Lidovky.cz

Stáli čtyřicet minut v tunelu

Česko

  9:48
PRAHA - Měl to být den, kdy cestující zažijí zázrak na české železnici. Místo toho v Praze včera ráno zkolabovala železnice.

Start Nového spojení, tedy tunelů pod Vítkovem a čtyř železničních mostů včera zhatil výpadek elektřiny. foto: Michal Doležal, ČTK

Start pražského Nového spojení, tedy tunelů pod Vítkovem a čtyř železničních mostů, měl umožnit vlakům jezdit po Praze mezi centrem a zastávkami v Libni, Holešovicích a Vysočanech až stošedesátikilometrovou rychlostí. Ranní výpadek proudu na Hlavním nádraží však způsobil, že vlaky nabíraly značná zpoždění a hromadily se v nově postavených tunelech.

Novými tunely bez problémů projel jen první ranní vlak, který vyjížděl ve 4 hodiny 21 minut z Hlavního nádraží do Lysé nad Labem a Nymburka. Už následující vlak ale zůstal stát na trati. Některé spoje se zpozdily dokonce o dvě hodiny. „Včerejší cesta do Prahy? Hrozný, hrozný, šílený! Čtyřicet minut v tunelu, hrůza, všechno to tam napište!“ stěžuje si na Hlavním nádraží Vojtěch Janovský z Pardubic. Jel i s manželkou ráno do Prahy vyřídit si důchod na Správě sociálního zabezpečení. Před čtrnáctou hodinou si nervózně zapaluje cigaretu před odbavovací halou Hlavního nádraží, které dominuje reklamní billboard s nápisem: Zrychlujeme vlaky.

Zmatek na nádraží, který skončil až v poledne. dokresluje prach ze sutin a vrčení stavebních strojů. Italská firma Grandi Stazioni právě opravuje odbavovací halu nádraží. Janovský bude chtít po Českých drahách vrátit nejméně polovinu jízdného. Cesta z Pardubic do Prahy se namísto plánované hodiny a čtvrt protáhla na dvě hodiny.
„Vyráželi jsme z Pardubic v 6 hodin 43 minut. Kvůli lejstrům na sociální zabezpečení se kodrcám do Prahy dvě hodiny a ještě mě to stojí čtyři sta korun! Hrůza,“ říká Janovský.

Celá cesta přitom prý probíhala normálně. Až do Prahy. „Stáli jsme čtyřicet minut v tunelu! Vlak se zastavil, a nic.“ popisuje cestu Janovský. Nové spojení je stavba za více než 9 miliard korun. Podle ředitele Správy železniční dopravní cesty Jana Komárka je nejvýznamnějším železničním projektem v hlavním městě za posledních sto let. Většina vlaků ale nemá nainstalovány digitální informační displeje, které by pasažéry informovaly.

Podle Českých drah je jedinou možností to, aby výpravčí mobilem telefonoval s vlakovým personálem a ten pak zprávu předal cestujícím. V tunelech však mobily neměly signál.

České dráhy už včera obdržely stížnosti pasažérů. „Čtyřicet minut stát v tunelu bylo asi dost, ale jinudy vlaky projet nemohly. O závadě se dopředu nevědělo,“ prohlásil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. „Analýza ještě není k dispozici, ale situace se dotkla prakticky všech vlaků, které během rána a dopoledne přijížděly a odjížděly z Hlavního nádraží a všech, které na ně čekaly,“ řekl Šťáhlavský.

Smůlu měl přitom včera každý, kdo jel po Praze po železnici. Ve směru na Smíchov, který je na opačnou stranu než trasa Nového spojení, se zase porouchalo zabezpečovací zařízení v tunelu. Vlaky musely projíždět tunelem směrem na Smíchov desetikilometrovou rychlostí. Přitom právě včera byl po letní pauze obnoven provoz mezi Hlavním a Smíchovským nádražím.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.