Lidovky.cz

Petice: Dárky nenosí americký tlouštík

Česko

  19:00
PRAHA - Kdo nosí českým dětem dárky pod stromeček? Většina lidí by sice automaticky odpověděla, že Ježíšek, ale podle výkladních skříní a reklamních kampaní to často vypadá spíš na amerického Santa Clause. A právě to se nelíbí několika desítkám vysokoškoláků z celého Česka. Rozhodli se proto bojovat za záchranu tradiční postavy nosící dětem dárky – Ježíška.

Studenti převlečení za sněhuláky bojují za záchranu Ježíška foto: Tomáš Kopecký

Na jeho podporu zřídili internetové stránky www.zachrantejeziska.cz, kde je zveřejněna také petice. V té svým podpisem každý vyjádří podporu zachování tradičních vánočních svátků. Od včerejšího dne se postupně ve všech krajských městech uskuteční happeningy, při kterých budou studenti převlečení za sněhuláky diskutovat s lidmi o Ježíškovi a Santa Clausovi.

„Děti tak ztrácejí povědomí o českých Vánocích a my se s tím nechceme za žádnou cenu smířit. Odmítáme, že by nám kdy nosil dárky červený americký tlouštík,“ vysvětluje důvody akce vysokoškolák a jeden z autorů projektu Tomáš Zdechovský.

Podepsat se pod petici bude možné až do Štědrého dne. Už 19. prosince se však uskuteční před úřadem vlády protest za záchranu tradičních českých Vánoc. „Protest bude mít motto Přežili jsme Dědu Mráze, přežijeme i Santu Clause! Během něj pak předáme zástupci vlády petici za zachování tradičních Vánoc,“ řekl Zdechovský. Součástí projektu je diskuse o tom, jak vlastně Ježíšek vypadá. Ze zaslaných návrhů se autoři projektu pokusí sestavit jeho portrét.

Santa Claus.K nápadu zorganizovat protestní akci přivedl Tomáše Zdechovského jeho čtyřletý syn. "Poté, co jsme napsali dopis Ježíškovi přišel můj syn ze školky a zeptal se, jestli když napíše dopis i Santa Calusovi dostane dvojnásobný počet dárků. Je špatné, že už ve školách dětem říkají, že dárky nosí Santa Claus," řekl.

Organizátoři akce upozorňují i na to, že snaha o to, aby dětem nosil dárky někdo jiný než Ježíšek, tady již byla. "Silná tradice Ježíška odolala za dob komunistického režimu pokusu prosadit do popředí Dědu Mráze a v současnosti o své místo musí bojovat právě se Santou Clausem," vysvětluje Tomáš Zdechovský. Podle jeho slav je nejsilnější zbraní Santa Clause právě masivní reklamní propagace nadnárodních firem a korporací.

Na americké vánoční postavičce a jeho neodmyslitelných pomocnících - sobech - má vánoční kampaň již tradičně postavenou například firma Coca cola, Mc Donalds, letos třeba i Adidas. Ve výlohách ho mají však téměř všechny nákupní řetězce ale i  malé obchůdky. "Santa Claus byl poprvé ztvárněn ve dvacátých letech minulého století švédským výtvarníkem, panem Sundblomem právě pro vánoční reklamy společnosti Coca - Cola. Ve všech téměř dvou stovkách zemí světa, kde operujeme, máme respekt k veškerým náboženským a duchovním symbolům a nechceme je zneužívat pro reklamní účely," uvedl Zdeněk Vilímek, ředitel vnějších vztahů The Coca - Cola Company.

O víkendu budou další protesty
Nejčastějším argumentem obchodníků, proč používají Santa Clause však je, že má, na rozdíl od Ježíška, reálnou podobu. "Otázka ovšem je, jestli Ježíšek skutečně potřebuje mít nějakou podobu, nebo zda je v srdcích každého z nás a proto žádnou nemá mít," reagují organizátoři projektu Zachraňte Ježíška, kteří o sobě mimo jiné říkají: Jsme ti, co se bojí vykulených očí sobů a nadváhy Santy Clause.

Od víkendu budou další protesty proti Santa Clausovi probíhat například v Brně, Liberci, Českých Budějovicích, Ostavě, Ústí nad Labem, Plzni, Zlíně a dalších.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.