Lidovky.cz

Nebezpečná Jižní spojka

Česko

  8:17
PRAHA - V metropoli klesá počet dopravních nehod. Podle města zafungovala jediná zbraň, která na řidiče platí: represe. Policie ve svém interním materiálu, který mají LN k dispozici, zkoumá okolnosti všech nehod, které se v Praze staly v loňském roce. A výsledky policejní studie? Bezkonkurenčně nejnebezpečnější silnice v metropoli je Jižní spojka, kde loni došlo k 923 nehodám.

Lanový most je součástí Jižní spojky foto: Lidové noviny

Podle náměstka šéfa pražské městské policie Ludvíka Klemy však Jižní spojka zůstane pro řidiče strašákem i nadále. „Tam je totiž nemožné na některých místech nebezpečné řidiče vůbec zastavovat. Taková kontrola by pak byla ohrožením dopravy,“ řekl Klema. Policie tato místa „pokrývá“ za pomoci kamer či radarů. „Ale hlavně však funguje, když je policista vidět,“ dodal. ´
Nejnebezpečnější místa ve městě
Statisticky nejvíce nehod se loni stalo na křižovatce ulic 5. května a Jižní spojka, kde havarovalo 116 vozidel, a v úseku dálnice D1 od odbočky na Šeberov až k hranicím města, kde bouralo 206 vozů. V centru metropole se na předních místech statistik objevily ulice Vinohradská, Rumunská, Milady Horákové či Hlávkův most. Nejčastěji se bouralo v říjnu, nejvíce lidí – deset – zemřelo v srpnu. Vůbec nejhorším dnem na silnicích je pondělí. V Praze se loni stalo celkem 30 251 kolizí, při nichž zemřelo 38 lidí.

Další stovky dopravních nehod se staly také v ulici Milady Horákové, v okolí Vítězného náměstí, Hlávkova mostu nebo na Vinohradské ulici, Pod Bruskou na Klárově, na Balabence. Nebezpečné bylo také Litochlebské náměstí, velký kruhový objezd na Jižním městě, Černokostelecká ulice nebo křižovatka U Bulhara.

A je možné místa, která se stala v dopravě postrachem, učinit bezpečnější? Policie je co do slibů opatrná. „Na tyto úseky se nyní extra zaměříme,“ prohlásil šéf pražské dopravní policie Pavel Švrčula. „Budeme tam měřit rychlost, případně ve spolupráci s městem navrhujeme jejich stavební úpravy,“ dodal Švrčula. Přestavby vozovek jsou ale během na dlouhou trať.
V Praze loni na silnici zahynulo 38 lidí, o pět více než v roce 2007. Přesto jde o druhé nejnižší číslo od roku 1998. A počet nehod loni meziročně klesl o 3233.

Podle náměstka primátora Rudolfa Blažka je za nižší nehodovostí nejen více zpomalovačů a osvětlených přechodů v ulicích, ale i tvrdší postup dopravních policistů a strážníků. „Důležitý je bič. Policie musí být vidět, jedině to zabírá,“ upozornil náměstek Blažek.

A proto chce do půl roku podepsat Koordinační dohodu mezi policií, strážníky a městem. Na jejím obsahu nyní pracují dopravní experti magistrátu. „Bude obsahovat výčet míst, kde budou policisté či strážníci stát,“ dodal Blažek. I městská policie se zaměřuje právě na ty úseky, kde je aktuálně nehodovost vysoká. „Zlepší-li se tam situace, je úsek z měření vyřazen,“ vysvětlil systém náměstek šéfa pražských strážníků Klema.
Nebezpečné přechody Auta loni v Praze srazila celkem 677 chodců, z nichž 20 zemřelo. Podle šéfa pražské dopravní policie Švrčuly by právě „pěší“ měli dávat větší pozor. „Většina nehod se stala v noci. Lidé nebyli osvětlení a často tam sehrál roli vliv alkoholu,“ upřesnil Švrčula.

Mezi nebezpečná místa ale kupodivu patří také přechody, kde došlo ke střetu auta s člověkem ve 229 případech. A čtyři chodci na to doplatili životem. „Ani po zavedení bodového systému řidiči prostě právo chodce nerespektují,“ upozornil Ludvík Klema. „Bohužel i do našich uniformovaných mužů na přechodech několikrát narazilo vozidlo,“ postěžoval si Klema.
Podle něj za dosud neutěšený stav může zejména absence preventivní výchovy u mladých v 90. letech. „Z těchto dětí jsou nyní řidiči. I proto kultura na silnicích pořád není dobrá,“ konstatoval Klema.
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.