Lidovky.cz

Brno bojovalo se záplavou bahna, zachránila ho přehrada

Česko

  14:32
BRNO - Čtvrteční ráno bylo pro Brno krutým probuzením. V ulicích polámané stromy, nánosy bahna, dokonce zaplavená auta v podjezdech. Brno se poprvé v tak velkém seznámilo s velkou vodou, která byla k moravské metropoli dosud milosrdná.

Vypuštěná Brněnská přehrada. foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny

Čtvrteční ráno bylo pro Brno krutým probuzením. V ulicích polámané stromy, nánosy bahna, dokonce zaplavená auta v podjezdech. Brno se poprvé v tak velkém seznámilo s velkou vodou, která byla k moravské metropoli dosud milosrdná.

Největší nápor vody zvládla upuštěná Brněnská přehrada, ale ani tak kanalizace náhlý déšť nestíhala. Voda z kanalizace pod tlakem vynášela kanálové kryty, které strážníci po celý den nacházeli i dvacet metrů daleko.

V centru moravské metropole i v některých čtvrtích voda zaplavila silnice, lidé uvízli i s auty ve vodě. Během krátké doby padlo na některých místech na metr čtvereční i více než šedesát litrů vody. Plné byly i suché poldry, nad jejichž smyslem se dosud Brňané často pozastavovali. "Hladina stoupala před očima. A pak už nádrž nestačila," popsala žena pohybující se v blízkosti retenční nádrže Červený mlýn.

Změna výšky hladiny Brněnské přehrady po prudkých deštích

Průtok Brněnskou přehradou při bleskové povodni

Nezvladatelné nápory vody přitom postihly samotné srdce Brna. Ulicemi v centru tekly proudy vody, kanalizace nestíhala. Oblíbené sklepní restaurace se rychle vyprazdňovaly, například ve Středověké krčmě v České ulici voda rychle dosáhla až do výšky tři čtvrtě metru. Lidé rychle utíkali pryč.

Celý čtvrtek tráví hasiči odčerpáváním vody z domů. "Nestíhala kanalizace," shodují se zaměstnanci a majitelé firem na České ulici. Na několik dnů bouřka zřejmě vyřadila z provozu například provozovnu rychlého občerstvení KFC. V jejich suterénních skladech stálo 75 centimetrů vody, zaplavena byla rozvodná skříň a včera zaměstnanci na velikou hromadu vynášeli zničené věci – uniformy, toaletní papíry, zmražené hranolky a další věci. Voda zaplavila i suterény dalších domů včetně sídla brněnské redakce LN, kde byly desítky centimetrů vody.

"Něco takového za dlouhá léta v oboru nepamatuji. Byl to největší příval v novodobé historii Brna. Stále nemáme nějaká vyčíslení, naši lidé se snaží opravit ty části kanalizace, které zanesl písek. Upuštěná přehrada v zádech byla pro Brno mimořádně důležitá," potvrdil generální ředitel Brněnských vodáren a kanalizací Miroslav Nováček. Riziková byla zejména místa podél někdejšího toku říčky Ponávky, ale i podél Svratky.



Problémy potvrzují i zástupci dopravního podniku. Déšť a vítr zastavil v noci dopravu na mnoha místech města. "Na některých máme i zkušenosti, například v podjezdu u hlavního nádraží. Pod vodou byla ale i místa, kde jsme nikdy problémy neměli, prudký déšť zaplavil zejména podjezdy, takže některé linky rozpůlil," poznamenal Jan Seitl z dopravního podniku.

I když byla noc a doprava minimální, téměř stovka tramvají uvízla při cestě do pisárecké vozovny. Řidiči se svými vozy stáli na kolejích až čtyři hodiny a kolona tramvají komplikovala cestu Brnem.

Pro Brno je to první tak razantní povodeň na Svratce, problematická byla vždy spíše "neřiditelná" Svitava. Město mělo opakovaně s velkou vodou problémy, ale jen upuštěná přehrada tentokrát zabránila rozsáhlé katastrofě. Pamětníci vzpomínají na podobnou povodeň před 70 lety, kdy se stavěla její hráz – tehdy velká voda nádrž rychle zaplnila.

Úřady už sčítají škody. Půjdou do milionů, ale budou nižší, než mohly být. Podle hejtmana Michala Haška následky prudké bouře a silného větru likvidovalo v kraji 220 hasičských jednotek s veškerou technikou. "Především odčerpávali vodu a odstraňovali překážky na komunikacích," upřesnil hejtman.

Někde se ale muselo i evakuovat, svoje domovy museli opustit obyvatelé několika domků v Drásově na Tišnovsku, tábor museli opustit děti v Herolticích na Tišnovsku, hasiči evakuovali i skautský tábor ve Skaličce. Brno nyní finišuje s další koncepcí protipovodňových opatření, která mají stát stovky milionů korun. Jejich uskutečnění je ale otázkou až dalších let.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.