Lidovky.cz

Parkování v zónách přes mobil

Česko

  10:37
PRAHA - Zaplatit parkovné v zónách placeného stání bude letos o poznání jednodušší než dříve. Pražský magistrát chystá novinku, díky níž bude možné od dubna zaplatit parkovné v zónách pomocí SMS. Inspiroval se přitom SMS jízdenkami, které už přes rok fungují v pražské hromadné dopravě.
Zaplatit parkovné v zónách placeného stání bude letos o poznání jednodušší než dříve

Zaplatit parkovné v zónách placeného stání bude letos o poznání jednodušší než dříve foto: Lidové noviny

„SMS jízdenky se velmi osvědčily,“ sdělil náměstek primátora Rudolf Blažek. Proto osvědčenou novinku rozšíří i pro platbu parkovného v návštěvnických nebo takzvaných smíšených zónách, které teprve zavede.

Jak to bude fungovat? Řidiči budou muset do textové zprávy uvést svoji poznávací značku, jak dlouho chtějí parkovat a zřejmě také v které městské části auto odstaví. Strážníci si pak pomocí přístroje načtou poznávací značku a zjistí, jestli je řidič rezident nebo má zaplaceno. Současně se zavedením plateb přes textové zprávy by měly začít fungovat i takzvané smíšené parkovací zóny. Tam bude moci parkovat kdokoliv. Smíšené zóny vzniknou v dubnu tam, kde rezidenti příliš nevyužívali takzvanou modrou zónu. To se týká například Albertova nebo části Holešovic.

„Smíšené zóny plánujeme v lokalitách, které se využívají ze třiceti až šedesáti procent,“ vysvětlil Blažek. Smíšené zóny nebudou rezidentům uzavřeny. Lidé s platnou parkovací kartou tam budou moci parkovat stejně jako návštěvníci, kteří zaplatí parkovné v automatu.
Současně magistrát uvolní pravidla, podle nichž se rozhodovalo, kdo má nárok na parkování v modré zóně.

Zatím to byli pouze lidé, kteří mají v dané městské části trvalé bydliště. Nově to budou i ti, kteří mají trvalou nájemní smlouvu a v obvodu bydlí nejméně tři roky. Plánované rozšíření parkovacích zón i do dalších částí Prahy se ale zatím nekoná. Zóny už zavedla Praha 1, 2, 3 a 7. Uvažuje o nich Praha 5, 6, 8 a 10.

Nejrychlejší je Praha 6, která by je chtěla zprovoznit už od letošního podzimu. Zastupitelé Prahy 6 už odsouhlasili, aby parkovací zóny vznikly v Dejvicích, Bubenči, na Hradčanech a v části Břevnova. Dejvická radnice ale přišla s vlastním pojetím režimu v zónách. Podle něj by na kartu měli nárok všichni obyvatelé Prahy 6, tedy nejen ti, kteří v místě plánovaných zón mají trvalé bydliště.

Blažek o dalším rozšiřování parkovacích zón nechce ani slyšet. Praha 6 ale argumentuje tím, že funguje jako nárazník pro Středočechy, kteří v Praze pracují. „Nemáme ani jedno P+R. Na okraji by mělo být důstojné přestupní místo,“ uvedla zastupitelka a šéfka pražských zelených Petra Kolínská. Podle Blažka je však nejprve nutné vyhodnotit fungování stávajících zón. To nebude možné dřív než v únoru, kdy Blažek předloží městské radě komplexní materiál, jak řešit dopravu a zklidnit centrum metropole.

Ve hře je i plánované zavedení mýtného, dokončení vnitřního dopravního okruhu a vybudování dalších parkovišť P+R a parkovacích domů mimo centrum. Magistrát také není nadšen návrhem Prahy 3, aby si parkovací kartu mohli kupovat i lidé z Jarova, kde zóny nejsou. Podle Blažka by pak zóna ztratila smysl. Současný systém parkovacích zón začal fungovat před dvanácti lety. Tehdy pouze jako experiment v části Prahy 1.
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.