Lidovky.cz

Radnice chtějí více zón pro pěší

Česko

  11:24
PRAHA - Pražské městské části chtějí méně dopravního shonu a více klidových zón pro pěší. Proto se pouští do nových projektů.

Nová pěší zóna v Praze 7 Od včerejška je tu zřízena pěší zóna s tramvají (viz vyšrafované místo na mapě). Auta sem již nesmějí. Dříve rušná křižovatka se tak stala centrálním náměstím Prahy 7. Auta projedou jen ulicí Janovského a Antonínská.

Náměstí, kde se scházejí lidé. Obchody, kavárny, prostě centrum dění. To je sen městských částí Prahy, které měly či dosud mají místo toho jen centrální křižovatky.

Nové centrum či bulvár plánuje v budoucnu vybudovat na Žižkově například Praha 3, v Libni na Palmovce pak Praha 8. Sedmá městská část takové prostranství otevřela již včera. Ze Strossmayerova náměstí vykázala auta a udělala z něj pěší zónu. „Přestavba tohoto místa se plánovala již řadu let, nikdy však nebyly peníze. Až letos na něj vyčlenila finance holešovická radnice a magistrát,“ řekl mluvčí Prahy 7 Martin Vokuš. Strossmayerovo náměstí tak konečně přestalo být jakousi „Strossmayerovou křižovatkou“ a stalo se skutečně náměstím.

„Sedmičce vždycky citelně scházela klidová zóna pro pěší. Územně pod nás sice spadá Letná, ale ta je jinak majetkem magistrátu,“ dodal Vokuš. Zatímco auta už na náměstí nesmějí, tramvajových tratí se změny nedotkly - bude tudy i nadále projíždět pět linek. Malými úpravami ale prošla spodní část ulice Milady Horákové, která ústí na náměstí. Do budoucna je s ní dokonce počítáno jako s bulvárem.

Zdá se, že mít své vlastní centrum se mezi pražskými obvody stává trendem. „Po urbanistické stránce je určitě dobře, že takovýchto center přibývá. Každá městská část by měla mít své lokální centrum. Je to jakési odlehčení středu města. Jen se mi nelíbí, když je z těchto prostor úplně vyloučena automobilová doprava,“ říká Jan Mužík z Ústavu urbanismu Fakulty architektury ČVUT.

Žižkov a Libeň chtějí držet krok
Výstavbu nového centra má v plánu i Žižkov. Ambice jeho radních navíc nejsou vůbec malé - na místě vysloužilého nákladového nádraží chtějí vystavět jakousi obdobu pařížské moderní čtvrti La Defénse. Bulvár chtějí Žižkovští udělat pro změnu z Olšanské ulice.

Pozadu nezůstává ani Praha 8 -Libeň. „Žádné takové centrum zatím nemáme. Do budoucna podobný projekt ale určitě plánujeme, a to poblíž autobusového nádraží na Palmovce,“ prozradila mluvčí osmé městské části Helena Šmídová. „Chystáme také prodloužení Pobřežní ulice a propojení na Balabenku,“ doplnila ještě Šmídová.

Podle Jana Mužíka z fakulty architektury má Palmovka pro podobné projekty vhodnou polohu. „Pokud se k přestavbě přistoupí svědomitě, je velká šance, že se to povede. Je to velká výzva a je dobře, že se tím chce Praha 8 zabývat,“ míní Mužík. Podle něj by přestavba Palmovky neměla skončit jako nedávná revitalizace Smíchova. „Tam sice centrum vzniklo, ale funkci náměstí tam přebrala poměrně úzká silnice. Je tam málo místa,“ dodává Jan Mužík.
Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.