Lidovky.cz

Novinka: soukromé radary

Česko

  19:36
PRAHA - Policie a vláda chce, aby od příštího roku mohly rychlost v obcích měřit soukromé firmy. Podmínkou novely silničního zákona je, že na „měřiče“ bude dohlížet policista nebo strážník.

Strážník měřící rychlost foto: Jiří ReichlLidové noviny

Návrh, který minulý týden schválila vláda a nyní míří do poslanecké sněmovny, se však nelíbí odborníkům. Nejhlasitěji se ozval Autoklub České republiky.
„Tento návrh mimo jiné znamená, že soukromé firmy by měly oprávnění dokumentovat pohyb osob. Přitom těmto firmám nepochybně nepůjde o bezpečnost silničního provozu – měření a dokumentování přestupků by prováděly (zcela logicky) čistě pro účely svého zisku,“ řekl Václav Špička z Autoklubu ČR, který míní, že by se firmy mohly začít chovat ještě hůře, než městská policie.

„Mohli by stát na místech, kde je jednoduché řidiče „načapat“ a ne  tam, kde je to opravdu potřeba,“ dodal. Autoklub v dopise vyzývá poslance a senátory, „aby tento nekoncepční a zcela nesprávný vládní návrh neschválili, protože nikoliv soukromé radary, ale jen vysoká vymahatelnost práva propojená s komplexním dohledem nad provozem může vést k tolik potřebnému zvýšení kázně na našich silnicích.“

Ředitel dopravní policie Martin Červíček LN řekl, že jeho podřízení rozhodně služeb soukromých provozovatelů radarů nebudou využívat. „Policie ČR je soběstačná s technikou, kterou má. Tato novela má usnadnit život zejména malým obcím, které nemají na radar peníze a také nemají strážníky, kteří by jej obsluhovali,“ řekl Červíček. „Vítáme však iniciativy, které se pokusí zklidnit dopravu na našich silnicích,“ dodal.

Policisté však přiznávají, že bude ještě potřeba dořešit řadu technologických problémů, které novela přináší. „Jde především o to, aby se řeklo, jakým způsobem bude měřící společnost předávat data správnímu orgánu, aby se předešlo možným manipulacím,“ řekl jeden z vysoce postavených policistů, který si však nepřál uvést jméno. Mezi dalšími novinkami souvisejícími s reformou policie figuruje také návrh, aby řidiči nemuseli volat policii k nehodám, při nichž vznikne na jednom vozidle škoda menší než 100 tisíc korun. Vedení Policejního prezidia i ministerstva vnitra mají totiž pocit, že policejní hlídky v současnosti dělají „příliš dobře placený servis“ leasingovým společnostem a pojišťovnám.

„Policista přijede na místo, vyšetří nehodu, sepíše protokol a dá ho řidičům. Oni jej pak přinesou do pojišťovny a ta na základě našeho protokolu likviduje škodu. Jsme takovým servisem pro firmy, které si lidé platí ze svého pojištění. Proto si myslíme, že by tyto společnosti měly mít své výjezdové skupiny, které by nehody monitorovaly,“ řekl LN policejní prezident Oldřich Martinů.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.