Lidovky.cz

Linka č. 23 jede naposledy

Česko

  9:24
PRAHA - Cestující v pražské hromadné dopravě čeká víkend plný změn. Začnou totiž platit nové jízdní řády. Díky nim se například zruší tramvajová linka číslo 23, posílí se noční spoje a doprava na okrajích metropole vůbec.
Tramvaj - ilustrační foto.

Tramvaj - ilustrační foto. foto: Lidové noviny

Osmdesáti linkám městské hromadné dopravy se od zítřka změní jízdní řády. Změna postihne téměř veškerou povrchovou dopravu. „Změny zasáhnou vlastně všechny Pražany, kteří MHD využívají,“ řekl Filip Drápal, mluvčí organizace Ropid, která sestavuje pro dopravní podnik jízdní řády.

Zaměstnanci dopravního podniku proto budou rozdávat letáky o změnách cestujícím přímo v ulicích města. „Ne pro všechny cestující může být změna linky příjemná, chceme jim proto jejich adaptaci co nejvíce usnadnit,“ uvedl mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený.

Z dvaadvacítky páteřní linka
Po deseti letech v Praze zmizí tramvajová linka. Tenkrát byla zrušena linka 34, od září ubude „třiadvacítka“. „Navzdory očekávání se jedná o pozitivní změnu. Na souběžné lince číslo 22 bude totiž zkrácen interval na polovinu,“ uvedl Drápal. Linka bude ve špičce jezdit každé čtyři minuty. Na změně vydělají zvláště obyvatelé okrajových částí. „Stane se po tramvajové lince číslo 9 druhou páteřní linkou,“ dodal Drápal.

Největší změny mohou očekávat zvláště obyvatelé Prahy 9. „Reagovali jsme na přání cestujících po zprovoznění nových úseků metra. Ukázalo se, že lidé žádají přímé spojení s metrem B, a také docházelo ke kapacitním problémům na lince 195,“ řekl Drápal. Právě autobusy číslo 195 či 134 teď pojedou z Čakovic přímo k trase metra B.

Novým trendem je propojení centra města autobusy. V květnu došlo k zavedení linky 133 na Náměstí Republiky. „Nyní bude linka 133 jezdit častěji a na její trase budou nasazeny kloubové autobusy, takže nabídne více přepravních míst,“ popsal změny Drápal.

Současně vznikne úplně nová linka 175. Ta propojí Florenc se Skalkou a nově obslouží i část Žižkova. Podle Drápala dopravní podnik nechce, aby cestující jezdili složitě s přestupy, ale chce jim nabídnout přímé spojení. Poptávku po rozšíření MHD rovněž vyvolala nová zástavba. „Rozšířili jsme proto linku 277 na sídliště Košík nebo 195 do Čakovic,“ řekl Drápal.

Noční provoz Změna jízdních řádů se také týká nočních linek autobusů. Vznikne téměř padesát nových zastávek. „Noční dopravou nebyly obslouženy oblasti jako Košík, Strahov, sídliště Skalka, Zahradní Město, Nové Vysočany nebo Hrdlořezy. Změnou jízdních řádů vycházíme konečně vstříc dlouhodobým požadavkům jednotlivých městských částí, ale i samotných cestujících,“ sdělil Drápal.

Změny podle něj mají především zjednodušit dopravní síť. „Dříve se všechna městská doprava vztahovala k metru, což paradoxně bylo často komplikovanější. Chceme MHD zatraktivnit tak, aby lidé nevolili k dopravě auta. Proto propojujeme okrajové části mezi sebou,“ řekl Drápal. Takovým příkladem je spojení Proseka a Hloubětína. Dříve museli lidé na metro, nyní budou mít přímé spojení autobusem linky 183.

Od víkendu se také může nastupovat i do příměstských autobusů všemi dveřmi. Zatím ale jen v těch, které přivážejí cestující ke stanicím metra Letňany a Ládví.

Kompletní informace o změnách v MHD jsou zveřejněny na www.ropid.cz
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.