Opravu mostu z roku 1961 zahájil Moravskoslezský kraj letos v dubnu, práce měly skončit v říjnu. Kraj svěřil opravu firmě ODS-Dopravní stavby Ostrava. Stavební práce zajišťoval subdodavatel, firma Bögl a Krýsl.
„Byli vyslechnuti oba stavbyvedoucí, z ODS-Dopravní stavby Ostrava i subdodavatelské firmy. Informace z výslechů ale v žádném případě zveřejňovat nebudeme,“ říká policejní mluvčí Miroslava MichálkováŠálková. Vyslechnuti už byli podle ní také ti cestující, kteří toho byli schopni. „Máme zajištěnou dokumentaci a projekt stavby, probíhá zajišťování věcných stop, dělá se fotodokumentace, podrobně se ohledává místo,“ popisuje policejní mluvčí.
Také firma ODS-Dopravní stavby Ostrava podle svého mluvčího Dana Šabíka pátrá po příčinách neštěstí. Zda zřícení mostu způsobila lidská chyba, vada materiálu či chyba stavební techniky, není podle Šabíka zatím jasné: „Verzí je několik, ale k žádné z nich se nepřikláníme a k žádné se nechceme vyjadřovat.“
Ani zástupci firmy Bögl a Krýsl příčinu pádu mostu neznají. Potvrdili pouze, že společnost zajišťovala přípravné práce pro chystané zasunutí mostu.
Provoz na důležité trati České dráhy obnovily v noci ze soboty na neděli. Ještě včera se tam jezdilo rychlostí pouze 30 km/h. „V místě nehody není napnutá trolej, proto zatím provoz všech vlaků v tomto úseku zajistí dieselové lokomotivy,“ upřesňuje mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Vlaky Pendolino budou kvůli složitějšímu připojování k dieselové lokomotivě končit v Suchdole nad Odrou, dál pojedou náhradní autobusy.
* LN Proč se vlastně most zřítil? Zatím nevíme, co byl ten spouštěcí mechanismus. Vyšetřování probíhají, budou trvat několik týdnů. Spolupracujeme s policií a drážní inspekcí na oficiálním vyšetřování. Vedle toho si sami děláme interní vyšetřování, abychom zjistili, co se stalo. * LN Máte nějaké hypotézy? Pokud jde o naše hypotézy, jsou interní záležitostí, dokud se nepotvrdí, nebo nevyvrátí. Spolupracujeme s experty, kteří prověřují, zda zřícení mostu způsobila lidská chyba, vada materiálu či chyba stavební techniky. * LN Co se před neštěstím na stavbě dělo? Dělaly se přípravné práce. V pozdních večerních až nočních hodinách se mostní konstrukce měla zasunout do těla mostu. Se samotnou mostní konstrukcí se nehýbalo. * LN Měli jste ve chvíli neštěstí na stavbě nějaké lidi? Z naší firmy tam byli dva pracovníci, technik a pomocný pracovník. Kolik tam ve chvíli neštěstí bylo zaměstnanců subdodavatele, to nevím. * LN Co k tomu vaši dva přítomní pracovníci říkali? Jejich výpovědi bychom v tuto chvíli neradi zveřejňovali. * LN České dráhy chtějí odškodnit zraněné a pozůstalé. Uvažujete o tom také? Určitě počítáme s finančním odškodněním. O tom, že budeme odškodňovat, se rozhodlo už v pátek v noci. Teď se řeší technické detaily. V součinnosti s policií potřebujeme získat seznam zraněných a příbuzných obětí. Musíme se dohodnout s právníky, jak odstupňovat výši náhrad. * LN Půjde o desetitisíce nebo statisíce? Přesné částky vám nepovím, sám je nevím. |