Lidovky.cz

V Česku se staví drahé tunely

Česko

  8:57
PRAHA - Jsou české dálnice předražené, či nikoli? Na tuto otázku se snažili odpovědět experti z Českého vysokého učení technického (ČVUT).
Stavba dálnice - ilustrační foto

Stavba dálnice - ilustrační foto foto: ČTK

Jejich rozsáhlá analýza, kterou včera představili na ministerstvu dopravy, mimo jiné porovnávala ceny dálnic v Česku, Rakousku a Slovinsku. Dále srovnala náklady na výstavbu severočeských úseků dálnice D8 a navazující německé A17.

 České dálnice se ukázaly jako průměrně drahé. „Ze srovnání vyplývá, že průměrná cena dálnice v Česku je o 16 procent nižší než v Rakousku, ale o 20 procent vyšší než cena dálnice ve Slovinsku,“ řekl na prezentaci zmíněného dokumentu jeho spolutvůrce profesor Stavební fakulty ČVUT František Lehovec.

 Podle něj je rozdíl v ceně českých a slovinských dálnic způsoben tím, že vybavení slovinských dálnic není na takové úrovni jako v Česku. 

Kolik stojí dálnice v Česku

* podle analýzy ČVUT jsou české dálnice o 16% levnější než v Rakousku a o 20 % dražší než ve Slovinsku

* mosty jsou v ČR o 14 % levnější než v Německu

* tunely jsou naopak o 27% dražší než u našich západních sousedů

* 1 km dálnice v rovinatém terénu stojí v Česku průměrně 161,3 milionu korun bez DPH

Ani ve srovnání s německou dálnicí A17 není česká D8 podle výsledků analýzy nijak předražená. Rozdíly se ukazují pouze v ceně mostů a tunelů. Zatímco mosty jsou v Česku o 17 procent levnější než v Německu, dálniční tunely jsou u nás naopak výrazně dražší -o 27 procent.

 S výsledky analýzy nesouhlasí ekologové a ekologičtí aktivisté. Vadí jim, že se základem pro ni stala studie firmy IBR Consulting. Tuto návaznost přiznal i děkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.

 O co jde? Mateřskou firmou IBR Consulting je totiž švédská společnost Valbek, která pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) projektuje dálnice. Ekologové proto tvrdí, že výsledky studie IBR Consulting nejsou objektivní. Důvěryhodnost tak podle nich ztrácí i analýza ČVUT, která z této studie čerpala. „Firma IBR Consulting není nezávislým zdrojem. Svou analýzou vlastně obhajuje svou práci v Česku,“ říká Martin Kameník z občanského sdružení Oživení.

 Experti z ČVUT zpracovali kromě porovnání cen dálnic ještě takzvané cenové normativy komunikací v Česku. Jde vlastně o ceník českých silnic. V několika tabulkách lze dohledat cenu kilometru dálnice, mostu či tunelu. Jeden kilometr dálnice mimo město v rovině by se tak měl postavit za 161,3 milionu korun bez DPH.

 Skutečné ceny se však mnohdy s tímto ceníkem rozcházejí. Příkladem je sedmnáctikilometrový úsek dálnice D47 z Ostravy do Bohumína, který stál více než 14 miliard korun. Podle normativů by měl stát polovinu.

 „Každá dálnice je jiná. Tato byla stavěna v poddolovaném území a bylo zde hodně mostů, což ji značně prodražilo,“ řekl generální ředitel ŘSD Alfréd Brunclík.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.