Lidovky.cz

LN: Učení má slabé stránky

Česko

  21:56
PRAHA - Základní školy a osmiletá víceletá gymnázia musí již rok učit podle svých vlastních vzdělávacích programů. Školní inspekce zjistila, že při jejich sestavování dělaly školy chyby.

škola - ilustrační foto foto: Hynek Glos, Lidové noviny

Letošní školní rok byl první, kdy základní školy a osmiletá gymnázia měly učit podle svých vlastních vzdělávacích programů. Pro školáky to mělo znamenat jednu hlavní věc: výuka je měla bavit a učitelé po nich už neměli vyžadovat pouze „nabiflované“ vzorečky a data.

Česká školní inspekce proto na 874 školách zjišťovala, jak učitelé vlastní vzdělávací programy připravili. „Pro školy je povinnost mít vlastní vzdělávací program. Podle něj se musí učit děti v prvních a šestých třídách, od příštího školního roku ho pak musí rozšířit na druháky a sedmáky,“ upřesnil mluvčí inspekce Libor Vacek. A výsledek?

Na základních školách mají v programech jasně určené vzdělávací cíle, poskytují kvalitní poradenskou pomoc pro rodiče a dostatečně využívají vzdělávací metody a formy výuky, které jsou důležité pro individuální vzdělávací potřeby žáků.

Jenomže inspektoři odhalili i velké nedostatky. Právě na základních školách se ukázalo, že učitelé při přípravě novinek v učení poněkud pozapomněli na děti, které potřebují speciální výuku. „Ukázalo se, že některé programy příliš neřeší ani výuku mimořádně nadaných dětí. To samozřejmě není správné,“ řekl Vacek.

Podle kontroly navíc více než třicet procent škol nepočítá ve svém vzdělávacím programu se zapojením do dlouhodobých projektů mezinárodní spolupráce. A osmadvacet procent škol nemá ani jasně stanovena kritéria vlastního hodnocení školy.

Silnou stránkou na osmiletých gymnáziích byly opět jasně stanovené cíle ve vzdělávání, stejně jako pravidla a způsoby hodnocení žáků. Oproti základním školám zajišťují kvalitní výuku pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. „Gymnázia ale měla problém s pravidly a způsoby hodnocení těchto studentů,“ řekl Libor Vacek.

I přes nedostatky inspektoři hodnotí přípravu škol na „revoluci“ v učení za poměrně kvalitní. Chyby považují spíš za dílčí nebo je charakterizují jako „nedostatečné rozpracování“.

Školy, u kterých inspektoři našli nějaké chyby, se ale trestu bát nemusejí. Je to jen informace pro učitele a ředitele, co by měli v nových osnovách opravit. „Je to jen zpětná vazba pro školy, aby učitelé věděli, co je zpracováno kvalitně, a naopak co by se mělo zlepšit,“ řekl mluvčí inspekce. Podle něj školy kritiku přijaly vesměs kladně. „Chtějí vědět, kde chybovaly a co mají zlepšit.“

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.