Lidovky.cz

Rozhovory se zastánci i odpůrci kácení tisíce stromů

Česko

  8:51
Aleje kolem českých silnic mohou letos dostat drtivou ránu. Silničáři hodlají vykácet 8961 stromů. Na chystané masové kácení upozornila Česká inspekce životního prostředí.

Alej foto: Reprofoto

Proti: Stromy vytyčují cestu

Stromy u silnic se nemusejí kácet. Mnohdy je stačí jen obarvit nebo na ně dát odrazku, tvrdí Oldřich Janeba, mluvčí České inspekce životního prostředí.

Jsou stromy u silnic opravdu takovým nebezpečím pro české řidiče?
Pokud je někde strom v zatáčce, který je pro řidiče opravdu nebezpečný, a nejde to řešit svodidlem, pak s jeho pokácením nemáme problém. Nemělo by to být ale pravidlo pro všechny stromy podél silnic. Nebezpečné nejsou jenom stromy. Ve statistikách nehodovosti je uvedeno, že mnoho řidičů umírá po srážce s pevnou překážkou. To jsou i nejrůznější betonové sloupky či billboardy. Zajímavé je, že o billboardech, které rostou u silnic jako houby po dešti, se nemluví.

Jak byste řešil bezpečnost šoférů, když nechcete kácet?
Pomohla by svodidla, obarvení stromů, odrazky na stromech. Nebo jen snížení rychlosti či vhodná dopravní značka, která upozorní na rizika.

K čemu jsou vlastně stromy u silnic dobré?
Brání sněhovým jazykům, slouží jako větrolamy. Na některých úsecích také vytyčují silnici. Je na první pohled zjevné, že stromy chrání silnice i pohodlí řidičů.

Jak jste došli k tomu, že se má vykácet téměř devět tisíc stromů podél silnic?
Už od roku 2006 máme indicie, že dochází k většímu kácení. Proto jsme oslovili jednotlivé silniční organizace, kde chtějí kácet. Teď máme asi dvě třetiny údajů. Do míst, kde se chystá kácení dvaceti či sta stromů v kuse, vyrazí naši inspektoři. Zkontrolují ekologickou hodnotu těchto stromů.



Pro: U Krajnice nemají co dělat

Deset metrů od silnice by neměly žádné stromy být, říká Jan Zouhar, ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje. Jenže nejsme v Texasu, dodává.

Mají být podle vás u českých silnic aleje?
Je potřeba si uvědomit, že není alej jako alej. Mnohé stromy rostou přímo v krajnici, odkud měly už dávno zmizet. Když jsou ale nějakým způsobem cenné, ať tam klidně zůstanou. Ideální by bylo sázet stromy deset metrů od silnice, ale to si mohou dovolit v Texasu, a ne u nás, kde není  tolik místa.

Náraz do stromu je jednou z nejčastějších příčin, proč se při nehodách umírá. Jde o pětinu obětí nehod. Mohou za to špatně vysazené stromy, nebo řidiči?
Jednoznačně řidiči. Ti mohou za to, že vylétnou ze silnice.

Jaké stromy kácíte kvůli bezpečnosti?
Kvůli bezpečnosti kácíme zejména pyramidální topoly, které už dávno u silnice neměly být, protože byly vysazeny už někdy před třiceti lety. Představte si třicet metrů vysoké stromy, ze kterých co chvíli padají větve. Ty opravdu nemají u silnic co dělat. Mám konkrétní příklad z vesnice, kde bydlím. Tam jsme vykáceli celou alej, 36 stromů – opět pyramidální topoly. Tři z nich předtím spadly a jen náhodou nikoho nezabily.

Česká inspekce životního prostředí před časem upozornila, že má od českých silnic zmizet téměř devět tisíc stromů. Proč takové masové kácení?
Není to žádné masové kácení. Kácíme většinou staré a suché stromy, které už fakticky dožily. Jen minimum stromů pokácíme kvůli bezpečnosti silničního provozu.  V poslední době jich bylo tak padesát.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.