Lidovky.cz

Za klamání zákazníků Ahold zaplatí

Česko

  11:37
BRNO - Rekordně vysokou pokutu uložila Česká obchodní inspekce v roce 2005 společnosti Ahold, která provozuje prodejny Albert a Hypernova. Důvodem byly prohřešky při prodeji a špatné informování zákazníků o cenách. Společnost se proti pokutě bránila, Nejvyšší správní soud však stížnost zamítl a potvrdil tak pokutu milion korun.

Supermarkety Albert foto: Lidové noviny

Pokutu Aholdu obchodní inspekce vyměřila po sérii 30 kontrol v supermarketech v řadě českých měst od Chebu až po Karvinou, které se uskutečnily od ledna do března 2005. Ahold například špatně účtoval kontrolní nákupy, některé výrobky měly nesprávnou hmotnost.

"U některých výrobků společnost uváděla dvojsmyslné a nepravdivé informace o jejich vlastnostech, neuváděla informace o způsobu použití, výrobci a dovozci," popsala mluvčí NSS Sylva Dostálová.

U textilu a obuvi chyběly údaje o složení materiálu. Některé zboží prodavači odmítli kontrolorům předvést, jindy nevyplnili záruční list. Prodejce v několika případech podle Dostálové "vzbuzoval zdání, že cena je nižší, než jaká je ve skutečnosti, dále vzbuzoval zdání, že cena byla nebo bude snížena, i když tomu tak nebylo".

Další závažné pochybení spočívalo v tom, že na některých výrobcích Ahold
neuváděl cenu. Lidé museli v prodejně vyhledat čtečku čárových kódů a zboží k ní přiložit, aby zjistili, kolik stojí. Takový způsob informování o cenách není v tomto případě přiměřený, uvedla předsedkyně senátu NSS Miluše Došková.

Vedení společnosti Ahold Czech Republic nechtělo verdikt NSS komentovat. "Rozhodnutí NSS jsme dosud neobdrželi, proto se k jeho obsahu nemůžeme vyjádřit," řekl mluvčí Ahold Czech Republic Libor Kytýr.

Ahold, kterému hrozila sankce až dva miliony korun, s pokutou nesouhlasil a bránil se proti ní u soudu. Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost společnosti, a spor tak skončil. Zároveň soud připomněl povinnost všech obchodníků zvolit přiměřený způsob informování spotřebitelů o cenách. Přiměřenost se odvozuje od velikosti a členitosti prodejny, rozmanitosti
zboží či množství zákazníků.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.