Lidovky.cz

Všichni chtějí klíč od sloupků

Česko

  9:55
BRNO - Kdo dostane právo vytahovat a spouštět sloupky blokující vjezd do centra Brna? Podnikatelům sídlícím v centru začíná novinka, kterou dělníci začali instalovat v ulicích, nahánět strach.

Brno foto: Igor ŠefrČTK

A hledají, jak radnici vysvětlit, že právě oni by měli mít výjimku v podobě čipu či klíče, který jim umožní se do centra dostat i v době, kdy má být sloupek vytažený nahoře.

Město sice nechalo sloupky nainstalovat, o dalším postupu ale úplně jasno nemá. Jediné, co je zřejmé, že do města budou moci vjíždět vozidla záchranného systému. „Podrobný materiál dalšího postupu musí vzniknout do konce roku. Musí zohlednit klidový režim v centru, ale i zájmy majitelů a uživatelů domů,“ řekl včera LN předseda městské dopravní komise Josef Veselý. Konec roku je současně i termín, kdy musí být instalace zádržných systémů dokončena.

Palisáda z kamenných sloupů postupně obepíná historické jádro Brna a počet ulic, kterými lze vjet dovnitř, se stále snižuje. Původní představy počítaly s tím, že volný průjezd do centra zůstane jen na Masarykově a Rašínově ulici, po kterých jezdí tramvaje. A tam budou hlídat strážníci.

Zbývající ulice v centru moravské metropole sloupky rozdělí na dvě části. Na některých budou sloupky pevné, na jiných výsuvné, které budou fungovat právě podle pokynů magistrátu. Zábrany se objeví celkem na jedenácti místech, například v ulicích Novobranská, Orlí, Běhounská či na Zelném trhu. „Pevné instalujeme celkem na sedmi místech, nově jsou například u vjezdu z Joštovy do České,“ sdělil Ondřej Šuch ze společnosti Skanska, která projekt za bezmála sedm milionů korun zajišťuje.

Právě pohyblivé sloupky jsou jádrem sporu: Kdo má dostat oprávnění je mimořádně zvedat a za jakých podmínek? V zóně obehnané sloupky je totiž například Zelný trh, kde se bývalá budova Masarykovy univerzity mění v nový hotel, sídlí tam i několik institucí. Pokud by změna organizace dopravy neměla navýšit provoz na Masarykově a Rašínově ulici, musejí firmy a úřady podřídit své provozní hodiny době, kdy „sloupky budou dole“, nebo dostat ovladače. S nimi se však může dovnitř dostat víc vozidel, než by radní chtěli.

Brňané zatím sledují zapouštění sloupků s mírnými rozpaky. „Udělat něco s motoristy v centru už bylo nutné, bezohledně zaparkovaná auta mnohdy brání lidem vůbec projít na chodník. Jenom nevím, jestli místa pro zábrany jsou vybrané ideálně,“ míní například důchodce Karel Prokeš. Auta teď už sice nemohou zajet například do Skryté ulice, jenže jejich řidiči sloupky pochopili po svém a vytvořili si před nimi nová parkovací stání. Podobná situace nastává také u ústí České ulice do Joštovy třídy.
Kvůli sloupkům se podle všeho změní i celá organizace v centru města. „Vzniká nový koncept dopravního značení, který musí na uzavření některých ulic reagovat,“ poznamenal Josef Veselý. Přizpůsobit se musejí také například firmy, které čistí ulice, či popelářské společnosti. Zatímco nyní svozové automobily některé ulice snadno projely, dnes by do nich musely náročně couvat.

 

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.