Lidovky.cz

Paroubek otočil, své kritiky teď začal chválit

Zprávy z EU

  19:32aktualizováno  26. července 15:00
PRAHA - Předseda ČSSD Jiří Paroubek souhlasí s mnoha myšlenkami manifestu s názvem Vyšehradská výzva, jehož autoři požadují návrat strany k myšlenkám sociální demokracie a kritizují její marketingový přístup k volební kampani. Paroubek to uvedl na intranetu ČSSD, kde text výzvy nechal zveřejnit.

Paroubek na tiskové konferenci foto: ČTK

"Vždy jsem ctil možnost svobodné diskuse ve straně. Proto jsem umístil text výzvy na intranetu ČSSD," potvrdil dnes Paroubek svůj krok v SMS zprávě.

Paroubkův dopis

Vážená přítelkyně, vážený příteli.
Dostala se mi do rukou iniciativa některých našich členů, kterou nazvali "Vyšehradská výzva". Považuji za nutné Vás s ní seznámit, a to hned ze dvou důvodů. Předně si myslím, že je fér, abyste měli možnost se k této iniciativě vyjádřit všichni.
Víte, že já osobně jsem zastáncem vnitrostranických debat a vítám jakoukoliv iniciativu, vedoucí ke zlepšení politiky ČSSD, protože povede k jejímu vítězství ve volbách. Například v minulých měsících měli nejen všichni členové ČSSD, ale i široká veřejnost možnost vyjádřit se k programu ČSSD, stejně tak probíhaly a probíhají opakovaně diskuse na různých úrovních, které se týkají volební strategie. Jsme stranou, kde platí masarykovské "demokracie je diskuse", stejně tak, jako že demokracie není anarchie.
Dalším důvodem, proč zveřejňuji Vyšehradskou výzvu a vyzývám k diskusi nad ní, je fakt, že s mnoha jejími myšlenkami souhlasím. O prosazení mnoha z nich totiž usiluji již od svého nástupu do funkce předsedy v projektu modernizace ČSSD. Zpráva o jeho naplňování pro programovou konferenci najdete spolu s Vyšehradskou výzvou v níže uvedených souborech ke stažení.
Jsem hrdý na to, že ČSSD je dnes jedinou stranou, která má program a plán, jak řešit hospodářskou krizi. Jsem rád, že se v ČSSD vede na rozdíl od ostatních stran - například ODS, kde pravděpodobně dochází na langerovské metody vzájemné kriminalizace - kultivovaná vnitrostranická debata. A budu šťastný, pokud budeme mít všichni společný cíl: totiž vítězství ve volbách.
Pojďme táhnout všichni za jeden provaz! Jen tak zvítězíme.
Váš Jiří Paroubek

"Vítám jakoukoliv iniciativu vedoucí ke zlepšení politiky ČSSD, protože povede k jejímu vítězství ve volbách," uvedl Paroubek v úvodu k výzvě.

 "Dalším důvodem, proč zveřejňuji Vyšehradskou výzvu a vyzývám k diskusi nad ní, je fakt, že s mnoha jejími myšlenkami souhlasím. O prosazení mnoha z nich totiž usiluji již od svého nástupu do funkce předsedy v projektu modernizace ČSSD," dodal.

Ve vnitrostranickém bulletinu byl Paroubek k výzvě a jejím autorům zdrženlivější. "Pokud mají tito přátelé pocit, že je o problémech, o nichž se ve výzvě zmiňují, potřeba debatovat uvnitř strany, promptně jsem jim to umožnil," uvedl. Zároveň ale upozornil na to, že o volebním programu mohli členové strany diskutovat mnoho měsíců před červencovou programovou konferencí, stejně tak i o dokumentech schválených sjezdem.

Autoři výzvy, mimo jiné kritizují, že sociálnědemokratickému volebnímu klání velí reklamní agentury stejně "jako velí v boji o zákazníky autoprodejen, drogerií nebo supermarketů".

Zjednodušují prý volby na základní, mnohdy primitivní hesla, zvolání, poučky či účelově upravená schémata. "Manažeři naší volební kampaně do Evropského parlamentu vsadili na tutéž taktiku, která se jim osvědčila při krajských a senátních volbách. Jenže si nevšimli, že také zásluhou naší politiky tu už nebyl týž soupeř jako na podzim," stojí v textu.

