Lidovky.cz

Brněnské „mamutí šaliny“ si vynutily změnu předpisů

Česko

  20:06
BRNO - Ministerstvo dopravy musí změnit vyhlášku upravující provoz na podzemních komunikacích. Důvod? Brněnské „šaliny“ potřebují narůst do délky víc, než v kterémkoli jiném městě republiky. Největšímu městu Moravy už nestačí maximální délka tramvajových souprav, kterou před lety ministerstvo povolilo.

Tramvaje typu Vario LF2 budou v Brně na trase linky číslo1 z kapacitních důvodů pravděpodobně jezdit dvě za sebou. foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny

Už od poloviny září začne Brno spojovat za sebe dvě kloubové tramvaje Vario LF2R, které dosáhnou délky více než 47 metrů. Dosavadní limit činí 40 metrů – a pro srovnání, například moderní tramvaje 13T "Porsche" měří pouze 31 metrů.

"Spojení je výhodné z kapacitních důvodů. Na některých tratích už nejde výrazně zmenšovat intervaly, je třeba posílit kapacitu vozů," popisuje Jan Seitl z brněnského dopravního podniku. Kvůli mimořádně dlouhým soupravám musel dopravní podnik také prodloužit některé zastávkové ostrůvky.

Tramvaje typu Vario LF2 budou v Brně na trase linky číslo1 z kapacitních důvodů pravděpodobně jezdit dvě za sebou.

Ministerstvo potvrdilo, že od poloviny září zvýší maximální povolenou délku na šedesát metrů. Dotazy zazněly od několika dopravních podniků. "Brněnský byl nejaktivnější," potvrdil mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. Tramvaje tak teoreticky mohou připomínat malé vlaky. Do nového limitu by se téměř mohly za sebe spojit čtyři "krátké" tramvaje T3, nejtypičtější pro ulice tuzemských měst, každá měří jen o něco víc než patnáct metrů.
Jiná "tramvajová" města problém tak vážně neřeší – například v Praze totiž nejvytíženější linky nahradilo metro.

Jenže stavba severojižního podzemního diametru, který by posílil dopravu v Brně, zřejmě ještě dlouhé roky nezačne. Proto novinka. "Nová souprava by měla podle našich odhadů uvézt asi 450 lidí," poznamenala mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová. To je téměř tolik, co poloviny soupravy pražského metra.

Velkokapacitní soupravy jsou navíc levnější než kdyby každá tramvaj jezdila samostatně – spojením dopravní podnik ušetří jednoho řidiče, v případě potřeby je zase lze rychle rozpojit a provozovat samostatně. K tak dlouhým tramvajím však musí mít řidiči speciální školení, dlouhá tramvaj potřebuje jiný přístup. "Proto absolvují školicí jízdy," dodala Pohanová.

Tramvaje typu Vario LF2 budou v Brně na trase linky číslo1 z kapacitních důvodů pravděpodobně jezdit dvě za sebou.

Dosavadní rekord délky tramvají nesly na území bývalého Československa Košice. Tam od roku 1979 do začátku 90. let zkoušeli spojit za sebe tři "krátké" tramvaje a v soupravě o celkové délce 45 metrů vozili zaměstnance do Východoslovenských železáren a zpět. V Brně již několik let zkoušejí něco podobného – mezi dvě "krátké" tramvaje vložit jeden vlečný bezmotorový vůz. Také tato souprava ale také dosud potřebovala speciální výjimku, v součtu je asi o dva metry kratší než nová "dvojice".

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.