prý také pomohou takzvané mobilní týmy, tedy v barevných vestičkách odění brigádníci, kteří budou vědět o probíhající výluce úplně všechno.

Ať už lidem připadají nekonečné výluky v oblasti Nového Města jakkoli hrozné, podle původních plánů měly být ještě daleko nepříjemnější. Původně měla výluka na Palackého náměstí skončit až 31. října, na ni navazující oprava křižovatky Karlova náměstí až těsně před Vánoci. Dopravce však kvůli zářijovému dopravnímu kolapsu od tohoto zdlouhavého řešení ustoupil a uzavírky razantně zkrátil. Podle ředitele dopravního podniku Martina Dvořáka způsobilo původní delší výluky špatné plánování, které prý zmizelo s příchodem nových lidí.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.