Lidovky.cz

Staré „šaliny“ dostaly šanci

Česko

  9:26
BRNO - Muzeum tramvají babiček by znovu mohlo získat prostor, kde v provozu představí historické vozy. A ještě na tom „dopravně“ vydělají lidé ze sousedního sídliště.

45 let čekání. Obnova zrušené památkově chráněné trati je opět na stole. Na snímku stará parní Caroline. foto: Miloš Šenkýř, Lidové noviny

Město Brno se v hodině dvanácté vrací k uskutečnění unikátní myšlenky. Radní po 45 letech potvrdili, že chtějí zprovoznit zrušenou tramvajovou trať ze Stránské skály do Líšně. „Kdo to tam zná, ví, že město získá romantickou a zajímavou trasu,“ podotkl náměstek primátora Daniel Rychnovský.

Na trati se však hlavně budou moci střídat běžné soupravy s historickými exponáty. Ty má uložené Technické muzeum Brno v depozitáři na líšeňském konci trati, kde jsou odříznuté od spojení s ostatním tramvajovým světem.

„V případě nutnosti se nedostanou ven jinak než na nákladních vozech,“ připomněl Daniel Rychnovský.

Tak se přesouvala i slavná parní Caroline (na snímku).
Až k muzeu stále vedou staré koleje – ty však není možné ani provizorně použít.

Obnovovat trať jen kvůli muzeu by nebylo ekonomické, spojení s linkovým provozem je podle radních ideální řešení. Zopakovali tak názor svých předchůdců, kteří na jeho uskutečnění ale nikdy nenašli peníze.

Sbírku několika desítek tramvají tří rozchodů závidí Brnu odborníci po celém světě, její součástí jsou totiž vozy z Brna i dalších měst včetně dvou parních tramvají. Jednou je právě stále funkční Caroline z roku 1889, druhou další méně známý stroj čekající na opravu.

Oprava ano, problémem zůstávají peníze
Prozatímní odhad ceny rekonstrukce zchátralé a rozkradené tratě mluví o 200 milionech korun. První nepřímý krok k jejímu zprovoznění ale už magistrát udělal, když vloni odkývl vybudování nové konečné na Stránské skále tak, aby mohla sloužit i při obnovení navazující trasy do Líšně.

V okolí někdejší líšeňské konečné totiž roste nové sídliště a autobusy už pro něj přestávají stačit. Náměstek primátora Ladislav Macek potvrdil, že nechávají zpracovat investiční záměr, na jehož základě by se investice stala součástí městského rozpočtu. „Nejde o obnovu bývalé tratě, ta je v současnosti zcela nepoužitelná. V jejím profilu bude vybudována nová,“ upřesnil Macek. O termínu je však podle něj nyní předčasné hovořit. „Jasněji o tom, jak to bude například s vlastnictvím pozemků či podzemní vodou, bude až po vypracování záměru,“ doplnil.

Z původních dvou a půl kilometrů kolejí, po níž až do roku 1964 jezdily tramvaje, už moc nezbylo. Jednu kolej rozkradli zloději téměř úplně, druhou postupně rozebírají. Zůstává však val, který je možné snadno využít. Ten i s torzem trati patří státu a spravuje ho Technické muzeum v Brně, stejně jako líšeňský depozitář. „Jsme připraveni se s magistrátem domluvit včetně toho, že by se tramvaje otáčely u nás,“ potvrdil včera LN ředitel muzea Vlastimil Vykydal. Ministr kultury Václav Jehlička již dříve LN sdělil, že se nebrání převodu trati do majetku města.

Poslední šance, muzeum hledá jiné varianty
Rozhodnutí radních přichází na poslední chvíli. Muzeum jedná o tom, že by líšeňské haly vyměnilo za jiné. Pokud by se tak stalo, dostalo by areál v Králově Poli, ale do hustého pouličního provozu by historické vozy nemohlo vypravit. A současně by líšeňskou trať zbavilo zakončení a tím šance na obnovu. Předváděcí trať je pro muzeum důležitá i z dalšího důvodu. V běžném městském provozu by totiž historickým tramvajím, starým i sto let, hrozilo poškození. Naopak trať mezi Líšní a Stránskou skálou vede téměř mimo silnice, ty křižuje jen na dvou přejezdech. Jízdy jednou za čas navíc historickým vozům prospívají – odborníci doporučují, aby se soukolí občas pohnula.

Brno již nyní několik historických tramvají provozuje, od dubna je znovu nasadí o víkendech na linku 10. Ta, snad symbolicky, vede z centra na Stránskou skálu.

Rozhodnutí o tom, zda se letitý sen brněnských fanoušků dopravy uskuteční, bude na radních a na zastupitelích. Jako již před několika lety. Jen trať zchátrala, sídliště vyrostlo a cena vzrostla.
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.