Tehdy podle něho měla sociální demokracie před sebou jasný, konkrétní terč kritiky, tedy vládu v čele s předsedou ODS Mirkem Topolánkem a ministry vnitra Ivanem Langrem či zdravotnictví Tomášem Julínkem (oba ODS). V evropských volbách ale sociální demokracie bojovala proti vládě, která už neexistovala, protože ji nahradil úřednický kabinet.

Za tvůrce výzvy jsou označováni profesor Erazim Kohák a poslanec ČSSD Karel Šplíchal, kterého jeho kolegové v Praze odsunuli na 17. místo kandidátky pro předčasné volby. Předseda pražské ČSSD Petr Hulinský soudí, že výzva poškozuje sociální demokraty v hlavním městě.

Od výzvy se distancovali místopředsedové strany Zdeněk Škromach a Milan Urban, mnozí sociální demokraté, mezi nimi třeba Jaroslav Foldyna, ale výzvu podpořili.

Vyšehradská výzva ČSSD

Jsme politická strana - ne obchodní společnost.

Po výrazném vítězství v krajských a senátních volbách na podzim 2008 jsme propadli nezasloužené euforii. Vyhráli jsme víc velkými chybami soupeře než převahou vlastních idejí. To se ostatně ukázalo hned v evropských volbách.

Ideály a myšlenky jsou to hlavní, proč v historii politické spolky a strany vznikaly. O sociální demokracii to platí zejména. Nejen státy totiž, jak řekl Masaryk, se udržují těmi ideály, pro které vznikly; platí to i o politických stranách.

Často jsme i v naší straně přesvědčováni a utvrzováni v názoru, že ČSSD je obchodní společnost, o jejímž úspěchu na trhu voličských hlasů rozhoduje víc marketingová studie reklamní agentury než to, oč sociální demokracie usiluje. Jde tedy především o správně nafotografované plakáty, dobře vybraná místa pro billboardy a efektní hesla než o obsah těchto hesel a to, zda jsou v duchu těch myšlenek, které stály u zrodu naší strany. Bohužel tyto zásady platné pro úspěch v těch nejbližších volbách ovlivňují i vlastní život sociální demokracie.

Volebnímu klání velí reklamní agentury stejně jako velí v boji o zákazníky autoprodejen, drogérií nebo supermarketů. Zjednodušují volby na základní, mnohdy dost primitivní hesla, zvolání, poučky či účelově upravená schémata. Manažeři naší volební kampaně do Evropského parlamentu vsadili na tutéž taktiku, která se jim osvědčila při krajských a senátních volbách. Jenže si nevšimli, že také zásluhou naší politiky tu už nebyl týž soupeř jako na podzim. Tehdy měla sociální demokracie před sebou jasný, konkrétní terč kritiky: asociální vládu v čele s Topolánkem, Langrem, Julínkem atd. Sociální demokracie bojovala proti vládě, která už neexistovala. A tak jsme útočili na bývalého premiéra, bývalého ministra vnitra... Nebýt těch bývalých, sociální demokracie neměla o čem vést kampaň. V evropských volbách jsme tak ukázali absenci vlastních témat.

V takové kampani je pak lhostejné, kdo má sociální demokracii zosobňovat. Původně demokratický princip primárek se zvrhává mnohdy v obchod o to, kdo bude na volitelném místě, který okres bude zastoupen na kandidátce výš, protože s budoucím poslancem jsou spojena nejen lukrativní místa pro asistenty, ale i další posty, kde lid vykonává svou kontrolu i vůli prostřednictvím dobře placených straníků.

Ale v politice platí: pokud má být trvale úspěšná, nemůže v ní jít jen o dokonale střižený kabát, v kterém se dobře cítí ten, kdo jej nosí, ale o důvěru, kterou musí vzbuzovat v těch, kdo jej mají zvolit. Důležitější je, za jak kompetentního jej lidé považují. Zda považují jeho vztah k tomu, co je sociální demokracie, za upřímný.

Věříme, že tradice české sociální demokracie a přesvědčení většiny členů nedovolí, aby ideály, pro jejichž prosazení vznikla, se staly jen minulostí. Proto my, kdo jsme se setkali po červnových volbách na Vyšehradě, vyzýváme:

Jděme do třetích voleb s tématy hodnými naší politické strany a nejen s marketingovými hesly. Neobchodujme s ideály sociální demokracie, ztrácíme důvěru lidí.
Dodržujme demokratická pravidla řízení ČSSD.

Važme si dlouhodobé práce věrných členů sociální demokracie, kteří nepřišli jen za kariérou.

Touto výzvou chceme oslovit ty členy ČSSD, kteří sdílejí náš názor na budoucnost sociální demokracie.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.