Lidovky.cz

Češi si odzkouší Pandury doma

Česko

  13:03
PRAHA - Možná koupíme vaše transportéry, ale nejdřív si je vyzkoušíme u nás doma. Tak se dá charakterizovat postoj české vlády ohledně tendru na obrněné vozidla Pandur od rakousko-americké firmy Steyr. Nový projekt má být skoro o polovinu levnější.

Zástupci rakouské firmy Steyr předvedli začátkem prosince ve Vídni transportéry Pandur. foto:  František Vlček, Lidové noviny

Pokud obrněné transportéry úspěšně absolvují zkoušky ověřující jejich technické parametry, armáda by zřejmě koupila 107 těchto strojů v šesti variantách, tlumočila ministryně obrany Vlasta Parkanová (KDU-ČSL) rozhodnutí vlády, která souhlasila s dalším vyjednáváním s dodavatelem transportérů.

Původně mělo vojsko koupit 199 pandurů. Kabinet však na konci loňského roku smlouvu za více než 20 miliard vypověděl kvůli tomu, že firma nestihla dodat první vozidla včas. Letos v lednu dala ale Steyru druhou šanci, když posvětila nové kolo vyjednávání.

Uvozovky dolníDostali jsme se do situace, kdy ústupky musela začít dělat druhá stranaUvozovky horní

Ministryně uvedla, že oproti lednu mohla nyní kabinet informovat o tom, že Steyr je připraven podrobit své transportéry testům, které se uskuteční ve Vojenském opravárenském podniku ve Šternberku. Vidí v tom zásadní změnu. "Dostali jsme se do situace, kdy ústupky musela začít dělat druhá strana," uvedla Parkanová.

Vláda podle ní ustoupila jen v tom, že dala výrobci více času. Ve svém rozhodování vzali ministři v úvahu to, že vojáci transportéry potřebují, a to co nejdříve, a také zájmy českých subdodavatelských firem.

Postup, který vláda zvolila, je však podle stínového ministra obrany ČSSD Petra Hulínského neodpovědný, riskantní a zavání obcházením zákonů. Obává se žaloby konkurence.

Parkanová nevidí žádný rozpor v tom, že transportéry absolvují zkoušky v šternberkském závodě, který by se měl na výrobě pandurů podílet. Pokud vozidla ve zkouškách obstojí, obě strany podepíší memorandum o porozumění, jehož součástí bude i počet dodaných vozů.

Ještě před podpisem Parkanová návrh memoranda předloží ke schválení vládě, a to během několika týdnů. "V memorandu by pravděpodobně byl dohodnut počet 107 kusů vozidel kolových obrněných vozidel, a to v šesti modifikacích," prohlásila ministryně.

Pokud se ministerstvo obrany a Steyr nakonec domluví a vozidla absolvují potřebné kontrolní i vojskové zkoušky, pak armáda očekává dodávky transportérů ještě do konce roku. V příštím roce chce stroje nasadit do misí. Kromě šedesátky bojových verzí s věžovou nástavbou má armáda zájem ještě o pět dalších modifikací: velitelskou verzi, průzkumnou s lokátorem, verzi minometnou, ženijní a dílenskou a vyprošťovací.


Nový projekt má být skoro o polovinu levnější. Zůstávají totiž dohodnuté ceny za jeden dodaný vůz, dohromady jich ale vojáci mají získat zhruba dvakrát méně. "Ušetří se, ušetří se hodně," řekl náměstek ministra obrany Martin Barták. Dohoda o ceně bude sice podle něj součástí případného nového smluvního vztahu se společností Steyr, každopádně však cena za jeden transportér nebude vyšší než částka domluvená ve vypovězené smlouvě.

Zástupci vlády i ministerstva obrany zdůraznili, že přes pokračující jednání s výrobcem pandurů nelze mluvit o definitivní dohodě. "Není jasné, jak to dopadne, je to na dobré cestě," uvedl premiér Mirek Topolánek (ODS). "K případnému konečnému uzavření nového vztahu s dodavatelem je ještě daleko a bude to ještě podléhat souhlasu vlády," uvedl Barták.

Na dotaz, zda je ještě ve hře finská společnost Patria, která měla o zakázku zájem, náměstek řekl: "My jednáme s původním dodavatelem a s nikým jiným". Společnost Patria však vnímá dnešní rozhodnutí kabinetu jako zahájení nového procesu pořízení transportérů pro českou armádu.

"Patria je připravena předložit nabídku, která umožní konkurenční srovnání z pohledu technického i finančního a výběr toho nejlepšího řešení," sdělil mediální zástupce firmy Filip Rybín. Zopakoval nabídku Patrie z počátku roku, podle níž je firma schopna dodat první tři desítky vozidel během tří až čtyř měsíců. Slibuje i nižší cenu za jeden transportér. "

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.