Lidovky.cz

Praha zruší křižovatky

Česko

  9:12
PRAHA - Hlavní město do budoucna vůbec nepočítá se stavbou klasických křižovatek. Nahradí je složitými, ale funkčními radiálami. Kvůli těm se bude muset změnit Libeň, Břevnov, Radlice, Prosek i Vysočany.

Pražská budoucnost. Takto bude vypadat řeporyjská křižovatka na Radlické radiále. foto: Repro LN

Stovky aut trčící na křižovatkách při čekání na zelenou – to je dnes téměř pražský folklor. Do budoucna se z této rutiny ale snad stane jen nostalgická vzpomínka. Frekventované silnice a křižovatky ve městě by měly být nahrazeny radiálami a mimoúrovňovými křižovatkami s nájezdovými rampami. Neobejde se bez nich velká část budovaného městského okruhu.

Po vzoru světových metropolí by měly z Prahy postupně mizet i klasické menší křižovatky. Nahradí je bezpečnější kruhové objezdy. Vyplývá to z projektu Vize pro dopravu v Praze, kterou včera představil Útvar rozvoje hlavního města Prahy ve spolupráci s dopravní fakultou ČVUT.

Jižní portál tunelu Radlice na Zlíchově.

„Radiálám a na první pohled složitým mimoúrovňovým křižovatkám patří pražská budoucnost. Klasické křižovatky jsou nepraktické, řidiče zdržují a jsou i méně bezpečné,“ řekl děkan fakulty dopravy Petr Moos. Podle něj jde mnohdy o dražší řešení, do budoucna však funkční, bezpečné a vlastně i nutné.

Auta budou kroužit ve smyčkách
Mimoúrovňová křižovatka je křižovatka, kde se jednotlivé proudy aut vykříží v různých úrovních a vlastně se neprotínají. Snižuje se tak počet kolizních bodů.

Takové křižovatky zpravidla zajišťují veškerá křížení na rychlostních komunikacích, tedy dálnicích a rychlostních silnicích.

Také se zřizují v místech, kde je větší intenzita dopravy, případně v místech s příznivými výškovými poměry.

Tyto dopravní stavby v příštích desítkách let úplně promění tvář několika částí Prahy. Projekty k výstavbě radiál už jsou hotové.

Jednou z oblastí, která by se v budoucnu měla proměnit, je Břevnov. Stavba s názvem Břevnovská radiála by měla začínat v Řepích a na Malovance u výjezdu ze Strahovského tunelu by se měla napojit na městský okruh.

Severozápadní část pražské aglomerace bude na vnitřní město napojena pouze touto komunikací. Na velké mimoúrovňové křižovatky, charakteristické mnoha obloukovými nájezdy a absencí jednotného „průsečíku“ silnic, budou na této trase přestavěny křižovatka v Řepích, Vypich a část ulice Slánské. Současná silnice, vedoucí v těsné blízkosti Břevnovského kláštera, totiž není schopna „pobrat“ odhadované množství aut. Prognóza dopravy pro rok 2030 totiž počítá s tím, že by tudy denně mělo projet od šedesáti do osmdesáti tisíc aut. Celková délka Břevnovské radiály je téměř sedm kilometrů. Část bude vedena tunely, které se budou muset vyrazit.

Zcela novou podobu by podle návrhů města měly získat i silnice v dalších částech města. S výstavbou moderní radiály se počítá v Radlicích, na Proseku i ve Vysočanech. Naprojektována už je i obdoba Jižní spojky – Libeňská spojka v Praze 8.
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.