Lidovky.cz

Bendl je proti pátečnímu zákazu kamionů

Česko

  13:40
PRAHA - Nový ministr dopravy Petr Bendl je proti zavedení celoročního pátečního zákazu jízd pro nákladní auta nad 7,5 tuny. Na druhé straně podle svých slov "nic neví" o množstevních slevách na mýtném, tak jak je zvažoval předchozí ministr Aleš Řebíček.

"Je to další překážka v podnikání, o níž bychom nyní neměli přemýšlet," řekl Bendl k o zákazu. Ve sněmovně přitom nyní leží dva návrhy na omezení kamionů. Jeden poslancům poslala vláda na základě dohody Řebíčka s ministrem životního prostředí Martinem Bursíkem, druhý připravila poslankyně Strany zelených Věra Jakubková. "Já se snažím působit na poslance, ať to odloží, když už nic jiného," uvedl Bendl.

Vláda navrhuje zakázat jízdu kamionů v pátek po celý rok mezi 15:00 a 18:00 a v neděli od půlnoci do 22:00. Nyní platí páteční omezení pouze o letních prázdninách od 17:00 do 21:00, celý rok v neděli od 13:00 do 22:00.

Slevy na mýtném připravoval exministr Řebíček
Zatímco v otázce zákazu Bendl podpořil dopravce, kteří jsou jednoznačně proti, zvažované množstevní slevy na mýtném zřejmě nebudou. Bývalý ministr Řebíček přitom systém slev připravoval; podle počtu ujetých kilometrů mohli dopravci ušetřit až 13 procent svých výdajů na mýto. "O ničem takovém nevím," řekl na dotaz novinářů Bendl.

Bendl dnes také zopakoval svůj názor, že nyní není vhodné rozšiřovat povinnost mýtného také na malé nákladní vozy od 3,5 tuny hmotnosti. Takový návrh novely zákona totiž již leží ve sněmovně. "Pokud se poslanci rozhodnou, tak chci oddálit účinnost tohoto kroku," řekl ministr. Dopravci se podle něj potýkají i bez mýta s velkými problémy způsobenými útlumem ekonomiky.

Mnoho řidičů ignoruje nařízené pauzy.

Původně se počítalo s rozšířením mýtného na malé náklaďáky od 1. ledna 2009, jako další termíny se zmiňují polovina letošního roku nebo začátek roku příštího. Na základě aktuálních čísel ministerstvo odhaduje, že mýtné letos vynese zhruba o 3,5 miliardy méně, než se předpokládalo. Původní plány přesahovaly sedm miliard korun. Pokles mýtného ohrožuje rozpočet fondu dopravy.

Stejně rezervovaně jako k rozšiřování mýtné povinnosti se ministr staví i k dalšímu Řebíčkovu plánu, kterým bylo zavedení elektronických vinět místo nalepovacích dálničních známek pro osobní vozy. Jako hlavní nevýhody vinět zmínil Bendl vyšší náklady oproti známkám a také nedořešené problémy s možným sledováním pohybu občanů.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.