Lidovky.cz

Policie vyslechla stavbyvedoucí

Česko

  8:41
PRAHA - Páteční nehoda vlaku EuroCity u Studénky na Novojičínsku si vyžádala celkem sedm mrtvých. Při nejhorší železniční nehodě v Česku za posledních patnáct let zahynulo přímo na místě šest lidí, sedmý zemřel krátce po převozu do nemocnice. Totožnost jedné z obětí byla potvrzena až dva dny po nehodě pomocí testu DNA.

Zdravotníci a hasiči zasahují u havarovaného rychlíku. foto: ČTK

Neštěstí se odehrálo během několika vteřin. Přímo před přijíždějící vlak spadla na koleje část opravovaného mostu.  Policie nehodu vyšetřuje jako trestný čin obecného ohrožení. Případu se ujal vyšetřovatel, který krátce předtím dokončil vyšetřování jiné tragické nehody – dubnové srážky dvou tramvají na předměstí Ostravy.

Opravu mostu z roku 1961 zahájil Moravskoslezský kraj letos v dubnu, práce měly skončit v říjnu. Kraj svěřil opravu firmě ODS-Dopravní stavby Ostrava. Stavební práce zajišťoval subdodavatel, firma Bögl a Krýsl.

„Byli vyslechnuti oba stavbyvedoucí, z ODS-Dopravní stavby Ostrava i subdodavatelské firmy. Informace z výslechů ale v žádném případě zveřejňovat nebudeme,“ říká policejní mluvčí Miroslava MichálkováŠálková. Vyslechnuti už byli podle ní také ti cestující, kteří toho byli schopni. „Máme zajištěnou dokumentaci a projekt stavby, probíhá zajišťování věcných stop, dělá se fotodokumentace, podrobně se ohledává místo,“ popisuje policejní mluvčí.

Také firma ODS-Dopravní stavby Ostrava podle svého mluvčího Dana Šabíka pátrá po příčinách neštěstí. Zda zřícení mostu způsobila lidská chyba, vada materiálu či chyba stavební techniky, není podle Šabíka zatím jasné: „Verzí je několik, ale k žádné z nich se nepřikláníme a k žádné se nechceme vyjadřovat.“

Ani zástupci firmy Bögl a Krýsl příčinu pádu mostu neznají. Potvrdili pouze, že společnost zajišťovala přípravné práce pro chystané zasunutí mostu.

Provoz na důležité trati České dráhy obnovily v noci ze soboty na neděli. Ještě včera se tam jezdilo rychlostí pouze 30 km/h. „V místě nehody není napnutá trolej, proto zatím provoz všech vlaků v tomto úseku zajistí dieselové lokomotivy,“ upřesňuje mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Vlaky Pendolino budou kvůli složitějšímu připojování k dieselové lokomotivě končit v Suchdole nad Odrou, dál pojedou náhradní autobusy.



„Zraněné a pozůstalé odškodníme,“ říká Dan Šabík, mluvčí firmy ODS-Dopravní stavby Ostrava.

* LN Proč se vlastně most zřítil?

 Zatím nevíme, co byl ten spouštěcí mechanismus. Vyšetřování probíhají, budou trvat několik týdnů. Spolupracujeme s policií a drážní inspekcí na oficiálním vyšetřování. Vedle toho si sami děláme interní vyšetřování, abychom zjistili, co se stalo.

* LN Máte nějaké hypotézy?

 Pokud jde o naše hypotézy, jsou interní záležitostí, dokud se nepotvrdí, nebo nevyvrátí. Spolupracujeme s experty, kteří prověřují, zda zřícení mostu způsobila lidská chyba, vada materiálu či chyba stavební techniky.

* LN Co se před neštěstím na stavbě dělo?

 Dělaly se přípravné práce. V pozdních večerních až nočních hodinách se mostní konstrukce měla zasunout do těla mostu. Se samotnou mostní konstrukcí se nehýbalo.

* LN Měli jste ve chvíli neštěstí na stavbě nějaké lidi?

 Z naší firmy tam byli dva pracovníci, technik a pomocný pracovník. Kolik tam ve chvíli neštěstí bylo zaměstnanců subdodavatele, to nevím.

* LN Co k tomu vaši dva přítomní pracovníci říkali?

 Jejich výpovědi bychom v tuto chvíli neradi zveřejňovali.

* LN České dráhy chtějí odškodnit zraněné a pozůstalé. Uvažujete o tom také?

 Určitě počítáme s finančním odškodněním. O tom, že budeme odškodňovat, se rozhodlo už v pátek v noci. Teď se řeší technické detaily. V součinnosti s policií potřebujeme získat seznam zraněných a příbuzných obětí. Musíme se dohodnout s právníky, jak odstupňovat výši náhrad.

* LN Půjde o desetitisíce nebo statisíce?

 Přesné částky vám nepovím, sám je nevím.

 

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.